HEEMSCHUT Nederlandse Spoorwegen een plan heeft gepubliceerd in en onder de hoofdstad een stelsel van stadsspoor wegen aan te leggen, dat past in het landelijke treinennet. Een van de eerste onderdelen van dit stadsspoornet zal de verlenging van de zgn. Schiphollijn - het Boerenweteringtracé - zijn, waar voor het eindstation voorlopig is ge projecteerd bij het Rijksmuseum. Bij de N.S. denkt men intussen nog verder in de toekomst; de Schiphollijn zou moe ten worden doorgetrokken als Noord- Zuidlijn, via het Centraal Station naar Amsterdam-Noord met eventueel Pur- merend als eindstation. Wellicht de belangrijkste karakteristiek van het N.S.-plan is, dat men voor de uitvoering de zgn. schildmethode wil toepassen, zodat er bovengronds niets behoeft te worden gesloopt! Men zal zich herinneren, dat in een vroeg sta dium van het metro-plan ook sterk is gepleit voor toepassing van de schild- methode in tegenstelling tot de cais sonmethode, die nu voor de metro wordt gebezigd en die wél een ver woesting van een groot deel van de oude binnenstad teweegbrengt. Het is bijna griezelig, dat het N.S.-plan eigenlijk de doodsteek voor de metro lijn betekent. Het metro-systeem wijkt namelijk geheel af van het treinsysteem, waarvoor de N.S. heeft gekozen. In het N.S.-plan zullen „nor male" treinen gaan rijden. M.a.w. de Oostlijn van de metro past niet in het stadsnet van de N.S. Eigenlijk zou Amsterdam van zijn eigen onder grondse systeem moeten terugkomen. Dat zou, volgens de N.S. „een wijs besluit" zijn, maar dat zou wel beteke nen, dat veel investeringen, die Amster dam al heeft gedaan, als verloren moe ten worden beschouwd. Het is te verwachten, dat het treinen net van de N.S. een veel beter plan zou kunnen betekenen voor de oplossing van de verkeerschaos in de hoofdstad. In elk geval is duidelijk, dat de enkele Oostlijn niets zal oplossen. Maar wél gaat er een stuk onvervangbaar cul tuurbezit mee verloren. We zijn geneigd de recente ontwikke ling te kenschetsen als een voorbeeld van beschamend beleid. De plannen van de N.S. waren bij het Amster damse gemeentebestuur bekend! En toch heeft men een beslissing over de metro laten nemen in de wetenschap nota bene, dat die Oostlijn niet past in het treinennet van de spoorwegen. Indien de gemeenteraad kennis had kunnen nemen van het N.S.-plan, het besluit over de metro zou anders zijn uitgevallen of zelfs had de kans bestaan, dat men had besloten een Btvetwy STA0S6EWESTELIJK STELSEL OVERIGE TRAJECTEJV definitieve beslissing op te schorten. Het is dringend noodzakelijk, dat de verantwoordelijkheid wordt vast gesteld voor een beleid, waarbij alle coördinatie zoek blijkt te zijn. Een ge brek aan coördinatie, waarbij de bull dozer triomfeert en tientallen miljoe nen, ja misschien wel honderden mil joenen in het water zijn gegooid. Het is ontstellend. Intussen kunnen de mollen doorgaan met graven en onherstelbare schade aanrichten; een van de mooiste steden van Europa wordt grotendeels te gron de gericht. Eén ding lijkt wel zeker. Lammers zal niet als eens dr. Sarphati de geschie denis ingaan. v. d. W.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1973 | | pagina 16