ningen verdeeldmet een meerderheid van 24-17 stemmen is weliswaar tot de bouw van de centrale besloten, maar over de plaats is nog geen beslissing genomen. Tegen een vestiging aan het Bergumermeer bestaan soortgelijke bezwaren als bij Grouw. Heeren veen, dat ook genoemd is, schijnt om technische redenen niet aanmerking te komen. De minste schade aan het landschap zou de centrale teweegbrengen nabij Harlingen, waar het silhouet al grotendeels bepaald wordt door haveninrichtingen en industriegebouwen, of op het industriegebied van Leeuwarden waar de Coöperatieve Condensfabriek en Koopmans' Meelfabrieken de aanwezigheid van de elektrische centrale aanvaardbaar zouden maken. In deze geest heeft ook de Bond Heemschut een schrij ven gericht tot het college van G. S., evenals vele par ticulieren en organisaties op het gebied van de sport en de natuurbescherming. Bij het ter perse gaan van dit nummer bereikte ons het bericht dat G.S. Bergum hebben gekozen. Heemschut zal in hoger beroep gaan. Utrechtdemping Catharijnesingel De strijd om de Utrechtse singels heeft een nieuw hoogtepunt (of dieptepunt) bereikt door het voorstel van B. en W. om nu ook de Catharijnesingel tussen de Willemsbrug en het bastion Sterrenburg te dempen, welk voorstel door de meerderheid van de gemeente raad is aanvaard. Van vele kanten uiteraard ook door Heemschut - is hiertegen geopponeerd. Het gaat immers niet alleen om een der fraaiste delen van de Utrechtse singels, maar ook om de westelijke begren zing van de oude stad, waardoor inbreuken op de schaal en de structuur veel moeilijker kunnen worden gekeerd. Dat er een ringweg om de oude stad heen moet komen is in de langdurige discussies over de Utrechtse ver keersplannen algemeen aanvaard. Over de plaats waar deze geprojecteerd moet worden bestaat verschil van opvattingen, tot in de raadzitting zijn diverse alterna tieven ter sprake geweest. Het vreemde van de nu ge maakte keuze is dat als een belangrijk argument vóór de demping de situering geldt van het Academisch Ziekenhuis die een verruiming van de nu ter plaatse als ringweg fungerende Catharijnesingel buiten langs het water zou beletten, terwijl vaststaat dat het zieken huis in de naaste toekomst verplaatst moet worden! Ook de verdere 19de eeuwse bebouwing aan de Catha rijnesingel is niet van die aard dat de opoffering van het water gerechtvaardigd zou zijn om deze te behou den. De singeldemping volgt dus niet uit de structuur van het plan, maar is een kwestie van tijd - en geld besparing. Bespoediging van de verplaatsing van het ziekenhuis zou het eerste argument doen wegvallen, en wat de kosten betreft kan de amovering van een aantal 19de eeuwse panden geen overwegende rol spe len in een structuurplan waarmee volgens de laatste mededelingen van B. en W. ongeveer 225 miljoen is gemoeid. De demping van de singels schijnt voor B. en W. van Utrecht een prestigezaak geworden te zijn. De eerste aanloop van het plan Feuchtinger is blijven steken: nu komen de dempingsvoorstellen in gedeelten. Het paradoxale van deze doordrijverij is dat de Utrechtse gemeentebestuurders in de 19de eeuw hun tijd vooruit waren toen zij tenminste het grootste deel van de mili tair onbruikbare verdedigingswerken herschiepen tot een prachtige plantsoengordel langs het water en zo een „groenstrook" tot stand brachten zoals deze tegen woordig met hoge kosten worden aangelegd in stads uitbreidingen en saneringen, maar dat, nu de stede bouwkundigen de noodzaak van dergelijke verkeers arme, recreatieve rustzones tussen de bebouwing aller- wege als principe hebben aanvaard, B. en W. van Utrecht deze kostelijke erfenis doelbewust vernielen. Heerenveen, demping Schoterlandse Compagnonsvaart Opnieuw wordt er in Heerenveen gedacht over dem ping van een deel der Schoterlandse Compagnons vaart. In 1949 ging het over „de Kolk", het deel van de vaart in de kern van Heerenveen. Heemschut heeft toen een uitvoerig gedocumenteerd rapport ingediend bij de voor dit vraagstuk ingestelde commissie van Advies en bij B. en W. Na overweging van de vóór- en nadelen is toen besloten de Kolk niet te dempen. Het is achteraf volkomen duidelijk dat demping onnodig zou zijn geweest; zelfs blijkt de Kolk een nieuwe functie in de waterhuishouding der gemeente te krijgen n.1. van afvoerkanaal voor het gezuiverde rioolwater en voor het poldergemaal. Ditmaal gaat het om het ge deelte tussen een punt d; 100 m. ten oosten van het viaduct in rijksweg 32 tot, in oostelijke richting, voor bij Beneden-Knijpe. Heemschut heeft in een brief aan de gemeenteraad aandacht gevraagd niet alleen voor de historische betekenis die de vaart in de ontwikkeling van Heerenveen heeft gehad, maar ook voor de land schappelijke schoonheid die dit water heeft met de daarop uitmondende dwarsvaarten en hun brugjes. Het is zeer goed mogelijk met behoud van het water de weg en het fietspad te verbeteren. Een belangrijke verkeersweg is het niet en wordt het ook niet; wanneer Heerenveen zich mettertijd ook in oostelijke richting zal uitbreiden zullen er nieuwe wegen nodig zijn en zal de Compagnonsvaart een fraaie waterparüj in de dan ontstaande bebouwing vormen die voor afvoer van het hemelwat (verlaging van de grondwaterstand) waarschijnlijk nog een functie zal kunnen vervullen. Zaandijk, regeling bebouwde kom. Evenals de stichting Zaans Schoon heeft de Bond Heemschut een aantal bezwaren ingediend bij de ge meenteraad van Zaandijk tegen de ter visie gelegde „Regeling bebouwde kom ten westen van de Lagedijk tussen Karl Marxstraat en Hazepad." Deze bezwaren betreffen een te hoog en te lang bouwblok aan de Prunuslaan, het toelaten van bedrijven aan de Lage dijk, het leggen van de rooilijn door het perceel Lage dijk 156 en de wenselijkheid een afschermende boom beplanting aan te brengen aan de westzijde van het plein tussen Lagedijk en Weeshuiskerk voor de N.H. Kerk. 71

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1964 | | pagina 25