Sloping Rozengracht en
Sarphatistraat
Hoewel het gemeentebestuur van Amsterdam bij her
haling de indruk heeft gewekt het karakter van de bin
nenstad te respecteren en geen nieuwe doorbraken in
het voornemen te hebben, is men druk doende de
Bakkersstraat te verbreden en ligt het in het voor
nemen de toch al brede verkeersader, die de gedempte
Rozengracht is aan twee kanten te doen slopen om
een nóg bredere verkeersader door het hart van
Amsterdam te breken.
Dat hiermee de structuur van dit stadsdeel wezenlijk
wordt aangetast, dat dergelijke racebanen door de
stadskern alleen maar méér verkeer aantrekken en
het doorjakkeren bevorderen, dat de overstekende
voetganger (onze belangrijkste verkeersdeelnemer)
hier volslagen aan de onmacht wordt overgeleverd,
och, dat zal een verkeersverdwaasde ontwerper een
zorg zijn.
Bovendien zal de toch al brede en vooral stijlvolle,
19de eeuwse Sarphatistraat, eveneens in het centrum
gelegen haar gehele noordwand verliezen. Hier zijn
de monumenten nog niet geinventariseerd, dus er gaan
officieel géén monumenten verloren. Slim hè? Is er
nog een Raad in Amsterdam? In de 17de eeuw is de
samenstelling daarvan wel eens betiteld met: 12 allen,
12 mallen en 12 niemendallen, maar die bouwden