Overigens had het oude plan wel
degelijk impliciete, niet-uitgesproken
doelstellingen. Maar daar schuilt dan
ook één van de grote gevaren. Doen
alsof het om ,technisch-de-beste-oplos-
sing' gaat en tegelijkertijd toch een
maatschappijkeuze doen."
Als ergens duidelijk wordt, dat ruimtelij
ke ordening politiek bedrijven is, dan is
het wel op het terrein van de bin
nenstadplanning. Elke bestuurder en
geëngageerde burger van een stad
met binnenstadsproblemen, weet hier
tegenwoordig van mee te praten. Van
daar dat er zoveel buitenparlementaire
actiegroepen ontstaan, opgericht door
verontruste burgers, die de onleefbaar
heid van hun stadsmilieu wensen te
bestrijden. De makelaars-planologie
heeft een grote uitverkoop van bin
nenstadswoningen en middenstands-
bedrijven veroorzaakt. Verouderde ste-
debouwkundige opvattingen hebben
de ontmenging der functies eerder be
vorderd dan tegengegaan.
Men splitst in die theorie nl. het bin-
nenstadsgebied op in een stuk „wo
nen" en een stuk „werken", een stuk
„recreatie", een stuk „onderwijs", een
stuk „verkeer", enz. Een opvatting
stammende uit 1928 geformuleerd door
het toenmalige C.I.A.M.-congres.
En dat terwijl men al jarenlang weet,
dat het hoofdelement van binnen
stadsleven juist het, ambiance-effect is,
als gevolg van de vervlechting en ver
wevenheid der diverse functies.
Het theater en de bioscoop is erbij
nodig en omgekeerd.
Grote monoculturen slaan het leven in
de binnenstad dood. In Groningen kan
dit het best gedemonstreerd worden
door het zuidelijke gedeelte van de
Herestraat, oorspronkelijk de pleinvor-
mige verwijding vlak achter de oudste
stadspoort.
Daar was voor de oorlog één der cen
tra van het binnenstadsleven, met zijn
terrassen van hotel Frigge, hotel Baulig,
tearoom Indië, sigarenmagazijn-kaart
verkoop Homan, bioscoop Frigge,
restaurant De Faun en C. A.
De bioscoop is verdwenen, hotel Frig
ge is teruggedrongen naar de 1e ver
dieping, de begane grond is met de
bioscoop één en al C. A„ terwijl op
de hoek van de Carolieweg achter een
enorme, nieuwe natuursteengevel de
Hema schuilgaat. De pluriformiteit van
weleer werd verdrongen door de mo
nocultuur van twee warenhuizen.
Een ander voorbeeld is het Zuiderdiep.
Oorspronkelijk in 1613/'37 gegraven
als een verbindingskanaal voor de
scheepvaart, met los- en laadkaden, in
de 19e eeuw gedempt om als avenue
of boulevard te gaan fungeren, bezet
met een dubbele bomenrij en ventwe-
gen, in onze dagen bevorderd tot city-
verdeelring, een 35 meter brede asfalt-
baan, alsof er vliegtuigen moeten lan
den; komende van nergens, gaande
naar niets, voor verkeersdoorstroming
gestremd door een 5-tal stoplicht
installaties. Voor de voetganger te
breed en te gevaarlijk om over te ste
ken; de doodsteek voor het gezellig
winkelen langs de vele antiekzaken,
wegens gebrek aan menselijke maat
en schaal.
Kortom een hopeloze en waardeloze
manier van planologie, die momenteel
schreeuwt om een herstructurering,
waarvoor wethouder Van den Berg
reeds opdracht gaf aan de dienst
Stadsontwikkeling en Volkshuisves
ting.
Waarom eigenlijk niet weer de gracht
gegraven, met bomen op de kaden,
waarmee in één keer alle problemen
van verkeersscheiding, maat, schaal en
aankleding zijn opgelost?
Boven beschreven ellende is het ge
volg van de technologische opvatting,
dat verkeer doel is in plaats van middel.
Verkeer in de vorm van autoverkeer
dreigt een zó grote omvang aan te
nemen, dat verkeren, de eigenlijke
functie van de straat, er onmogelijk
door wordt.
Om de binnenstad per auto te berei
ken, breekt men de stad af.
De grote fout is geweest, dat men
alleen oog had voor de „geprivile
gieerde" groep van autobezitters en
dat men daarvoor elke prijs, elke weg-
verbreding, elke doorbraak over had,
op kosten van de niet-auto-bezittende
meerderheid.
Merkwaardig dat men niet het open
baar vervoer principieel als enig middel
wilde zien, dat twee doelstellingen kan
verenigen, nl.
a. uitgaan van het unieke karakter van
de binnenstads-structuur en
b. een voor iedereen zo optimaal mo
gelijke bereikbaarheid.
Steeds hinkt ons denken achter de
technologie aan.
De zuidelijke binnenstadsschil van Gronin
gen - aan de rechterkant van de city af
gesneden door de autostrada Het Zuider
diep links de fraaie laat 19? eeuwse singels
welke reeds meer dan een jaar auto-vrij
gemaakt zijn, waardoor de grasvelden en de
bomen gespaard blijven