Heemschutberichten 89 Vollenhove, oude Vissershaven Gewoonlijk gaat het zo dat Heemschut zich tot een ge meentebestuur wendt met het verzoek bepaalde maat regelen die het stads- of dorpsschoon zouden schaden niet te nemen. Ten aanzien van de oude Vissershaven van Vollenhove lagen de verhoudingen anders en beter het gemeentebestuur deelde op een informa tie dezerzijds mede niet te voelen voor het plan om de haven gedeeltelijk te dempen. Dat deze gedachte opkomt is begrijpelijk; de vissershaven raakt steeds meer in verval, grote delen van de kademuren storten in, de aldaar gelegen paling- en visrokerij loopt ge vaar. Daar staat tegenover dat deze haven,, oorspron kelijk de slotgracht van de zomerresidentie van de Utrechtse bisschoppen, als historisch monument te beschouwen is, en een onmisbaar element in het stadje vormt. Demping, geheel of gedeeltelijk, zou hier de bekende troosteloze lelijkheid doen ontstaan; en dit klemt te meer nu het sterk groeiende watertoerisme allerwege nieuwe accommodatie nodig heeft. B. en W. van Vollenhove zouden het toejuichen als de oude Vissershaven zich tot een jachthaven zou ontwikkelen. Daarvoor zijn de omstandigheden ter plaatse en in de omgeving bijzonder gunstig. Het bestuur van de Bond Heemschut heeft zich tot de belangrijkste orga nisatie op watersportgebied gewend met het verzoek aan deze mogelijkheid aandacht te willen schenken. Vollenhovebrug over de oude Vissershaven. Jisp, wegsloot De raad besloot in de voor dit dorp zo karakteristieke wesgloot een dam met duiker te leggen ter ontsluiting van een perceel bouwterrein. Heemschut verzocht de dam te vervangen door een brug; dat is weliswaar iets duurder, maar veel fraaier, en het voorkomt water vervuiling met daaruit voortvloeiende onderhouds kosten. Groenlo, autokerkhof Heemschut heeft aan de gemeenteraad van Groenlo zijn verontrusting kenbaar gemaakt over de plannen een autokerkhof te vestigen aan dë Ruurloseweg, bij de entree van het oude vestingstadje. Een dergelijke vestiging zou niet alleen in hoge mate ontsierend zijn, maar ook in strijd zijn met het geldende uitbreidings plan en met het streven van het gemeentebestuur de situatie te verbeteren. Maasdriel, kerktoren van Alern De kerk van het kleine Maasdorp Alem, (gem. Kerk- driel), dateert uit 1870, en dat was geen goede tijd. Maar wat de neogothische architectuur, van nabij ge zien, ook aan tekorten moge hebben, voor de werking van een toren in het landschap hadden Cuypers en zijn leerlingen begrip. Zo is de kerktoren van Alem een. hoog en slank oprijzend merkteken geworden in de wijdheid van het rivierlandschap, een van verre zicht baar herkenningspunt in de Bommelerwaard. Naar aanleiding van de plannen om voor de parochie van. Alem een nieuwe kerk te bouwen heeft Heemschut zich tot de Bisschop van 's Hertogenbosch gewend met het verzoek of met name de toren gespaard zou kun nen worden. Breda, demping Haven Dat demping van historische stadswateren nooit een bevredigend stadsbeeld oplevert is niet alleen een. Heemschutstokpaard, het is een zo evident ervarings feit dat men wel van elk cultureel besef verstoken moet zijn om dit hetzij te ontkennen, hetzij te negeren- Wat niet wegneemt dat er talrijke gemeentebesturen in ons land zijn die met een ijver, een betere zaak waar dig, dempingsplannen beramen. In April jl. besloot de gemeenteraad van Breda tot het dempen van de Haven. Dat was in 1950 ook al gebeurd. Jarenlang heeft de strijd geduurd. Het raadsbesluit werd niet goedgekeurd door G.S., welke beslissing in. 1951 door de Kroon werd bevestigd. In 1957 evenwel stelde de gemeenteraad een verordening ex art. 43. van de Woningwet Binnenstad-noord-oost" vast, waarin de demping van de Haven was voorzien.. Merkwaardigerwijs gingen G.S. toen wel accoord. De- zaak bleef verder rusten. Nu zij wederom actueel is ge worden, heeft Heemschut opnieuw een uitvoerig; schrijven tot de minister van O.K. W. gericht, waarin een exposé van de voorgeschiedenis wordt ge geven en o.a. gewezen wordt op het feit dat de argu menten die tegen demping pleiten sinds 1957 aanzien lijk aan kracht en erkenning hebben gewonnen. Dat geldt ten eerste het inzicht dat het onmogelijk is het: wegennet van oude stadskernen zozeer ,,op te rekken"

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1963 | | pagina 27