wÊÊÊêSê
I
s
ak
|»C5*«W"
Vi-I^SHWS - -■ 1
I-J SC-vCHÏ
aan ïjchï' i-ajnss dk vo^.n'is'i'javLa;
De tekeningen hierboven en hiernaast, voor zover het de bestaande bebouwing betreft
naar nautvheurige opmetingen vervaardigd, wat het bank-project aangaat naar de on
volledig bekende gegevens, werden met het Heemschut-adres aan alle raadsleden toe
gezonden.
De tekening hieronder behoort tot de propaganda voor de bankbouw. Hei A.B.N.-pro-
jecl is, in tegenstelling tot het Walenweeshuis en de v.m. Ned. Handel Mij, als door
zichtig skelet voorgesteld. Zelfs al zou het geheel uit glazen wanden in een betonskelet
bestaan wat allerminst het geval is dan zou de massa-werking op een afstand
hieidoor nauwelijks verminderen. Het Walenweeshuis is eertijds gebouwd als een
groot, monumentaal complex op de hoek van twee grachten. Nu wordt het omlaag-
gedrukt door de vormloze klomp van de bank. Het oorspronkelijk schaal-bepalende
element, de wevershuisjes zijn ter voorkoming van een juist oordeel weggelaten. Zo
wordt gesuggereerd dat het naast de Ned. Handel Mij niet zo erg is. Het Prinsen
gracht-aanzicht toont hoe de, ondanks een aantal ontsierende gebouwen uit de laatste
80 jaar, nog bewaarde schaal brutaal stukgeslagen wordt.
heeft ontwikkeld tot verkeersstraat en daarom werd
al in de verkeersnota's van 1931 (n.b.!) het plan op
gesteld om begin en eind van de Vijzelstraat-Vijzel
gracht, n.1. Muntplein en Weteringplantsoen te ver
ruimen. Bovendien is door de Vijzelstraat een metro
lijn geprojecteerd, wat een concentratie van werk
gelegenheid wenselijk maakt. Een typische verkeers
straat is verder minder geëigend voor de winkel
functie, ook met het oog op laden en lossen; in
nieuwe stedebouwkundige plannen worden ver
keersstraten en winkels dan ook gescheiden.
Het is een argumentatie die bepaald aan overtui
gingskracht wint als men haar omdraait. Dan wordt
het zo. De Vijzelstraat is een deel van de centrale
noord-zuid-weg door Amsterdam, van het nieuwe
RAI- en congresgebouw naar het Centraal Station,
en heeft als zodanig ook een belangrijke verkeers
functie. Dat heeft zware offers aan tadsschoon ge
kost (demping van delen van het Damrak en Rokin,
demping van de Vijzelgracht, doorbraak Vijzel
straat). Het is echter in de eerste plaats de hartader
van de oude stad geworden, de uitnodigende boule
vard die aan hetgeen er van de oorspronkelijke
situatie bewaard bleef zijn attractie dankt( de niet
gedempte delen van Damrak en Rokin, de Dam,
de Munttoren, de oude huizen) en door de vermen
ging hiervan met echte city-elementen zijn leven
digheid heeft ontwikkelt (winkels, calé's, Beurs,
warenhuizen etc.) Het is vóór alles van belang deze
city-levendigheid niet te laten verdringen door de
verkeersfunctie, maar verder te ontwikkelen, en te
laten doorgroeien tot aan de nieuwe RAI wat
ook een voorwaarde is voor het aan deze route ge
projecteerde operagebouw. De plannen van 1931,
toen men nog geen flauw idee kon hebben van de
huidige en toekomstige verkeersbehoeften, moeten
132