PROF. JOKINEN - AMSTERDAM - De Fins-Amerikaanse „city-planner" Prof. David Jo- kinen is weer weg, een interessant boekje en een enor me deining achter zich latend. B. en W. hebben er vinnig op gereageerd. Het plan-Jokinen zou een ramp zijn, een ongedocumenteerde frontaanval op de be staande plannen, iets waarover geen discussie moge lijk is. Een paar dagen later werden aan de burge meester de 110430 handtekeningen van de Amster dam-actie aangeboden, samen met een adres aan de gemeenteraad dat elders in dit Heemschut-nummer volledig is afgedrukt. Men heeft beide acties als een complete tegenstel ling opgevat: een pressiegroep van autohandelaars en oliemaatschappijen aan de ene kant, die de stad met city-wegen wil openbreken, en daar tegenover de pressiegroep van de binnenstadsliefhebbers, die res tauratie op grote schaal willen en voorrang voor voetgangersverkeer. In deze simpele zwart-wit tegen stelling staat het gemeentebestuur dat, hoewel gehin derd door geldgebrek, onverstoorbaar zijn gang gaat met de voorbereiding van metroplannen en beleids nota's, precies in het juiste midden. Nietwaar, de kri tiek van de ene kant heft die van de andere kant toch op? Zo simpel liggen de zaken echter niet. Dat de Stichting Weg, die Prof. Jokinen naar Nederland liet komen, iets anders voor ogen heeft dan Heem schut, is duidelijk. De Stichting wil „bevorderen dat op de kortstmogelijke termijn dusdanige bestuurlij ke, financiële en organisatorische maatregelen tot oplossing van het verkeersvraagstuk worden getrof fen dat een vrije ontplooiing van het economische, werk- en recreatieve wegverkeer in Nederland ver zekerd zal zijn". Het interessante van Jokinen's rapport „Geef de stad een kans" is echter dat hij méér doet dan alleen ruimte voor auto's projekteren, hij geeft een algemeen idee voor een verkeers- en vervoerssysteem, samenhan gend met de bestemming, dus met de cityfunctie. Dat daarbij de particuliere auto een ruimere plaats krijgt toebedeeld dan in ons blad sinds jaar en dag wordt bepleit wil nog niet zeggen dat wij het met Jo kinen overal oneens zijn. Een feit is dat de binnen stad in Amsterdam op het ogenblik onbegaanbaar is door, maar ook voor de hoeveelheid auto's die er willen rijden en parkeren.Voor voetgangers bestemde trottoirs zijn een illusie geworden. De auto's staan en rijden op de trottoirs. Zij nemen elk plekje in be slag. De gemeentelijke molen maalt door aan vele belegen plannen voor het autoverkeer. (IJ-tunnel, wegen- en tunnelcomplex aan de Zuidzijde van de IJ-tunnel, doorbraak-Nieuwmarkt, doorbraak-Bakkerstraat, ver breding Rozengracht, doorbraak Noordwaarts door de Jordaan), en verder aan een zeer kostbaar en lang durig metro-plan. Is nu wat Jokinen voorstelt scha delijker voor schoonheid en leefbaarheid van de bin nenstad dan wat de gemeente doet? Het is de moeite waard er enkele punten van te be kijken. Jokinen zegt precies wat hij bedoelt. Hij laat de keuze aan Amsterdam over. „Als men de Amster damse binnenstad zijn alles overheersende cityfunctie wil laten behouden, dan zullen doorbraken door de grachtengordels onvermijdelijk zijn wil men onder geen beding tot doorbraken in de grachtengordels besluiten, dan moet men ook aanvaarden dat een be langrijk deel van de cityfuncties van de oude binnen stad verloren gaan. Om te voorkomen dat de weg trekkende bedrijven zich ongekoördineerd aan de bui tenkanten van de stad zullen nestelen of de agglome ratie zelfs helemaal ontvluchten, moet men in dat ge val een geheel nieuwe city in de Pijp projekteren, die voor ongeveer 40% de taak van de oude overneemt. 12 Hiernaast: Jokinen's ontwerp voor een city-weg door de vervallen bebouwing tussen Kinkerstraat en Jacob van Lennepkade, rechts, gestippeld, de eventuele doortrekking (doorbraak) naar de binnenstad. Hieronder ontwerp-tracé door de Pijp, tussen Ruysdaelkade en Ferdinand Bolstraat. V M \i

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1968 | | pagina 16