wÊÊÊêSê I s ak |»C5*«W" Vi-I^SHWS - -■ 1 I-J SC-vCHÏ aan ïjchï' i-ajnss dk vo^.n'is'i'javLa; De tekeningen hierboven en hiernaast, voor zover het de bestaande bebouwing betreft naar nautvheurige opmetingen vervaardigd, wat het bank-project aangaat naar de on volledig bekende gegevens, werden met het Heemschut-adres aan alle raadsleden toe gezonden. De tekening hieronder behoort tot de propaganda voor de bankbouw. Hei A.B.N.-pro- jecl is, in tegenstelling tot het Walenweeshuis en de v.m. Ned. Handel Mij, als door zichtig skelet voorgesteld. Zelfs al zou het geheel uit glazen wanden in een betonskelet bestaan wat allerminst het geval is dan zou de massa-werking op een afstand hieidoor nauwelijks verminderen. Het Walenweeshuis is eertijds gebouwd als een groot, monumentaal complex op de hoek van twee grachten. Nu wordt het omlaag- gedrukt door de vormloze klomp van de bank. Het oorspronkelijk schaal-bepalende element, de wevershuisjes zijn ter voorkoming van een juist oordeel weggelaten. Zo wordt gesuggereerd dat het naast de Ned. Handel Mij niet zo erg is. Het Prinsen gracht-aanzicht toont hoe de, ondanks een aantal ontsierende gebouwen uit de laatste 80 jaar, nog bewaarde schaal brutaal stukgeslagen wordt. heeft ontwikkeld tot verkeersstraat en daarom werd al in de verkeersnota's van 1931 (n.b.!) het plan op gesteld om begin en eind van de Vijzelstraat-Vijzel gracht, n.1. Muntplein en Weteringplantsoen te ver ruimen. Bovendien is door de Vijzelstraat een metro lijn geprojecteerd, wat een concentratie van werk gelegenheid wenselijk maakt. Een typische verkeers straat is verder minder geëigend voor de winkel functie, ook met het oog op laden en lossen; in nieuwe stedebouwkundige plannen worden ver keersstraten en winkels dan ook gescheiden. Het is een argumentatie die bepaald aan overtui gingskracht wint als men haar omdraait. Dan wordt het zo. De Vijzelstraat is een deel van de centrale noord-zuid-weg door Amsterdam, van het nieuwe RAI- en congresgebouw naar het Centraal Station, en heeft als zodanig ook een belangrijke verkeers functie. Dat heeft zware offers aan tadsschoon ge kost (demping van delen van het Damrak en Rokin, demping van de Vijzelgracht, doorbraak Vijzel straat). Het is echter in de eerste plaats de hartader van de oude stad geworden, de uitnodigende boule vard die aan hetgeen er van de oorspronkelijke situatie bewaard bleef zijn attractie dankt( de niet gedempte delen van Damrak en Rokin, de Dam, de Munttoren, de oude huizen) en door de vermen ging hiervan met echte city-elementen zijn leven digheid heeft ontwikkelt (winkels, calé's, Beurs, warenhuizen etc.) Het is vóór alles van belang deze city-levendigheid niet te laten verdringen door de verkeersfunctie, maar verder te ontwikkelen, en te laten doorgroeien tot aan de nieuwe RAI wat ook een voorwaarde is voor het aan deze route ge projecteerde operagebouw. De plannen van 1931, toen men nog geen flauw idee kon hebben van de huidige en toekomstige verkeersbehoeften, moeten 132

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1966 | | pagina 14