Na de brand, waaraan waarschijnlijk het Noord- Oostelijk deel van de stad ontsnapt is, wordt er uit sluitend in steen herbouwd. Veel brandgangen wor den bij de huizen getrokken, de straatwand ver dicht zich. Vrijwel gelijktijdig worden moderne en al ouderwetse gevels gebouwd. Breestraat 13 en Vismarkt 7 in 1629 en 1638 met pilastergevels en Pelsestraat 2 met een Dortse gevel in 1621. Enkele nieuwe straten als de Nieuwstraat, 1603, en de Molenstraat worden aangelegd. De bouwactiviteit van die jaren is later niet meer overtroffen, de prent van Bleau vertoont een ge heel herbouwde stad waar 645 woningen worden geteld tegen 247 in 1515. Alle bekende datumstenen vertonen jaartallen van 1583 tot 1638. In die periode is ook het nieuwe Raadhuis gebouwd, is de Kerk hersteld en uitgebreid, de Kapel aan de Zuster- steeg „opgetimmerd", de Waterpoort vernieuwd, een nieuw groot gasthuis gebouwd etcetera. De modernisering van de vesting in 1581 is er een waarbij aan de oude ommuring kleine bastions wor den toegevoegd. De Haven en het Kasteel worden binnen de vesting getrokken. De bereikbaarheid van de Wijkse- en de Oud Heusdense Poort wordt door omwegen, voorpoorten e.d. omslachtiger. Een derde poort, de Herptse Poort, wordt na de dijkdoorbraak van 1580 zuidelijker verplaatst, waarbij de Putterstraat, een van de hoofdstraten van Heusden, niet langer een invalstraat is, een walpad wordt, nu Herptse straat, en een eerste verkeersbelemmering is ontstaan. De vesting aanleg van 1620 is een veel geweld dadiger ingreep, met uitzondering van het Maas- Heusden op het eind van de 19de eemv. (foto: Serré) f N ,'jté front wordt de stad in een groots systeem van wal len, grachten, en ravelijnen gepakt. Het Wiel, lid teken van de dijkdoorbraak bij de oudste Herptse Poort wordt binnen de vesting getrokken, het zuid front wordt zo zuinig mogelijk ten opzichte van de stad geprojecteerd waarbij oostelijk en westelijk snippen grond aan de stad worden toegevoegd. De plaats van de poorten wordt uitsluitend naar vestingbouwkundige eisen bepaald. Het verband tussen poorten en stadsgrachten wordt verbroken. Een walpad dat tot dan toe naar een muurtoren voert wordt dan een straat die de nieuwe Wijkse poort aan de stad koppelt en het Oud Heusdens eind wordt aangelegd om de nieuw gemaakte Oud Heus dense Poort met de oude stadsingang te verbinden. Is het misschien overdreven maar in zijn algemeen heid toch niet juist dat het stadje van voor 1581 beter voor het huidige verkeer geschikt zou zijn (of minder ongeschikt) dan de stad van 1620? De geleidelijke veranderingen die Heusden in de 18e en het eerste drie kwart van de 19e eeuw zal ondergaan worden in 1680 voorafgegaan door een explosie die het Kasteel tot een ruïne maakt, de stad van een van haar belangrijkste monumenten berooft en het stadssilhouet verarmt. Echte nieuwbouw komt in deze 175 jaar maar zo nu en dan tot stand, in de 18de eeuw een enkel woonhuis, de Hoofdwacht en de Visbank; in het eerste drie kwart van de 19de eeuw enkele grote pak huizen, weer enkele huizen, en de „restauratie" van het Raadhuis. Het algemene beeld is dat van veel verbouwing, nieuwe interieurs, nieuwe gevels, afkappen of ver hogen van de topgevels tot lijstgevels, het samen voegen van twee of meer panden tot een groot huis met een brede lijstgevel en dergelijke. Heusden op het eind van deze periode wordt voor treffelijk in beeld gebracht door een fotoserie door J. H. Serré te Utrecht en te Schoonhoven. Het lijkt een fris en helder stadje met huizen die nog onderhouden worden, een eenheid van bebou wing, bestrating, lantaarns, stoepen, beplanting etc. Deze harmonie wordt pas verstoord met de bouw van enkele zeer grote woningen telkens op de plaats van een aantal kleinere. De tuin is daarbij niet alleen de optelling van de tuinen van de sloophuisjes maar wordt nog verder vermeerderd door de aankoop van buurtuinen. Soms 4 tot 5 stuks. Hier begint iets van verkrotting. Vooral als ook de tuinen van enkele kleinere huizen op dezelfde wijze uitgebreid worden, als de onttuinde huizen stallen en pakhuizen worden, als in de stegen huurpandjes zonder tuinen gebouwd worden enzovoort. In 1904 als de Bergse Maas wordt gegraven krijgt Heusden een nieuwe haven maar ziet zijn oude ge dempt worden en vervangen worden door een stukje openbaar groen. Het ruimtelijk samenspel van de Vismarkt, de diep 136

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1966 | | pagina 18