c. laan en een nieuw te konstrueren brug over een fraai stuk stadswater, de Noorderhaven. De eigenlijke binnenstad wordt per auto bereik baar gedacht door lusvormige tracées, waardoor men niet via Vismarkt en Grote Markt naar de andere kant van de stad kan komen, maar in de toekomst een parkeergarage blok bij de winkel straten kan bereijcen voor kort parkeren. Voor langparkeerders zullen er parkeergarages buiten de Diepen moeten worden aangelegd. Het openbaar vervoer zal een belangrijke bijdrage moeten leveren om de massale verkeersrelaties met het centrale stadsgedeelte tot stand te brengen. De hoofdelementen in de nieuwe stadsstruktuur zullen primair voor het „grote" verkeer zijn. Het bestaande stelsel van straten blijft als verdeler fungeren, dat tevens voor de fiets en de brommer beschikbaar blijft, f. Het centrumgebied (Grote Markt, Vismarkt, Herestraat, Kwinkeplein, begin Oude Ebbinge- d. e. straat, A-kerkhof N.Z., Zwanestraat, Stoeldraaier straat en Poelestraat) zal als hoogwaardige kern moeten worden aangewezen, waar door middel van hoogbouw konsentratie plaats vindt, waardoor een brandpunt van aktiviteiten ontstaat. g. In dit kerngebied zal een voetgangersgebied dienen te komen (Herestraat tot Zuiderdiep, zuide lijk deel Vismarkt, zuidelijk deel Grote Markt). h. Uit een oogpunt van centrumvorming wordt een drastische sanering noodzakelijk geacht. De principiële kritiek op dit ontwerp-verkeersplan 1967 kan als volgt worden samengevat. 1. De eerste 8 bladzijden van het rapport zijn on bevredigend omdat het verhaal onnauwkeurig is, weinig bewijskracht bezit en niet logisch door dacht is. Het gaat om een visie op de verkeers problematiek (p. 2), waarvoor cijfermatige kon- trole nodig is (p. 29). Zolang echter geen analyse heeft plaats gevonden is een visie voorbarig. De sterk verbrede uitmonding van de Oude Ebbingestraat. Een zekere versmalling is aangebracht d.rn.v. tivee overbouwde gale rijen. Op het dak van het warenhuis V.&D. een verhogingdie i?i strijd is met de tuederopbouwvoorschriften, maar waarvoor stedebouwkundig ongemotiveerd ontheffing werd verleend. 60

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1970 | | pagina 20