dioxyde in de lucht komt in de eerste plaats door de goedkope stookolie in woningen en fabrieken. Hiervoor komen nu voorschriften om een iets scho nere olie te gebruiken. "Op deze wijze gaat New York enorme problemen te lijf met tandenstokers. Er bestaan weinig duidelijk geïsoleerde problemen in New York: het ene vraagstuk hangt samen en is verweven met het andere. Zo verergeren de 600.000 auto's die dagelijks de centrale zakenwijk van Man hattan binnenkomen niet .alleen de luchtverontrei niging, maar zij brengen ook het verkeer in de war en veroorzaken een, buitengewoon ondoelmatig ge bruik van de openbare middelen. Ieder van die auto's bevat gemiddeld anderhalve man nauwe lijks een compensatie voor de hinder die hij veroor zaakt. De stad kan niet snel genoeg wegen bouwen om in de pas te blijven met dë verkeersverstopping welke die wegen scheppen. Intussen wordt het massaver- voer verwaarloosd. Er >zijn parkeerverboden, maar men houdt er de hand niet aan. Het .misbruik van de straten als parkeergelegenheid en laadstation ver stikt de stad. Ook het doorgaande verkeer wordt on voldoende geweerd. "Zelfs als Manhattan opnieuw bestraat zou worden 35,5% van het totale opper vlak is al in beslag genomen door straten, voorrangs- en snelwegen zou de auto onverzadigbaar blijven. Ofwel wij moeten hem tercgnen, door het gebruik in de stad streng te beperken en tegelijkertijd' -het massavervoer verbeteren; of de auto zal, onverbidde lijk verslinden wat er nog aan menselijke leefruimte over is in de stad.',' Zonder de gunstige ligging van New York zou de toestand nog veel erger zijn. De heersende westen wind blaast veel industriekampen weg over zee. De stad heeft een unieke positie aan twee grote rivieren en een uitgestrekt complex baaien. Deze rijkdom is gedachteloos verkwist. Tot 1935 had New York geen enkele moderne waterzuiveringsinstallatie. Nog steeds wordt ruim 1 biljoen liter rioolwater dage lijks in de rivieren geloosd. Wanneer dit bij tover slag zou ophouden, dan zou het tot in de volgende eeuw duren voor de Hudson weer schoon genoeg zou zijn om in te vissen of te zwemmen! Uitvoerig gaat de schrijver in op het grondgebruik door bouwers en beleggers. "De City Planning Com- mission" heeft Manhattan genoemd "de meest ge zochte ligging van onroerend goed in de wereld" 10 uitgelezen blijkbaar dat ambtelijke stedebouw- kundigeh er zich niet mogen ophouden. De wer kelijke macht ligt in handen die de koorden van particuliere beurzen vasthouden. Door hun geza menlijke beslissingen hebben de speculatiebouwers en, nog belangrijker, de hypotheekgevers in de ban ken en verzekeringsmaatschappijen de contouren van New York herschapen en bepaald hoe zijn in woners leven. Aangemoedigd op ieder regeringsni veau hebben deze particuliere beslissingen-nemers met grote openbare macht, koortsachtig afgebroken, herbouwd, en uitgebreid, speculerend met het land onder de gebouwen evenals met de lucht daarboven. In dit proces hebben zij de regel gevestigd dat in New York het land en de gebouwen de plaats van de mens bepalen. De mensen worden niet beschouwd als menselijke wezens maar als economische eenhe den. Dit wordt uitgewerkt aan de hand van enkele recente voorbeelden, o.a. het enorme, 59 verdiepin gen hoge PanAm Building, waar 25.000 mensen wer ken, gesitueerd op een van de meest verstopte pun ten van de stad. Het is een voordelige zaak, maar het leven is voor ontelbare mensen onaangenamer geworden, constateert de schrijver. Vervolgens komt hij op een onderwerp dat ons bijzonder interesseert. "New York bestaat alleen in het heden. Evenals er geen verantwoordelijkheidsbesef voor de toekomst is, zo is er geen gevoel van trots op het verleden." Deze driehonderd jaar oude stad bezit geen enkel 17-de eeuws gebouw, slechts één bouwwerk van ar chitectonische betekenis van voor de revolutie, en in heel Manhattan slechts acht gebouwen uit de 120 irUM f M I! t ÜIIM RCA Building, Rockefeller Center New York City.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1965 | | pagina 12