MM
-TB
108
de hand van vele vergelijkende kaarten tot de con
clusie kwam dat op den duur een ondergronds open
baar vervoer de enige oplossing biedt. Intussen zijn
wij twee jaar verder, maar de interim-nota is nog niet
meer dan de „weergave van het huidige stadium in
de gedachtenvorming van de commissie Verkeer en
Vervoer omtrent dit onderwerp." Een nadere con
cretisering, die alleen door een bureau van technici
verricht kan worden, ontbreekt nog. De nota is zelfs
niet formeel door de raad behandeld en aanvaard.
Een oplossing van de grote technische moeilijkheden
die het bouwen van tunnels tussen de oude paalfun-
deringen meebrengt moet uitgewerkt worden en de
financiering zweeft nog in de mist. Maar de verkeers-
congestie en de zorgen van het gemeentelijk vervoer
bedrijf groeien aan. Wanneer wij in dit verband op
nieuw naar de waterwegen kijken dan is dat werkelijk
niet met de illusie dat boten de knoop zouden stuk
varen, of de ca. 150 miljoen passagiers die jaarlijks
van tram en bus gebruik maken, zouden kunnen op
vangen.
De toestand wordt echter zo benauwd en de uitein
delijke oplossing ligt nog zó diep ondergronds, dat het
ontbreken van elk serieus onderzoek naar de even
tuele verlichting die personenvervoer te water zou
kunnen opleveren, wel vreemd aandoet.
Het bestuur van de bond Heemschut heeft hierop,
zoals gezegd, bij herhaling aangedrongen. Het ligt
niet op zijn weg uitgewerkte plannen ter tafel te
brengen. Toch zouden wij op enkele mogelijkheden
willen wijzen. De eerste is in de meergenoemde raad
zitting van 12 juli ook al ter sprake gebracht. Aan de
orde was het geven van een tijdelijke bestemming aan
het sinds jaren braakliggende terrein tegenover de
Centrale Markt aan de Jan van Galenstraat, waarop
mettertijd een helihaven zal moeten komen. Het drie
hoekige, aan twee zijden door water begrensde terrein
is het enige onbebouwde, op korte afstand van de bin
nenstad gelegen stuk grond van grote afmetingen, en
1 »sa!
het voorstel was er caravans te stallen (ongeveer 230),
autobussen die voor dagbezoek naar Amsterdam ko
men en verder enkele sportvelden aan te léggen terwijl
dan nog een aanzienlijk oppervlak zou vrijblijven voor
kermissen en circusvoorstellingen. Uit de, raad kwam
de suggestie de tijdelijke bestemming ruimer op te
vatten en het terrein, na egalisering en verharding, te
vens in te schakelen als opvangruimte voor de lang-
parkeerders die uit de binnenstad geweerd moeten
worden. Hoewel er reeds twee buslijnen langs lopen
zouden voor de functie van city-parkeerterrein
toch nieuwe transportmiddelen nodig zijn om een
aangenaam en frequent contact mogelijk te maken.