moeilijkheden bij het thans onredelijke gebruik van verkeerswegen voor het parkeren, in het bijzonder het langparkeren. Wie kent betere, mooiere, ruimere verkeerswegen dan de viervoudige ring van Amster damse grachten? En waar is het meer ontmoedigend om te rijden, dan juist op deze grachten, die thans als volgepropte openluchtgarages worden misbruikt. Nederland is een stedenland en deze steden die boven dien een zeer bijzonder karakter dragen, dank zij aanleg en waardevolle bouw, deze steden schreeuwen om verkeersbeperkende bepalingen in hun kernen. Deze beperking dient zich direct te richten tot het parkeren, maar alle rekening te houden met het noodzakelijke verkeer. Naar onze overtuiging zou 's lands belang met een dergelijke principiële beslissing gediend zijn en Heemschut's taak zou - om op eigen terrein en werkzaamheden terug te komen heel wat eenvoudiger worden. Voorbeeld waar het stadskarak- ter sterk wordt aangetast door demping tot behoud van het verkeer is Alkmaar, waar naast die van de Kooltuin nu weer de demping van het Luttik Oudorp aan de orde is gesteld. Hier wordt weer het bekende te eenzijdige standpunt uitgegaan. Een verkeersweg door de stadskern van Kanaalkade naar Luttik Oudorp en verder naar de Laat heeft onafwendbaar ver nieling van het in wezen kleine Alkmaarse binnen stadsareaal tot gevolg. Handhaving van het water en restauraties lenen zich in Alkmaar beter dan waar ook tot de ontwikkeling van kleine ambachtelijke be drijven met grote perspectieven voor economische ontwikkeling. Een en ander is aan gemeenteraad en Minister van O., K. en W. uitvoerig toegelicht in de hoop, dat men toch nog voorkomen zal, dat voor Alkmaar's stadseigen vernietigende besluiten worden genomen. Evenzeer betreuren wij Breda's voornemen om zijn haven te dempen, en Dordrechts voornemen om zijn Spuihaven dicht te gooien. Tot hoe dwaze verhou dingen dit laatste moet leiden is in het artikel met opzienbarende gegevens van arch. Schaling in Heem schut van mei wel duidelijk uitgekomen. Betreurenswaardig achten wij ook de demping van Utrecht's singels, omdat naar onze mening een waarde vol stadsbeeld wordt prijs gegeven om verkeers technische redenen en men, zoals de feiten aangeven, daarmee toch verkeerstechnisch achter de feiten blijft aanlopen. Een hopeloze zaak, zoals ons nageslacht zal bevestigen. Ten aanzien van Heemstede werd de gemeenteraad in overweging gegeven niet tot demping van de Blekersvaart over te gaan, ten aanzien van Vollenhove werd gepleit voor een inrichting van de haven tot jachthaven. Intussen kwam ons een bericht ter kennis tot voorgenomen demping van Oude en Nieuwe Rijn te Leiden. Even vraagt men zich af, of een nader onderzoek van de betekenis van het water in onze steden en dorpen, behalve van het standpunt van stedebouw en stede- schoon ook niet wenselijk is van het standpunt van het verkeer - waterverkeer dan uiteraard - van de Volksgezondheid en van de brandbeveiliging. Daar waar de grachten niet als riool misbruikt worden is het opmerkelijk frisser dan in grachteloze steden en dorpen. De betekenis van het water zou wel eens verder kunnen gaan in dit opzicht dan alleen als stofvanger. In stedebouwkundige rapporten komt men dit aspect niet tegen - helaas, en het is toch wel een belangrijk facet van ons leven! Afbraakdreigingen. In Dokkum bepleitte de Bond het behoud van een mooi oud doktershuis, dat plaats zou moeten maken voor een bankgebouw. In Helden (L) braken wij een lans voor restauratie van het z.g. oude raadhuis, dat zich zo goed zou lenen voor een gildehoofdkwartier. Het is intussen gesloopt. In Tilburg drongen wij bij het gemeentebestuur aan op behoud van de Tonger- lose Hoef. Het oude raadhuis aldaar hadden wij ook graag een kans gegeven in de nieuwe plannen. Voor Ootmarsum verzochten wij clementie voor de z.g. commenderie. Voor Vlissingen hopen wij, dat het oude raadhuis alsnog op een of andere wijze voor het stads beeld gespaard kan blijven. Pogingen om een boerderij aan de Vlist (Z-H.) te behouden, bleek op tegenstand op verkeersoverwegingen te stuiten. In Spijkenisse dreigt het oude dorpskarakter verloren te gaan, terwijl er geen bevredigende architectonische winst tegenover staat. De Bond wendde zich tot de gemeenteraad en pleitte daarbij voor handhaving van de boerderij „Hoogwerf". In Eindhoven is ingestemd met de ver plaatsing van de boerderij Eckertseweg 11Hoe hachelijk een verplaatsing ook is, als de keuze gaat tussen totaal verlies en herbouw in de omgeving, kiezen wij uiteraard het laatste, zeker als het om een aantrekkelijk voorbeeld van landelijke bouwkunst gaat, zoals deze boerderij. Uitbreidingsplannen. In het uitbreidingsplan van Abcoude werd in tweede instantie een oplossing voorzien, die het gevaar van een onwenselijke doorbraak duidelijk inhield. De bezwaren daartegen ingebracht werden door Gede puteerde Staten van Utrecht erkend, zodat aan het desbetreffende deel van het plan goedkeuring werd onthouden. Het gemeentebestuur van Harderwijk ge looft nog in sprookjes. Het heeft in zijn oude vesting en universiteitsstad een plan ontwikkeld om een brede verkeersstraat te slaan dwars door de oude straat- wanden en tuinen met fraaie beplanting van een voormalige kloostertuin. De toelichting zegt „de oude kern moet geschikt gemaakt worden voor het moderne verkeer, daardoor geeft men die kern meer leven". Het werkt ook met zand, zoals de oude Klaas Vaak en zegt: „De oude stad heeft een typisch eigen uitge sproken karakter. De doorbraak past in het stads- stramien". En „Het plan beoogt de integriteit van de oude stad te bewaren, deze vooral beter bereikbaar te maken en de zelfstandigheid ervan te accentueren". De Bond Heemschut houdt van sprookjes, maar ge looft er niet in en richtte zich daarom tot Gedepu- 56

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1964 | | pagina 10