De oorlogschade aan de grote Kerk wordt hersteld, het gespaarde deel wordt gerestaureerd (de eerste restauratie in Heusden?) maar de toren en twee van de pseudo transepten worden niet herbouwd. Als dan ook alle bomen op de wallen, geteisterd als ze zijn door oorlogsgeweld, moeten verdwijnen, als de Demer drooggelegd en na ieders schrik ook nog zijn bruggetjes verliest en bovendien gestadig en geruisloos opgevuld wordt, als de Kasteelruïne, dat fantastische lidteken tot maaiveld hoogte na haar ontgraving weer aan het daglicht onttrokken wordt en als het restaureren van oude panden zich tot één hele gevel beperkt, dan lijkt Heusden als woongemeenschap en als monument tekort geko men. De sterk verminderde aantrekkingskracht van Heus den als woonstadje, de daarmee opkomende cor rumperende bouwactiviteit, het willekeurig uit zaaien van winkeltjes of alleen maar etalages, kijk kasten vóór dode panden; de degradatie van om ringende panden, vormen de inleiding tot een vicieuse cirkel van ondermaatse bestemming, slecht onderhoud en snel verval. In de stedebouwkundige plannen zoals die sinds 1964 ontwikkeld zijn is het accent gelegd op het op nieuw aantrekkelijk maken van de oude stad met al zijn oude, vaak vervallen huizen als woonoord, als koopcentrum voor de directe omgeving en als watersportcentrum voor de wijdere omgeving. Veel niet al te grote woningen, brede straten, diepe tuinen, afwisseling en een maximum aan openbaar groen binnen 300 m van elke woning (als de wallen gerestaureerd zijn) zijn voorhanden gegevens die be woonbaarheid waarborgen. De voornaamste nieuwe werken zijn het aansluiten van de stadspoorten op de doorgaande route langs de Demer, en vandaaruit de aanleg van twee stra ten die contact maken met de hoofdstraten van de stad. In feite betekenen deze maatregelen de directheid van het stratennet zoals dat vóór de aanleg van de vesting van 1620 bestond te herstellen. Enige parkeerterreintjes en een busstation zijn aan de doorgaande route bij de entree van het winkel gebied geprojecteerd. Bij de Wijkse Poort is de huidige gevaarlijke ont moeting van 7 wegen, weggetjes en paden uit elkaar geknoopt. De gedachte van het wederopbouwplan van 1950, een verkeersweg Herptse Poort Wijkse Poort dwars 'mm 139 Vorige bh.: Lucht- foto uit 1924. Hier boven: Het nieuwe stadsplan. Hiernaast: gerestaureerd pand aan de Oudheusden- se straat. mm 1. KH i' 'i MIMI

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1966 | | pagina 21