ningen verdeeldmet een meerderheid van 24-17
stemmen is weliswaar tot de bouw van de centrale
besloten, maar over de plaats is nog geen beslissing
genomen. Tegen een vestiging aan het Bergumermeer
bestaan soortgelijke bezwaren als bij Grouw. Heeren
veen, dat ook genoemd is, schijnt om technische
redenen niet aanmerking te komen.
De minste schade aan het landschap zou de centrale
teweegbrengen nabij Harlingen, waar het silhouet al
grotendeels bepaald wordt door haveninrichtingen en
industriegebouwen, of op het industriegebied van
Leeuwarden waar de Coöperatieve Condensfabriek en
Koopmans' Meelfabrieken de aanwezigheid van de
elektrische centrale aanvaardbaar zouden maken.
In deze geest heeft ook de Bond Heemschut een schrij
ven gericht tot het college van G. S., evenals vele par
ticulieren en organisaties op het gebied van de sport
en de natuurbescherming. Bij het ter perse gaan van
dit nummer bereikte ons het bericht dat G.S. Bergum
hebben gekozen. Heemschut zal in hoger beroep gaan.
Utrechtdemping Catharijnesingel
De strijd om de Utrechtse singels heeft een nieuw
hoogtepunt (of dieptepunt) bereikt door het voorstel
van B. en W. om nu ook de Catharijnesingel tussen de
Willemsbrug en het bastion Sterrenburg te dempen,
welk voorstel door de meerderheid van de gemeente
raad is aanvaard. Van vele kanten uiteraard ook
door Heemschut - is hiertegen geopponeerd. Het gaat
immers niet alleen om een der fraaiste delen van de
Utrechtse singels, maar ook om de westelijke begren
zing van de oude stad, waardoor inbreuken op de
schaal en de structuur veel moeilijker kunnen worden
gekeerd.
Dat er een ringweg om de oude stad heen moet komen
is in de langdurige discussies over de Utrechtse ver
keersplannen algemeen aanvaard. Over de plaats waar
deze geprojecteerd moet worden bestaat verschil van
opvattingen, tot in de raadzitting zijn diverse alterna
tieven ter sprake geweest. Het vreemde van de nu ge
maakte keuze is dat als een belangrijk argument vóór
de demping de situering geldt van het Academisch
Ziekenhuis die een verruiming van de nu ter plaatse
als ringweg fungerende Catharijnesingel buiten langs
het water zou beletten, terwijl vaststaat dat het zieken
huis in de naaste toekomst verplaatst moet worden!
Ook de verdere 19de eeuwse bebouwing aan de Catha
rijnesingel is niet van die aard dat de opoffering van
het water gerechtvaardigd zou zijn om deze te behou
den. De singeldemping volgt dus niet uit de structuur
van het plan, maar is een kwestie van tijd - en geld
besparing. Bespoediging van de verplaatsing van het
ziekenhuis zou het eerste argument doen wegvallen,
en wat de kosten betreft kan de amovering van een
aantal 19de eeuwse panden geen overwegende rol spe
len in een structuurplan waarmee volgens de laatste
mededelingen van B. en W. ongeveer 225 miljoen is
gemoeid.
De demping van de singels schijnt voor B. en W. van
Utrecht een prestigezaak geworden te zijn. De eerste
aanloop van het plan Feuchtinger is blijven steken:
nu komen de dempingsvoorstellen in gedeelten. Het
paradoxale van deze doordrijverij is dat de Utrechtse
gemeentebestuurders in de 19de eeuw hun tijd vooruit
waren toen zij tenminste het grootste deel van de mili
tair onbruikbare verdedigingswerken herschiepen tot
een prachtige plantsoengordel langs het water en zo
een „groenstrook" tot stand brachten zoals deze tegen
woordig met hoge kosten worden aangelegd in stads
uitbreidingen en saneringen, maar dat, nu de stede
bouwkundigen de noodzaak van dergelijke verkeers
arme, recreatieve rustzones tussen de bebouwing aller-
wege als principe hebben aanvaard, B. en W. van
Utrecht deze kostelijke erfenis doelbewust vernielen.
Heerenveen, demping Schoterlandse Compagnonsvaart
Opnieuw wordt er in Heerenveen gedacht over dem
ping van een deel der Schoterlandse Compagnons
vaart. In 1949 ging het over „de Kolk", het deel van
de vaart in de kern van Heerenveen. Heemschut heeft
toen een uitvoerig gedocumenteerd rapport ingediend
bij de voor dit vraagstuk ingestelde commissie van
Advies en bij B. en W. Na overweging van de vóór- en
nadelen is toen besloten de Kolk niet te dempen. Het
is achteraf volkomen duidelijk dat demping onnodig
zou zijn geweest; zelfs blijkt de Kolk een nieuwe functie
in de waterhuishouding der gemeente te krijgen n.1.
van afvoerkanaal voor het gezuiverde rioolwater en
voor het poldergemaal. Ditmaal gaat het om het ge
deelte tussen een punt d; 100 m. ten oosten van het
viaduct in rijksweg 32 tot, in oostelijke richting, voor
bij Beneden-Knijpe. Heemschut heeft in een brief aan
de gemeenteraad aandacht gevraagd niet alleen voor
de historische betekenis die de vaart in de ontwikkeling
van Heerenveen heeft gehad, maar ook voor de land
schappelijke schoonheid die dit water heeft met de
daarop uitmondende dwarsvaarten en hun brugjes.
Het is zeer goed mogelijk met behoud van het water
de weg en het fietspad te verbeteren. Een belangrijke
verkeersweg is het niet en wordt het ook niet; wanneer
Heerenveen zich mettertijd ook in oostelijke richting
zal uitbreiden zullen er nieuwe wegen nodig zijn en
zal de Compagnonsvaart een fraaie waterparüj in de
dan ontstaande bebouwing vormen die voor afvoer van
het hemelwat (verlaging van de grondwaterstand)
waarschijnlijk nog een functie zal kunnen vervullen.
Zaandijk, regeling bebouwde kom.
Evenals de stichting Zaans Schoon heeft de Bond
Heemschut een aantal bezwaren ingediend bij de ge
meenteraad van Zaandijk tegen de ter visie gelegde
„Regeling bebouwde kom ten westen van de Lagedijk
tussen Karl Marxstraat en Hazepad." Deze bezwaren
betreffen een te hoog en te lang bouwblok aan de
Prunuslaan, het toelaten van bedrijven aan de Lage
dijk, het leggen van de rooilijn door het perceel Lage
dijk 156 en de wenselijkheid een afschermende boom
beplanting aan te brengen aan de westzijde van het
plein tussen Lagedijk en Weeshuiskerk voor de N.H.
Kerk.
71