leefde men in vroeger tijden geheel gesepareerd van de bewoners in een andere landstreek. Het was dus een logisch gevolg van de omstandighe den, dat men in die diverse gebieden tot verschil lende oplossingen van bouwkunstige vraagstukken kwam. Hoe snel is deze toestand na 1945 niet in revolutionair tempo veranderd. Jaarvergaderingen, congressen en excursies alom. Daarnaast de pers en in het bijzonder de vakliteratuur met z'n vele illustraties. En dit niet alleen landelijk, maar vooral ook internationaal. Door uitwisseling van gedachten is men gekomen tot een wereldarchitec tuur. Mede is dit een gevolg van de goede reisge legenheid, boot, trein, vliegtuig en auto, waar door het voor velen mogelijk is geworden om andere landen te bezoeken en daardoor van het bouwen in die landen kennis te nemen. Hierdoor gaat veel eigens verloren, maar wij mogen daarbij niet uit het oog verliezen, dat dit symptomen zijn van de eenwording der mensheid. Een ideaal, waar naar wij allen vurig verlangen. Dit moet nood wendig tot uitdrukking komen in de vorm. Natio naal en internationaal. De vorm, of zoals U wilt de kunst, wordt gedragen door de idee. Als nu ons staatkundig, economisch en technisch streven gaat in de richting van eenwording dan moeten wij blijmoedig een grotere eenheid in de bouwkunst aanvaarden. Dit behoeft in het geheel geen aan leiding tot saaiheid te zijn. Op planologisch gebied zijn er legio middelen om een bebouwing van een vormige huizen toch tot een aantrekkelijk geheel te groeperen. In de tegenwoordige uitbreidingen van gemeenten wordt dit helaas nog niet waar gemaakt. Dit behoeft ons niet te verontrusten. De planologie is een nieuwe kunst, die zijn vorm nog moet vin den. Dat is in de geschiedenis nooit anders geweest. Om een paar voorbeelden te noemen denke men aan het Centraalstation .-te Amsterdam van Cuypers en aan de stationsgebouwen van Ir van der Gaast. Voor een ander voorbeeld bekijke men de eerste auto's en vergelijke die met de auto's 1966. Wij zien alzo, dat de verandering in de bouwkunst een gevolg is van de wijzigingen in de samenleving. Die wijzigingen heeft het welstandstoezicht zonder meer te aanvaarden en haar beoordeling hierbij aan te passen. Moge ik besluiten door met U een blik in de toekomst te werpen. De grote behoefte aan woningen maakt, dat de industriële bouw sterk door de overheid wordt gepropageerd. Het is een zaak van bestuurlijk beleid, die wij hebben te aanvaarden. Daarbij mag echter niet uit het oog worden verloren het grote belang van die industriële bouw voor het wel standstoezicht. Een aesthetische fout bij industriële bouw heeft wegens de grote frequentie een veel groter nadelig gevolg dan een zelfde fout aan een enkel huisje. In de meest gevallen beperkt de fout zich niet tot een enkele gemeente, maar komt in meerdere gemeenten voor. Voor zo'n industriëeel plan tot uitvoering kan ko men moet het tot in de kleinste details worden voorbereid. Is dit geschied dan is geen enkele wij ziging, hoe klein ook, meer mogelijk. Is zo'n plan dus rond en wordt de bouwaanvrage ervoor bij het gemeentebestuur ingediend en zendt dit ge meentebestuur de aanvrage ter beoordeling naar de welstandscommissie dan staat de welstandscom missie voor een voldongen feit. Dit is voor geen der betrokkenen een prettige situatie. Bovendien brengt het feit, dat hetzelfde plan bij verschillende ge meentebesturen wordt ingediend, met zich mede, dat dit plan door diverse welstandscommissies moet worden beoordeeld. Dit vergroot de moeilijkheden. Uit de tijd, dat ik nog lid was van het hoofdbestuur van de Federatie Welstandstoezicht, is mij bekend de instelling van een centrale planbeoordelings commissie voor dergelijke ontwerpen. De moeilijk heid was het tijdstip, waarop deze commissie bij de plannen werd betrokken. Het federatiebestuur heeft er meerdere malen op aangedrongen de planbe oordelingscommissie zo tijdig mogelijk, alzo van het begin afaan, in te schakelen. Minister Bogaers gevoelde daar niet voor. Hij voorzag daar een ver traging der plannen in. Hetzelfde geldt voor de technische beoordeling, die wel van het begin af wordt ingeschakeld. Niemand zal de waarde van deze technische beoordeling ontkennen, maar het uiterlijk van de woningen is van even groot belang voor de leefbaarheid van de wijk. Aangezien be oordeling door het welstandstoezicht na het rond komen van industriële plannen geen effect heeft zal het welstandstoezicht niet mogen rusten alvo rens bereikt is aan de wieg van de industriële plannen te staan, Gezien het bouwen in meerdere gemeenten van deze plannen is het van het fede- 22 Waar het welstandstoezicht heeft ontbroken: Keizersgracht Amsterdam. Foto Ton Koot.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1966 | | pagina 26