Het tot stand komen van een beschermd gezicht: een langdurige geschiedenis Het is nu bijna twaalf jaar geleden, dat door de Monumentenwet een ge heel nieuw begrip werd geïntrodu ceerd, nl. het beschermde stads- en dorpsgezicht. Dit begrip, dat onderhand alweer aan renovatie toe is vanwege de veran derde ideeën op dit punt, is echter zo ingeburgerd dat een naamsverande ring weieens onnodige consequenties tot gevolg kan hebben. In tegenstelling tot het begrip, kan van de procedure die tot de wette lijke erkenning van een bepaalde his torische situatie als beschermd ge zicht luidt, niet hetzelfde worden ge zegd, hetgeen te betreuren valt. Want juist het op gang brengen van een dergelijke procedure en vooral het af ronden ervan is heemschut voor de toekomst. Raakt men met het plaatsen van een pand op de monumentenlijst slechts dat ene pand, met het beschermen van een stedebouwkundige situatie is het resultaat onvergelijkbaar groter. Een gebouw is nu eenmaal niet los te maken uit zijn omgeving en het op nemen van het geheel in één plan kan voor beiden nieuwe mogelijkheden openen. Het is alleen te betreuren dat de pro cedure niet met dezelfde voortvarend heid is behandeld, want de vaak moeizame wijze waarop een en ander tot stand komt schrikt vele gemeen ten af. Dit wordt vooral veroorzaakt door twee onvolkomenheden in de wet, nl. het ontbreken van termijnen, waarbinnen adviezen moeten worden uitgebracht en het achterwege blijven van voorlopige bescherming waardoor eventuele aantasting van het gezicht ongestoord door kan blijven gaan. De bedoeling van dit artikel is meer bekendheid te geven aan de wijze waarop de wettelijke bescherming tot stand komt en tevens om aanwijzing te geven waar de burger een kans krijgt zijn steentje bij te dragen. Door de onvolkomenheid van de procedure is begeleiding vanuit de publieke opi nie, mits gemotiveerd en constructief, bijzonder toe te juichen gezien de invloed die „vreemde belangen" op het verloop van het geheel uit kun nen oefenen. Over het algemeen heb ben deze belangen bepaald geen po sitieve invloed op de procesduur. De procedure Om de procedure te verduidelijken is' het verloop ervan in het bijgaand schema (fig. 1} weergegeven. Een voorstel ter bescherming van een be paalde historisch belangrijke situatie doorloopt dit schema van links naar rechts. Afwijkingen, die zich in de praktijk voordoen, kunnen in dit sche ma als een zijlijn worden aangehaakt bij een knooppunt maar zullen de hoofdlijn nooit doorbreken. Deze af wijkingen vloeien meestal voort uit het bijzondere van de situatie, bijv. een dorp met veel boerderijen in de kern. In het algemeen gaat het initiatief uit van de Rijksdienst voor de Monumen tenzorg, maar dit is geen noodzaak. Dit initiatief kan ook door ieder ander worden genomen, waarbij Vlist als voorbeeld kan worden genomen. Bij Vlist werd het initiatief door enkele leden van Gedeputeerde Staten ge nomen, die verontrust waren door de mogelijke toekomstige ontwikkelingen in dit gebied. UIT DE REGERINGSVERKLARING In de regeringsverklaring, die premier Den Uyl op 28 mei jl, in de Tweede Kamer heeft afgelegd, komen enkele voor Monumentenzorg belangrijke passages voor, die wij hier laten vol gen: „Op korte termijn zal de Kamer een voorstel voor begrotingswijziging be reiken over het beschikbaar stellen van aanvullende middelen voor het welzijnswerk. Hierbij zijn in beraad: kunstbeoefening, monu mentenzorg, jeugd- en jongeren werk, volksontwikkeling, sport, sa menlevingsopbouw en maatschappe lijke dienstverlening". Elders zei de minister-president, spre kende over de woningbouw o.m. het volgende: „De versterkte bestrijding van de woningnood onder de sociaal zwak kere groepen maakt het in het bij zonder noodzakelijk de inspanning te richten op de oude woonwij ken. In het beleid ten aanzien van die wijken zullen de samenlevings opbouw en de monumenten zorg belangrijke bijdragen kunnen leveren. Subsidieregelingen zullen, meer nog dan nu reeds het geval is, moeten worden toegesneden op het stimuleren van stadsvernieu wing;... onvoldoende gemotiveer de afbraak zal worden tegengegaan. Een voor-ontwerp van een wet op de stadsvernieuwing zal dit jaar worden gepubliceerd. Ter bescherming van het groene hart van de Randstad zal de uitstraling naar kernen in het om liggende gebied worden bevorderd. De verstedelijking van het platteland zal worden beteugeld. Onvervangbare natuurgebieden zullen worden be schermd". 53 monumentenraad ministers van C.R.M. R.P.C. en V. en R.O. voorstel Rijksdienst v. d. Mon.zorg Fig. ISchema procedure beschermd stads- en dorpsgezicht. R.P.D. ministers C.S. gemeenteraad minister v. C.R.M. aanwijzing -►inschrijving van C.R.M. en V. en R.O. monumentenraad

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1973 | | pagina 16