merkt in dit opzicht én zeer verhelderend én zeer deprimerend. Er wordt gespot met alle regels van wat elders welstands toezicht heet. Het centrum van de stad wordt daardoor een smeltkroes van de wildste fantasieën, uitgeleefd in de meest bonte verzameling gevels, puien, daken en materialen. Een centrum van plastic en aluminium. Het past uiteraard in de verouderde filo sofie, dat er meteen ook wordt gezorgd voor royale parkeerruimte. „De auto is in Assen heilig", aldus ir. Den Boer. „De paar voetgangersstraten, die men heeft ingesteld, doen daar niets aan af. Troos teloze vlakten met blik tot in het hartje van de stad, dat is het Assen van van daag. En al die auto's moeten er ook nog een keer in en uit, met als gevolg dat er brede wegen moeten komen. De schaal is daarop helemaal niet berekend, maar dat doet er niet toe. Evenmin doet het er toe dat het kleine maar karakteristieke beetje water dat Assen heeft, aan de auto wordt opgeofferd." Demping Ir. Den Boer doelt hiermee op het de stad doorkruisende Noord-Willemska naal. Dat stuk kanaal is, na omlegging, sinds enkele jaren buiten gebruik. Assen wil het nu dempen om er een autoring voor het centrum op aan te leggen. Een snelweg ter ontsluiting Dat wordt integendeel een barrière tus sen, het centrum en de andere wijken. Het is trouwens ook geen ring, maar een stuk weg langs het centrum waarmee het verkeer eigenlijk niet uit de voeten kan. Het is niet functioneel. Als de kaarten Foto 3: Een voetgangersstraat, „over huifd" door zware (rode) balken Foto 4: Dit is een kijkje op het Noord- Willemskanaal dat, aldus de plannen, ge dempt wordt. Foto 5, 6 en 7: De lijn is volledig zoek Foto 8: De karakteristieke Vaart, met een nog te verbreden dam voor het verkeer Kaart: Plattegrond van het Asser cen trum als de spin in zijn web Foto's: D. v. d. Veen dan zo liggen, waarom laat men dan die demping niet varen? Je kunt ter ontslui ting toch ook lage bruggen bouwen? Dan houd je dat beetje water. Maar Assen gaat door. Zelfs de karakte ristieke, door ir. Den Boer veelgeprezen Vaart ontkomt niet aan de dempings woede. Een stuk ervan wordt, om de nieuwe autoring een uitweg te geven, dichtgegooid. „Een ernstige en zinloze aantasting van het oude Assen", zo kwa lificeert ir. Den Boer. Toch beschouwt hij het centrum niet als helemaal ver loren. Er zou, vindt hij, nog wel het een en ander gered kunnen worden als de gemeente de moed zou opbrengen om zich te bezinnen op de nieuwe ideeën over „de oude stad" zoals die steeds ster ker gaan leven. Dus niet langer voortgaan op de glibberige weg van een achter haalde filosofie, maar proberen even wicht te vinden tussen oud en nieuw met een zo groot mogelijk behoud van wat als vanouds als waardevol is ervaren. Ir. Den Boer: „Er is nu van rehabilitatie geen sprake. Er wordt alleen maar ge sloopt. Ik blijf er bovendien bij dat men met de auto te ver gaat. Daar redt men het nooit mee. Zeker in Assen niet. Assen is er te klein voor: En zit daar ergens het sympathieke niet in? Maar men moet het-wel willen zien. Ook nu nog valt het blik nog wel ten dele weg te werken. Men zou rondom de parkeerter reinen woningen kunnen bouwen. Daar mee krijgt men dan meteen het element van het wonen in het centrum terug." G. W.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1974 | | pagina 33