Met het groeien van de afstand opent zich de moge lijkheid tot een helderder kijk. Een sprekend voor beeld is het oordeel over de beeldhouwkunst in ons land gedurende de vorige eeuw. In de „Kunstgeschie denis der Nederlanden" die in 1936 onder redactie van Dr. H. E. van Gelder verscheen, begint het hoofd stuk over de moderne beeldhouwkunst met de mede deling „In de 19de-eeuw is van een Nederlandsche beeldhouwkunst nauwelijks sprake" en daarmee wordt die periode in haar geheel overgeslagen. Toch zijn er toen beeldhouwers in ons land werkzaam geweest, en dat waren in ieder geval bekwame vak lieden. De zes zandstenen reliefs van Strackee kunnen als voorbeeld dienen: geen belangrijke kunstwerken, maar precies wat er op die plaats, als levendig accent in de gevoelig gedetailleerde gevel van Leliman nodig was. De fors gehakte sculpturen hebben een goede decoratieve werking, en zijn een wat ouderwetse, maar toch zinvolle hulde aan de grote voorgangers. De grondige restauratie van het gebouw, waarover in Heemschut van oktober 1961 het een en ander werd verteld, is nu voltooid. Op 10 oktober j.1. is Arti et Amicitiae feestelijk heropend. Op bekwame wijze heeft de architect J. Schipper jr. in de gevel langs het Spui een rij winkelramen geopend. Deze maken de indruk alsof zij er altijd geweest zijn. De in 1894 door Berlage naar het Spui verlegde ingang door een poortje in „Hollandsche renaissancestijl" is daardoor vervallen. De ingang is teruggebracht naar zijn oor spronkelijke plaats in het midden van de Rokingevel. De zwaar verzakte linkerhelft van deze gevel is op gevijzeld, en tevens is daarbij een verminking uit 1894 ongedaan gemaakt, toen de drie ramen waren samengetrokken. Nu het geheel weer fris in de verf staat in twee tinten gebroken wit, komen de architec tonische kwaliteiten van Leliman's werk opnieuw tot hun recht, en deze blijken niet alleen kenmerkend te zijn voor de tijd, maar ook op zichzelf verdienstelijk. Toch heeft de gevel nog iets kaals. Dat komt door het ontbreken van de vier beelden, wat aantoont hoe zorgvuldig afgewogen de opbouw is van de horizon tale en verticale elementen. De vier beelden geven de oprijzende pilasters hun bekroning, maar ook hun betekenis. Dat viel vóór de restauratie niemand op in de haveloze gevel, die een ondefineerbare grauwe kleur had gekregen door het vuil tussen de afblad derende verflagen. Maar nu de plastiek van de gevel weer duidelijk spreekt, blijken de beelden daarvan een onmisbaar onderdeel te vormen. Een eigenaardigheid van deze midden-19de-eeuwse architectuur is de onverschilligheid voor het eigen karakter der bouwmaterialen. In complete tegenstel ling tot de opvattingen die door Berlage weer ingang hebben gevonden, dat baksteen, natuursteen, hout en ook ijzer toegepast, moeten worden op een wijze die de verschillende constructieve eigenschappen van de materialen accentueert, en dat hierin een typisch architectonische schoonheid is gelegen, waren de materialen voor Leliman en zijn tijdgenoten alleen ongevormde stof. Zij construeerden degelijk beter „De beeldhouwkunst" met hieronder een detail waaruit blijkt hoe de gebarsten en vergane stukken hout ten opzichte van elkaar zijn verschoven 113

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1964 | | pagina 15