mm Op heemwacht - Wapenfeiten I jsaiste I t'iiiia I Kim I «nffliB I cüi! i\ESas.ai4Sc Grachtenschoon te Delft, een der voorbeelden van stadssfeer die duidelijk maken waarom Heemschut „waakt voor schoonheid". ling, dat het Frederiksplein bestemd zou blijven voor het Operagebouw). Beducht als men bij voortduring helaas bleek te moeten zijn voor gemeentelijke plannen, die meer als voldongen feiten dan ter openbare discussie aan de burgerij werden voorgelegd, gaf dit op 4 november 1954 aanleiding aan de Bond Heem schut om de volgende brief aan.de Raad der gemeente Amsterdam -te richten: „Het bestuur van de Bond Heem schut heeft met instemming kennis genomen van de voordracht van Bur gemeester en Wethouders aan Uw College, waarbij U wordt uitgenodigd vast te stellen, dat het Stadhuis van Amsterdam zal worden geplaatst op het terrein van het voormalige eiland Zwanenburg. Dit terrein, gelegen aan de Amstelbocht, is ontegenzeggelijk een fraai gesitueerd punt in de oude stad. Verontrustend echter was het om uit de bijgevoegde plattegrond te be merken, dat de voordracht is gekop peld aan een wegenschema, dat ern stige bedenkingen bij ons oproept. Als grondslag voor de naaste omge ving zijn genomen de wederopbouw- plannen voor de Jodenbuurt en de Lastage (zie de plannen Jodenbree- straat en Nieuwmarkt), reeds eerder door U vastgesteld, destijds echter met de restrictie, dat vóór de uit voering van deze plannen overleg zal worden gepleegd met de vier oud heidkundige verenigingen welke daar tegen bezwaren lieten horen. Dit overleg, ofschoon ruim anderhalf jaar geleden door Burgemeester en Wet houders toegezegd, heeft tot nog toe nog niet plaats gevonden. Ons be stuur vraagt zich af, welke wezen lijke betekenis aan zulk overleg moet worden toegekend, indien deze plan nen in onverbrekelijk verband met de stadhuisplannen worden gebracht. Onrustbarend is het echter, dat aan het gehele hier getoonde wegen schema de gedachte ten grondslag ligt, dat het voor Amsterdam nodig is om de binnenstad open te breken en eigenlijk onbeperkt voor verkeer toegankelijk te maken. Een verant woorde wetenschappelijke analyse van het huidige verkeer is zo die bestaat niet bekend gemaakt. Het is nog niet vastgesteld welke be stemmingen in de binnenstad zeer veel verkeer aantrekken, en welke minder eisen stellen aan het wegen net en de parkeerruimte. Evenmin is vastgesteld, in hoeverre voor die be stemmingen, welke druk verkeer aan trekken, in de toekomst andere op lossingen mogelijk zijn. Evenmin is vastgesteld of niet aan het verkeer zelf beperkingen moeten worden opgelegd. De zeer snelle stijging van de verkeersintensiteit na de laatste oorlog maakt, naar ons in zicht, zulk een onderzoek onontbeer lijk. Naar het ons bestuur voorkomt, is het hoogst twijfelachtig, of de oude stad van Amsterdam voor het onverzadig bare toenemende rijverkeer dat bij verdère cityvorming behoort, ooit ge schikt kan worden gemaakt. Wel staat het vast, dat het maken van doorbraken en het dempen van grachten geenszins het verkeerspro bleem oplost terwijl dit bovendien onherstelbare schade zal toebrengen aan het stadsschoon. Dit laatste ont leent zijn betekenis voornamelijk aan het feit, dat grote fraaie gesloten complexen bebouwing nog aanwezig zijn, en daarmede de totale indruk van het stadsbeeld bepalen. Door ge noemde maatregelen wordt deze eenheid verbroken, en het oude schoon verbrokkeld, waarmede de voornaamste charme van de binnen stad zal worden aangetast. Het opofferen van de binnenstad aan typische city-bestemmingen zal mede tot gevolg hebben, dat het wonen in de oude stad op den duur steeds onaantrekkelijker, zo niet geheel on mogelijk zal worden gemaakt. Daar afdoende gebleken is, dat oude woon huizen in de regel het beste in stand blijven, indien zij als woning worden gebezigd, en het gebruik voor be drijven of industrieën meestal de vervroegde ondergang van oude ge bouwen betekent, is het mede met het oog op de rentabiliteit van, ten behoeve van restauraties verstrekte,

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1971 | | pagina 22