merkt in dit opzicht én zeer verhelderend
én zeer deprimerend. Er wordt gespot
met alle regels van wat elders welstands
toezicht heet. Het centrum van de stad
wordt daardoor een smeltkroes van de
wildste fantasieën, uitgeleefd in de meest
bonte verzameling gevels, puien, daken
en materialen. Een centrum van plastic
en aluminium.
Het past uiteraard in de verouderde filo
sofie, dat er meteen ook wordt gezorgd
voor royale parkeerruimte. „De auto is
in Assen heilig", aldus ir. Den Boer. „De
paar voetgangersstraten, die men heeft
ingesteld, doen daar niets aan af. Troos
teloze vlakten met blik tot in het hartje
van de stad, dat is het Assen van van
daag. En al die auto's moeten er ook nog
een keer in en uit, met als gevolg dat er
brede wegen moeten komen. De schaal is
daarop helemaal niet berekend, maar dat
doet er niet toe. Evenmin doet het er toe
dat het kleine maar karakteristieke
beetje water dat Assen heeft, aan de auto
wordt opgeofferd."
Demping
Ir. Den Boer doelt hiermee op het de
stad doorkruisende Noord-Willemska
naal. Dat stuk kanaal is, na omlegging,
sinds enkele jaren buiten gebruik. Assen
wil het nu dempen om er een autoring
voor het centrum op aan te leggen. Een
snelweg ter ontsluiting
Dat wordt integendeel een barrière tus
sen, het centrum en de andere wijken.
Het is trouwens ook geen ring, maar een
stuk weg langs het centrum waarmee het
verkeer eigenlijk niet uit de voeten kan.
Het is niet functioneel. Als de kaarten
Foto 3: Een voetgangersstraat, „over
huifd" door zware (rode) balken
Foto 4: Dit is een kijkje op het Noord-
Willemskanaal dat, aldus de plannen, ge
dempt wordt.
Foto 5, 6 en 7: De lijn is volledig zoek
Foto 8: De karakteristieke Vaart, met een
nog te verbreden dam voor het verkeer
Kaart: Plattegrond van het Asser cen
trum als de spin in zijn web
Foto's: D. v. d. Veen
dan zo liggen, waarom laat men dan die
demping niet varen? Je kunt ter ontslui
ting toch ook lage bruggen bouwen?
Dan houd je dat beetje water.
Maar Assen gaat door. Zelfs de karakte
ristieke, door ir. Den Boer veelgeprezen
Vaart ontkomt niet aan de dempings
woede. Een stuk ervan wordt, om de
nieuwe autoring een uitweg te geven,
dichtgegooid. „Een ernstige en zinloze
aantasting van het oude Assen", zo kwa
lificeert ir. Den Boer. Toch beschouwt
hij het centrum niet als helemaal ver
loren. Er zou, vindt hij, nog wel het een
en ander gered kunnen worden als de
gemeente de moed zou opbrengen om
zich te bezinnen op de nieuwe ideeën
over „de oude stad" zoals die steeds ster
ker gaan leven. Dus niet langer voortgaan
op de glibberige weg van een achter
haalde filosofie, maar proberen even
wicht te vinden tussen oud en nieuw met
een zo groot mogelijk behoud van wat
als vanouds als waardevol is ervaren.
Ir. Den Boer: „Er is nu van rehabilitatie
geen sprake. Er wordt alleen maar ge
sloopt. Ik blijf er bovendien bij dat men
met de auto te ver gaat. Daar redt men
het nooit mee. Zeker in Assen niet.
Assen is er te klein voor: En zit daar
ergens het sympathieke niet in? Maar
men moet het-wel willen zien. Ook nu
nog valt het blik nog wel ten dele weg te
werken. Men zou rondom de parkeerter
reinen woningen kunnen bouwen. Daar
mee krijgt men dan meteen het element
van het wonen in het centrum terug."
G. W.