r-- ->11,^ 7? ;-:. -!-■ SÖ^Si 55f;:;:;v-'ii' -^-"r r =•■■■•--■• .ir?«v «h-••- t SöWBi^K^^jïHpS "-nr 7 EV-;,- ssi II" daarom vervallen. Wel is in het 19de eeuwse deel een tweede bankgebouw van nog groter lengte in van de route een verbetering van het profiel en het aansluitende blok toe te laten. Een paar kleine het tracé nodig. Wordt er een metrolijn van het winkeltjes in een galerij die verder niets biedt dan Centraal Station naar de RAI aangelegd, dan dient de balie van een bank hebben dan geen bestaans- deze in de eerste plaats de gehele dag door als voe- reden. dingsader van de city-bedrijvigheid in winkels en Het laden en lossen tenslotte voor winkels in de gespecialiseerde dienstverlenende kantoren aan binnenstad is inderdaad een lastige zaak, maar in weerszij langs de route. Een groot bankgebouw trekt de Vijzelstraat toch minder dan b.v. in de Leidse- overdag weinig publiek in verhouding tot zijn om- straat. vang en kan voor zijn vele spitsuur-passagiers beter Wat blijft er uiteindelijk als argument over voor bij een kruispunt van metrolijnen liggen, een halve de ruiltransactie en wat daar aan vastzit? Alleen dit: kilometer verder, aan de rand van de Pijp die ge- de kans voor de gemeente om met de A.B.N. een saneerd moet worden. Het scheiden van verkeers- voordelige zaak te doen nu de A.B.N. een voor wegen en winkels hoort in geheel nieuwe wijken delige kans krijgt door de Teixeira-déconfiture, en thuis, met hoogbouw en veel groen, de winkels kun- de angst dat het Insula-blok als onvoltooid bouw- nen dan geconcentreerd worden in winkelcentra die werk in de schuttingen blijft liggen. Het is een geluk J niet meer dan een buurt- of wijkverzorgende functie dat het antwoord op de vraag of dit voordeel en hebben. Kenmerkend voor de city-winkelfunctie, die deze angst een zó grote schade aan de verhoudingen j haar publiek uit de gehele stad maar ook ver daar en de levendigheid van deze hoofdstraat rechtvaar- 1 buiten aantrekt, is een sterk gemengd verkeer, waar- digen, tenminste in het openbaar gegeven zal wor- van de voetgangers en het openbaar vervoer het den, en niet als een gewone bouwvergunning bin- belangrijkste deel zijn. Voor de ontwikkeling van nenskamers wordt afgedaan. Hoe het antwoord ook de route Centraal Station—RAI tot city-ader is de uitvalt, de publieke opinie is na een reeks jammer- bouw van de Ned. Handel Mij. bijna 50 jaar ge- hjke misslagen van de Commissie Oude Stad ein- leden een kapitale fout gebleken, die de groei heeft delijk wakker geworden, zoals destijds bij het Kaas- afgeremd. Die fout zou onherstelbaar worden door jagerse dempingsplan. G.B. 133 :|ig| sTZICHÏ i^VMGS DE

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1966 | | pagina 15