BEMIN DAN
ffl
kwame hoofdkommissaris K. Muller ontwikkelde een
serie verkeerssirkulatie- en parkeermaatregelen. In
februari 1969 verscheen er een Verkeerssirkulatieplan
Groningen 1968-1969 van de hand van Ir. Goudappel,
waarin een hele reeks van verkeersverbeteringen
worden vastgesteld, waarvan enkele reeds uitgevoerd
of in voorbereiding zijn. (verkeerslichten; kruispunt
verbeteringen Paterswoldseweg-Parkweg, Nieuwe Eb-
bingestraat-Noorderplantsoen Korreweg; rekonstruktie
Zuiderdiep).
In deze soort maatregelen schuilt een groot gevaar,
met name wat betreft de rekonstruktie van het Zuider
diep, omdat daardoor stedebouwkundige konsekwenties
worden opgeroepen, zonder dat er een binnenstads
plan met bestemmingsplan gereed is.
Parkeernota Studiegroep Binnenstad.
Inmiddels maakte de Studiegroep Binnenstad zich on
gerust over de voortgaande verkeers- en parkeerchaos,
welke ondanks politionele maatregelen toch ontstond.
Bovendien is de Studiegroep verontrust en veront
waardigd over het tomeloze sloopbeleid in de binnen
stad van het Gemeentebestuur, zonder dat er een
binnenstadsplan bestaat.
Dit sluipende sloopbeleid levert her en der verspreid
door de stad „holle kiezen" welke direkt door de
burgerij met het „heilige blik" gevuld worden. Een
onhoudbare toestand die aanleiding geeft tot ver
paupering van de omgeving, tot desintegratie van een
op zich nog goed en redelijk gaaf stadsbeeld en daar
mee leidt tot het verzieken van een voor de huidige
en toekomstige „Stadjers" onontbeerlijk stadorganisme.
De Studiegroep Binnenstad heeft daarom ter bevor
dering van de diskussie een eigen parkeernota op
gesteld en deze in juni 1969 aan het Gemeentebestuur,
de raadsleden, verkeersadviseurs en de pers aange
boden.
In dit diskussie-stuk stelt de Studiegroep voor het
verkeer aan de stad aan te pasen, de onwezenlijke
sentrumfunkties naar elders te verplaatsen, interne
parkeervoorzieningen (d.i. binnen de Diepen) te
treffen en het maximum aantal parkeerplaatsen vast
te leggen nl. 3 a 4000 kortparkeerders en 3 a 4000
langparkeerders, waarvoor niet meer dan iy2 a 2 ha
oppervlakte binnen de Diepen (totale oppervlakte 52
ha) beschikbaar mag worden gesteld voor parkeer
voorzieningen „garages'
Teneinde een begin te maken adviseert de Studiegroep
om bij de aanleg van de eerste parkeergarage de
Gemeente stimulerend te laten optreden, door b.v.
leningen te garanderen of door de bouw geheel voor
eigen rekening uit te voeren en deze garage te ver
pachten (zoals in Rotterdam).
Van de vele Amsterdammers, die niettegenstaande
(vult u maar in) toch van hun stad blijven houden
en dat niet alleen met woorden, ook met daden, is de
heer H. Bill, antiquair, er één.
Zijn beroep kan in zekere mate wreed zijn. Wreed
voor hemzelf.
Hij ziet iets moois, hij koopt het, hij verkoopt het.
Zijn activiteit laat echter zelden toe dat hij zich aan
kunstvoorwerpen hecht of gaat hechten. Dit is één
van de redenen, waarom hij zich is gaan toeleggen
op het kopen van oude, vervallen panden in de
binnenstad, om die, met behulp van stad, provincie
en rijk, te restaureren en voor verder verval te be
hoeden.
Het gekochte, waardevolle object blijft op z'n
plaats. En al kan de heer Bill zelf niet in al zijn
panden wonen, hij kan er wel van blijven genieten
tijdens en na de restauratie, op zijn dagelijkse wande
lingen door het mooie Amsterdam.
In een vorig nummer van Heemschut is al melding
gemaakt van twee gerestaureerde huizen in de Voet
boogstraat, zonder dat de eigenaar-restaurateur met
name werd genoemd. De heer Bill is nu eenmaal een
bescheiden man, wiens studie in bouwkunde en kunst-
De huizen in de Voetboogstraat.
P. L. de Vrieze
Architekt B.N.A.
GRONINGEN
word t vervolgd
spelling van de schrijver.
62