Amsterdam straks nog als Amsterdam herkenbaar zal zijn. Dat is de kern van de zaak. Over honderd jaar interesseert het geen mens meer of het metro of Amtro wordt want beide vervoerstelsels' zijn dan hoogstwaarschijnlijk al lang weer óf vergeten óf ver vangen door iets beters. Dan is het echter wel van be lang of het rampzalige plan-Nieuwmarkt op het laatste moment nog kon worden gestopt, zoals het dempingsplan-Reguliersgracht in 1901. Ons „bran dende probleem" van de tien minuten lopen tussen autoportier en kantoordeur is dan een historische anecdote, zoals nu een lang voorbije ruzie over de aanlegsteiger van een trekschuit. Jokinen heeft het duidelijk en hard gezegd: óf U moet Uw binnenstad openbreken, óf U moet een nieuwe, aanvullende city bouwen in de Pijp, óf U doet niets, dan sterft de cityfunctie van de binnenstad af, met ordeloze vestigingen aan de stadsrand, en dan wordt U het Enkhuizen van Europa, met een onbetaalbaar en niet tijdig realiseerbaar metroplan. Het antwoord van B. en W. kunnen wij aldus interpreteren: geen doorbraken in de binnenstad (behalve dan de be staande plannen want die hebben we nu eenmaal ge maakt), geen nieuwe city in de Pijp (want daar zien we geen kans toe), de bedrijfsvestigingen aan de rand van de vooroorlogse woonbebouwing zijn „subci- ties" en ons metroplan is het enige juiste. Enkele dagen na de bewuste persconferentie waar het gemeentebestuur Jokinen's plannen van de tafel veegde meldden de kranten dat het plan klaar lag voor een hoog kantoorgebouw aan de Vijzelstraat, ter plaatse van de gesloopte MBF fabriek en van de oude bebouwing aan de zuidzijde van de eerste Wetering dwarsstraat die dan nog gesloopt moet worden. De Weteringbuurt vertoont de laatste jaren een verheu- gende opleving. De oude wevershuizen worden her steld, er komen nieuwe bewoners, restaurants en win kels. Valt over, deze herleving de schaduw van een massale hoogbouw, dan gaat de aardigheid er af. Want waarom zouden B. en W. aan de ene huisei genaar weigeren wat zij aan de ander toestaan? Dan komen er méér. Weer enkele dagen later hield de Amsterdamse In dustrie Vereniging een bijeenkomst onder de titel „Amsterdam, historisch kijkspel of levende metro pool." Kennelijk doelend op de actie Amsterclaacl had de inleider het over de mensen die zonder enige economische verantwoordelijkheid propagandaleu- zen maken voor het behoud van de Amsterdamse binnenstad. „Het bewaren van de Amsterdamse grachten voor het vreemdelingenverkeer berust op een misverstand. De vreemdeling komt om een le vende stad te zien, maar als de industrie uit Amster dam weg is wordt de stad een kijkspel en daar komen de vreemdelingen niet voor." Dezelfde wethouder Hamm die over het plan-Jokinen geen discussie mo gelijk achtte, antwoordde vriendelijk dat overheid en bedrijfsleven geen twee gescheiden zaken mogen zijn- De inleider was ir. N. Snijders, oucl-directeur van de gemeentelijke Havens en Handelsinrichtingen, thans lid van de raad van bestuur van Pakhoed n.v., dat is de onderneming die het genoemde kantoorgebouw wil stichten. Dergelijke feiten en zo zijn er vele maken dat wij niet gerust zijn over het gemeentelijke beleid in de binnenstad en dat wij ondanks duidelijke ver schillen van inzicht het rapport-Jokinen als een zeer waardevolle bijdrage in de discussie beschou wen. G. B. 3 15 Straat m de Pijp Jokinen onderschrijft het in 1954 door Heemschut geopperde denkbeeld om ter plaatse van deze vervallende, onvolwaardige woonwijken, een moderne city- uit breiding te projecteren Kromboomsloot, hoek Dijkstraat, een stadsbeeld van intieme schoonheid, dat dringend herstel behoeft Volgens de ge meentelijke plannen uit 1955 zouden hier city-gebouwen langs een autoweg moeten komen

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1968 | | pagina 19