MM -TB 108 de hand van vele vergelijkende kaarten tot de con clusie kwam dat op den duur een ondergronds open baar vervoer de enige oplossing biedt. Intussen zijn wij twee jaar verder, maar de interim-nota is nog niet meer dan de „weergave van het huidige stadium in de gedachtenvorming van de commissie Verkeer en Vervoer omtrent dit onderwerp." Een nadere con cretisering, die alleen door een bureau van technici verricht kan worden, ontbreekt nog. De nota is zelfs niet formeel door de raad behandeld en aanvaard. Een oplossing van de grote technische moeilijkheden die het bouwen van tunnels tussen de oude paalfun- deringen meebrengt moet uitgewerkt worden en de financiering zweeft nog in de mist. Maar de verkeers- congestie en de zorgen van het gemeentelijk vervoer bedrijf groeien aan. Wanneer wij in dit verband op nieuw naar de waterwegen kijken dan is dat werkelijk niet met de illusie dat boten de knoop zouden stuk varen, of de ca. 150 miljoen passagiers die jaarlijks van tram en bus gebruik maken, zouden kunnen op vangen. De toestand wordt echter zo benauwd en de uitein delijke oplossing ligt nog zó diep ondergronds, dat het ontbreken van elk serieus onderzoek naar de even tuele verlichting die personenvervoer te water zou kunnen opleveren, wel vreemd aandoet. Het bestuur van de bond Heemschut heeft hierop, zoals gezegd, bij herhaling aangedrongen. Het ligt niet op zijn weg uitgewerkte plannen ter tafel te brengen. Toch zouden wij op enkele mogelijkheden willen wijzen. De eerste is in de meergenoemde raad zitting van 12 juli ook al ter sprake gebracht. Aan de orde was het geven van een tijdelijke bestemming aan het sinds jaren braakliggende terrein tegenover de Centrale Markt aan de Jan van Galenstraat, waarop mettertijd een helihaven zal moeten komen. Het drie hoekige, aan twee zijden door water begrensde terrein is het enige onbebouwde, op korte afstand van de bin nenstad gelegen stuk grond van grote afmetingen, en 1 »sa! het voorstel was er caravans te stallen (ongeveer 230), autobussen die voor dagbezoek naar Amsterdam ko men en verder enkele sportvelden aan te léggen terwijl dan nog een aanzienlijk oppervlak zou vrijblijven voor kermissen en circusvoorstellingen. Uit de, raad kwam de suggestie de tijdelijke bestemming ruimer op te vatten en het terrein, na egalisering en verharding, te vens in te schakelen als opvangruimte voor de lang- parkeerders die uit de binnenstad geweerd moeten worden. Hoewel er reeds twee buslijnen langs lopen zouden voor de functie van city-parkeerterrein toch nieuwe transportmiddelen nodig zijn om een aangenaam en frequent contact mogelijk te maken.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1962 | | pagina 38