FijnaartKerkringgracht
Wat er aan de hand is met de Kerkringgracht te
Fijnaart werd al op blz. 62 van onze jaargang 1961
en op blz 81 van 1962 vermeld. Ondanks de advie
zen en adressen van Heemschut besloot de gemeen
teraad van Fijnaart en Heijningen op 20 dec. j.1. om
over te gaan tot de uit verkeersoverwegingen
onnodige demping van het water, waardoor
een karakteristieke aanleg (zie Willemstad waar
deze nog intact is) zou veranderen in een vormloos
plein met hiervoor te lage bebouwing (zie Klun-
dert waar de Kerkringgracht gedempt werd)Heem
schut heeft thans een adres gericht tot G. S. met
het verzoek aan dit raadsbesluit de goedkeuring te
onthouden.
Nieuwer-Amstel, bebouwing Amsteloever
ln hoger beroep ging Heemschut eveneens tegen hét
„Uitbreidingsplan in hoofdzaak en in onderdelen
Westelijke Amsteloever, Oostelijk deel der gemeente
Nieuwer Amstel", hetgeen de ambtelijke aandui
ding is van een plan om tussen de nog intacte bui
tenplaatsen Oostermeer en Westeramstel, waar de
Amsteloever een der mooiste landschappen van
Noord-Holland te zien geeft, bebouwing toe te laten.
Aan dit onderdeel van het Nieuwer-Amstelse uitbrei
dingsplan hebben G.S. hun goedkeuring onthouden.
Nu deze zaak in hoger beroep bij de Kroon komt,
heeft het bestuur van de Bond Heemschut verzocht
deze beslissing van G.S. te willen handhaven.
s-Gravenhage, bebouwing Buitenhof
Het „dorp der steden een waar iedere straat een
stad is" volgens Huijgens is er de laatste jaren
niet mooier op geworden. Van het deftige Den Haag
der stadhouders en de residentie van voor 1940 wor
den telkens stukken afgeknaagd. Wie een schoolvoor
beeld zoekt voor de ongelukkige gevolgen van grach-
tendempen, vindt dit in de Prinsengracht waar langs
de drukke verkeersader de statige oude huizen staan
te verkommeren. Voegt men hierbij de zware verlie
zen die het Haagse stadsschoon door oorlogshande
lingen leed, dan is er reden te over om bijzondere
zorg te besteden aan het beperkte gebied dat nog zo
typisch en stijlvol Den Haag is gebleven: het com
plex Binnenhof en Buitenhof, Vijverberg en Voor
hout, met hun naaste omgeving.
Het bestuur van de Bond Heemschut heeft dan ook
in een adres aan de gemeenteraad uiting gegeven
aan zijn ongerustheid over de blijkens persberichten
ontworpen plannen om de percelen Buitenhof nr. 45,
46, 47 en 48 te slopen en te vervangen door een
groot modem kantoor- en winkelpand. Vooral van
het 18de-eeuwse huis Buitenhof nr. 47, dat een goed
voorbeeld vormt van de voorname gebouwen die dit
historische plein zijn allure hebben gegeven, zou de
sloping een onherstelbaar verlies betekenen. Het
Buitenhof verdient beterl
Utrechtsingeldemping
Het College van B. en W. van Utrecht heeft mede
gedeeld dat het in de bedoeling ligt te bevorderen
dat de noordelijke stadsgracht, van het Paardeveld
tot de Kleine Singel, omstreeks 1 jan. 1966 aan het
scheepvaartverkeer zal worden onttrokken, en dat
een jaar later hetzelfde gelden zal voor de gehele
Catirarijnesingel.
Hiermee wordt de eerste stap gedaan om de demping
der singels voor te bereiden. Het bestuur van de
Bond Heemschut heeft hiertegen bezwaar gemaakt
op grond van de volgende overwegingen,
ln de eerste plaats hebben zowel prof. Feuchtinger
als ir. Kuiper in opdracht van het gemeentebestuur
hun aandacht primair op verkeersopiossingen gericht.
Een „stadsplan" is er nog niet; daarvoor zijn belang
rijke facetten nog in studie. Het is daarom, naar het
oordeel van Heemschut, prematuur om thans reeds
dempingen voor te bereiden, ln het algemeen is im
mers het dempen van een historische stadsgracht en
de vervanging door een grote verkeersweg een zo
drastische ingreep dat de consequenties grondig moe
ten zijn bestudeerd. De praktijk heeft uitgewezen
dat gedempte grachten door de wanverhouding tus
sen wegbreedte en bebouwingshoogte en door het
wegvallen van de milde werking van het water die
zelfs minder gelukkige bebouwing nog aanvaardbaar
maakt, een wezenlijke verarming van de stad bete
kenen. Een verkeerstechnisch gelukkige oplossing
zou hier bovendien niet ontstaan: de bebouwing
langs de Begijnekade en de Noorderstraat zou ais
het ware op een verkeerseiland komen te liggen, wat
hetzij de aanleg van voetgangerstunnels hetzij amo-
vering van die bebouwing in het verschiet brengt. De
zeer hoge kosten die zowel op dit punt als elders
langs de ontworpen verkeersweg nodig zijn om een
stedebouwkundig bevredigende verhouding tussen
wegbreedte en bebouwingshoogte te bereiken, kun
nen, volgens de Bond Heemschut, beter besteed
worden aan een oplossing die stedebouwkundig,
verkeerstechnisch en historisch beter verantwoord is.
Daartoe zijn verschillende bruikbare suggesties ge
daan, o.a. door de z.g. „studiekring". Ook het denk
beeld om de oostelijke verkeersader niet vlak langs
het Lucasbolwerk doch meer oostelijk te projecteren
naar het schijnt staat ir. Kuiper hier evenmin af
wijzend tegenover maakt het mogelijk de noor
delijke ader ruimer, beter en zonder singeldemping
te ontwerpen. Met klem heeft Heemschut er daarom
bij B. en W. op aangedrongen andere oplossingen te
bevorderen die de historische stadsgrachten sparen.
Amsterdamgevel C. en A.
Het bestuur van de Bond Heemschut zond een tele
gram naar B. en W. met het verzoek om te bevorde
ren dat de gevel van het uitgebrande C. en A.-gebouw
aan het Damrak, als een der eerste belangrijke schep
pingen van Berlage, gehandhaafd zal blijven. Over
de betekenis van het bouwwerk vindt men hierna
een meer uitvoerige beschouwing. G. B.
32