BEMIN DAN ffl kwame hoofdkommissaris K. Muller ontwikkelde een serie verkeerssirkulatie- en parkeermaatregelen. In februari 1969 verscheen er een Verkeerssirkulatieplan Groningen 1968-1969 van de hand van Ir. Goudappel, waarin een hele reeks van verkeersverbeteringen worden vastgesteld, waarvan enkele reeds uitgevoerd of in voorbereiding zijn. (verkeerslichten; kruispunt verbeteringen Paterswoldseweg-Parkweg, Nieuwe Eb- bingestraat-Noorderplantsoen Korreweg; rekonstruktie Zuiderdiep). In deze soort maatregelen schuilt een groot gevaar, met name wat betreft de rekonstruktie van het Zuider diep, omdat daardoor stedebouwkundige konsekwenties worden opgeroepen, zonder dat er een binnenstads plan met bestemmingsplan gereed is. Parkeernota Studiegroep Binnenstad. Inmiddels maakte de Studiegroep Binnenstad zich on gerust over de voortgaande verkeers- en parkeerchaos, welke ondanks politionele maatregelen toch ontstond. Bovendien is de Studiegroep verontrust en veront waardigd over het tomeloze sloopbeleid in de binnen stad van het Gemeentebestuur, zonder dat er een binnenstadsplan bestaat. Dit sluipende sloopbeleid levert her en der verspreid door de stad „holle kiezen" welke direkt door de burgerij met het „heilige blik" gevuld worden. Een onhoudbare toestand die aanleiding geeft tot ver paupering van de omgeving, tot desintegratie van een op zich nog goed en redelijk gaaf stadsbeeld en daar mee leidt tot het verzieken van een voor de huidige en toekomstige „Stadjers" onontbeerlijk stadorganisme. De Studiegroep Binnenstad heeft daarom ter bevor dering van de diskussie een eigen parkeernota op gesteld en deze in juni 1969 aan het Gemeentebestuur, de raadsleden, verkeersadviseurs en de pers aange boden. In dit diskussie-stuk stelt de Studiegroep voor het verkeer aan de stad aan te pasen, de onwezenlijke sentrumfunkties naar elders te verplaatsen, interne parkeervoorzieningen (d.i. binnen de Diepen) te treffen en het maximum aantal parkeerplaatsen vast te leggen nl. 3 a 4000 kortparkeerders en 3 a 4000 langparkeerders, waarvoor niet meer dan iy2 a 2 ha oppervlakte binnen de Diepen (totale oppervlakte 52 ha) beschikbaar mag worden gesteld voor parkeer voorzieningen „garages' Teneinde een begin te maken adviseert de Studiegroep om bij de aanleg van de eerste parkeergarage de Gemeente stimulerend te laten optreden, door b.v. leningen te garanderen of door de bouw geheel voor eigen rekening uit te voeren en deze garage te ver pachten (zoals in Rotterdam). Van de vele Amsterdammers, die niettegenstaande (vult u maar in) toch van hun stad blijven houden en dat niet alleen met woorden, ook met daden, is de heer H. Bill, antiquair, er één. Zijn beroep kan in zekere mate wreed zijn. Wreed voor hemzelf. Hij ziet iets moois, hij koopt het, hij verkoopt het. Zijn activiteit laat echter zelden toe dat hij zich aan kunstvoorwerpen hecht of gaat hechten. Dit is één van de redenen, waarom hij zich is gaan toeleggen op het kopen van oude, vervallen panden in de binnenstad, om die, met behulp van stad, provincie en rijk, te restaureren en voor verder verval te be hoeden. Het gekochte, waardevolle object blijft op z'n plaats. En al kan de heer Bill zelf niet in al zijn panden wonen, hij kan er wel van blijven genieten tijdens en na de restauratie, op zijn dagelijkse wande lingen door het mooie Amsterdam. In een vorig nummer van Heemschut is al melding gemaakt van twee gerestaureerde huizen in de Voet boogstraat, zonder dat de eigenaar-restaurateur met name werd genoemd. De heer Bill is nu eenmaal een bescheiden man, wiens studie in bouwkunde en kunst- De huizen in de Voetboogstraat. P. L. de Vrieze Architekt B.N.A. GRONINGEN word t vervolgd spelling van de schrijver. 62

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1970 | | pagina 22