2. Uitgangspunten en kriteria (p. 5 en 8) worden door elkaar gehaald. 3. Het rapport zegt op p. 5 dat de burger de vrije keuze moet hebben inzake de wijze van vervoer. Maar de verkeers- en parkeernood is ontstaan omdat die burger de vrije keuze tot nu toe heeft gelaten. Men moet dus stellen dat de tijd voorbij is dat men de burger volledig vrij laat in de keuze van zijn vervoermiddel. 4. Desentralisatie van de city moet worden bekeken. Als de city relatief achteruit mocht gaan (ver dwijnen van café's, restaurants, het ontstaan van winkelcentra in de buitenwijken en de randge meenten, vermindering van het aantal binnen stadsbewoners, verhuizing van de bèta-fakulteit der Rijksuniversiteit naar noordelijke buitenwijken, e.d.), dan staat daar tegenover een absolute groei tengevolge van bevolkingstoename en anneksatie. 5. Het rapport is nogal sterk vanuit de partikuliere auto gedacht, al zijn brommer en fiets niet ver geten. 6. Aantasting van kwaliteitselementen (stedeschoon) De noord tangent over de Nieuwe Kerkhof wordt als onorganisch in het 17de eeuwse stadsgedeelte beschouwd. Dit noordelijk stadsdeel wordt even als het centrumgebied binnen de Diepen, als één geheel ervaren met een eigen uniek karakter. Het is- het enige- gebied vlak bij het stadscentrum met eengezinshuizen. Deze wijk is een stuk typisch Groningen, dat als een stedebouwkundig monu ment kan worden aangemerkt. De besloten ruimte van de Nieuwe Kerkhof (be schermd monument) wordt volledig teniet gedaan. De wanden van de doorsneden straten (Nieuwe Ebbingestraat, Nieuwe Boteringestraat, Nieuwe Kijk in 't Jatstraat) worden sterk aangetast, ter wijl een nieuwe, veel grotere bebouwingshoogte aan deze brede tangent heel de omgeving kapot zal maken. Verder zal door gekonsentreerde bebouwing de tangent (te) sterk verkeersaantrekkend zijn, ter wijl bovendien zeer brede verkeerswegen, evenals waterlopen wel verbindingen in de lengte vormen, maar zeer duidelijk en veelal hinderlijke scheidingen tussen twee gebieden. 7. De voorgestelde doorbraak Munnekeholm-A- kerk- hof-Lutkenieuwstraat en de Laan als ontsluiting van het voor Universiteitsgebouwen (alfa-fakul- teiten) bestemde Harmonieterrein stuit op grote bezwaren. De daarbij voorgestelde brug over het fraaiste gedeelte van de Noorderhaven zal één van de ergste aantastingen van Groningens stede- schoon zijn. Het is voor insiders duidelijk dat hier een ver ouderde visie achtersteekt. Voordat Ir. Goud appel c.s. waren aangetrokken, leefde bij het Ge meentebestuur de gedachte dat deze doorbraak een zinnige oplossing zou zijn voor de ontsluiting- van het Harmonieterrein. Daartoe had men in 1960 reeds het Emma-viadukt over de spoorbaan gelegd, als een eerste aanzet tot dit trasee. Psycho logisch gezien moest nu echter deze foute opzet alnog gerationaliseerd worden. De afwijzing van deze opzet ligt echter al in het ontwerp plan besloten, nl. door het ontwerpen van het halve klaverblad vóór het Emma-viadukt, waardoor het inkomende verkeer direkt afgebogen wordt over de zuidelijke tangent Dit is zonder meer een juiste oplossing, voort komende uit de huidige visie neergelegd in het tangenten- en verdeelsysteem. Wanneer gesteld wordt dat nog nader bestudeerd moet worden of de benodigde ruimte voor deze weg kan worden gevonden, dan ligt het voor de hand om eerst andere zaken te bestuderen nl. of inderdaad het Harmoniecomplex wel voldoende mogelijkheden biedt om de alfa-fakulteiten te her bergen. Uit de ontwikkeling van het afgelopen jaar weten we nu dat het Harmonieterrein te klein is voor de alfa-fakulteiten, zodat de Universiteit besloten heeft dit gebied voor een universiteitshuis, admini stratieve diensten, studentenhuisvesting, vestzak theater e.d. te bestemmen. Een gelukkige ont wikkeling. In hoeverre het Harmoniegèbouw met zijn akkoestisch unieke konsertzaal bewaard kan blijven vraagt een aparte behandeling. 8. Het beschermde stadsgezicht Hoge en Lage der A kan gesloten worden door' het Zuiderdiep via de inmiddels afgebroken Eiérhal (sept. '67) met de Museümbrug te verbinden, om dan het verkeer als éénrichtingsverkeer door de Westerhavenstraat en de Westersingel te leiden. Er zal een doorbraak gemaakt moeten worden van het brede gedeelte van de Vissérstraat (buiten de Diepen) naar de z.z. Noórderhiaven, uitkomende bij het op de hoek gelegen havenkantoor, waar mee op een veel goedkopere manier en een weinig ontsierende wijze een oplossing voor de verdèel- ring kan worden gevonden. 9. De verbreding van de Steentilstraat tot een dub bele verdeelring is onaanvaardbaar, omdat daar mee wederom een zeer waardevolle wandel- en winkelstraat onnodig aan het verkeer zou worden opgeofferd. Een betere oplossing, met handhaving van het huidige éénrichtingstrasee der Steentilstraat, is een oplossing in oost-west en west-oostverkeer over twee trasees, nl. de buitenring door de Steentil straat en de binnenring over het Kattendiep. Mogelijk zal er een overkluizing van het Schuiten- diep tussen beide genoemde trasees moeten komen. Verkeerssirkulatieplan 1968/69. Na de lansering in april 1967 van dit in eerste opzet goede plan werd er tot febr. '69 niets meer gehoord. Wel werd het ontwerpplan 1967 door de Gemeente raad als basisplan aanvaard. Gedurende deze twee en een half jaar nam de parkeer en verkeersnood toe. De verkeerspolitie o.l.v. de be- 61

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1970 | | pagina 21