107 Zou het Venetiaanse stadsbeeld in de toekomst bepaald moeten worden door auto's over door demping verkregen straten? gerij, door de constructieve algemene beschouwingen van de Nota-Binnenstad van B. W. Het is voor iemand die, als schrijver dezes, actief aan de strijd heeft deelgenomen, moeilijk om het resultaat objectief te beoordelen. Men kan wel vaststellen dat zonder dergelijke „uitvallen" de in hun schoonheid belaagde steden al verloren geweest zouden zijn. Het zijn ge wonnen slagen in een strijd die voortduurt, spectacu laire hoogtepunten die even in het frontpaginanieuws doordringen en de vluchtige krantenlezer gerust stellen. De insiders weten dat er voor deze gerustheid nog weinig reden bestaat. De uitslag is onzeker maar zal, gezien de acute bouwvalligheid van een groot deel der in het geding zijnde bebouwing, in enkele decenniën vallen. En om de eindoverwinning te be halen zijn solider argumenten nodig dan de verwijzing naar het vreemdelingenverkeer als inkomstenbron. Uiteraard is deze voor Venetië belangrijker dan voor Amsterdam, maar de gangbare voorstelling „Venetië leeft van het toerisme" komt niet overeen met de werkelijkheid van het moeizame transformatieproces dat gaande is sinds de ondergang der oude republiek. De eerste helft van de 19de eeuw was voor Venetië ook hier toont zich een merkwaardige parallel met Amsterdam een periode van stilstand en econo mische achteruitgang. Handel en scheepvaart ver liepen, en er heerste grote werkloosheid. Ten einde Venetië weer in te schakelen bij het goederenvervoer werd in 1846 de spoorbrug gebouwd, en werden daar bij aansluitend aan de westzijde der stad nieuwe havenbekkens aangelegd door aanplemping van terrein voor kaden en emplacementen. Deze goed bedoelde pogingen van overheidswege eerst door de Oostenrijkse bestuurders, daarna met kracht voortgezet door de Italiaanse regering hadden echter ook tot gevolg dat zich tal van industrieën in de stad vestigden. Industrieën groeien uit van ambachtsbedrijven, die zich nog wel in het kader van een oude stad voegen, tot ruimtevretende organis men: ruimte voor de bedrijfsuitoefening, ruimte voor transport, ruimte voor huisvesting van hun personeel. Waar vindt men die ruimte in Venetië of in de Amsterdamse binnenstad In oude, voorname huizen, die dan verknipt of uitgebroken worden, door demping van waterwegen en op de weinige open plekken, de tuinen die zo bitter nodig zijn om in de stenen stad wat openheid en groen te houden. Dit proces is versneld door de aanleg van de brug voor auto verkeer van Mestre naar de Piazzale Rome in 1933, waar de auto's in het kolossale garagegebouw gepar keerd kunnen worden, en het heeft zich na de oorlog gemanifesteerd in een hoogst bedenkelijke speculatie- bouw en in verhoging van bestaande gebouwen waar door zowel het profiel van de stad als de licht- en lucht-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1963 | | pagina 21