De oorlogschade aan de grote Kerk wordt hersteld,
het gespaarde deel wordt gerestaureerd (de eerste
restauratie in Heusden?) maar de toren en twee van
de pseudo transepten worden niet herbouwd.
Als dan ook alle bomen op de wallen, geteisterd
als ze zijn door oorlogsgeweld, moeten verdwijnen,
als de Demer drooggelegd en na ieders schrik ook
nog zijn bruggetjes verliest en bovendien gestadig
en geruisloos opgevuld wordt, als de Kasteelruïne,
dat fantastische lidteken tot maaiveld hoogte na
haar ontgraving weer aan het daglicht onttrokken
wordt en als het restaureren van oude panden zich
tot één hele gevel beperkt, dan lijkt Heusden als
woongemeenschap en als monument tekort geko
men.
De sterk verminderde aantrekkingskracht van Heus
den als woonstadje, de daarmee opkomende cor
rumperende bouwactiviteit, het willekeurig uit
zaaien van winkeltjes of alleen maar etalages, kijk
kasten vóór dode panden; de degradatie van om
ringende panden, vormen de inleiding tot een
vicieuse cirkel van ondermaatse bestemming, slecht
onderhoud en snel verval.
In de stedebouwkundige plannen zoals die sinds
1964 ontwikkeld zijn is het accent gelegd op het op
nieuw aantrekkelijk maken van de oude stad met
al zijn oude, vaak vervallen huizen als woonoord,
als koopcentrum voor de directe omgeving en als
watersportcentrum voor de wijdere omgeving.
Veel niet al te grote woningen, brede straten, diepe
tuinen, afwisseling en een maximum aan openbaar
groen binnen 300 m van elke woning (als de wallen
gerestaureerd zijn) zijn voorhanden gegevens die be
woonbaarheid waarborgen.
De voornaamste nieuwe werken zijn het aansluiten
van de stadspoorten op de doorgaande route langs
de Demer, en vandaaruit de aanleg van twee stra
ten die contact maken met de hoofdstraten van de
stad.
In feite betekenen deze maatregelen de directheid
van het stratennet zoals dat vóór de aanleg van de
vesting van 1620 bestond te herstellen.
Enige parkeerterreintjes en een busstation zijn aan
de doorgaande route bij de entree van het winkel
gebied geprojecteerd.
Bij de Wijkse Poort is de huidige gevaarlijke ont
moeting van 7 wegen, weggetjes en paden uit elkaar
geknoopt.
De gedachte van het wederopbouwplan van 1950,
een verkeersweg Herptse Poort Wijkse Poort dwars
'mm
139
Vorige bh.: Lucht-
foto uit 1924. Hier
boven: Het nieuwe
stadsplan. Hiernaast:
gerestaureerd pand
aan de Oudheusden-
se straat.
mm 1.
KH i' 'i
MIMI