Hoge gebouwen Allerwege verrijzen tegenwoordig hoge gebouwen: in stad en dorp, in park en landschap. Het is een vorm van hedendaagse architectuur die blijkbaar sterk aanspreekt. Dat het hoog-bouwen gevaren met zich mede brengt, zowel in en nabij stads- en dorpskernen als in een groene omgeving, realiseert men zich blijk baar niet. Enkele van deze gevaren zullen hier in kort bestek worden belicht. Bij steden of dorpen met een fr aai, historisch gegroeid silhouet is het meestal zo gesteld dat de hogere ge bouwen en torens uitdrukking geven aan of uitbeel ding zijn van een hoge geestelijke of wereldlijke be stemming: kerken en kloosters, stadhuizen en stads poorten. Het waren of zijn nog, letterlijk en figuurlijk, de hoogtepunten van een samenleving die zich op deze wijze in het silhouet manifesteren. Al wordt tegen woordig het kerkelijke en het openbare leven in het algemeen niet meer zo intens beleefd als eertijds toen deze gebouwen ontstonden, toch blijft veelal de hoofdkerk het middelpunt bij bijzondere gebeurte nissen en biedt dan op waardige wijze ruimte aan velen. De torens zijn tekens van dorp of stad. Door hun bijzondere vorm en plaatsing, en hun onderling ver schil kan men er al van verre een plaats aan herken nen. Torens verjongen zich naar boven toe tot een rank kantwerk van verfijnde details dat zich tegen de lucht aftekent. Hoe tegengesteld hieraan, hoe indruisend tegen deze voorname eigenschappen gedragen zich de hoge ge bouwen thans, hoe verstoren zij zonder uitzondering het fraaie en gevoelige stadsbeeld! In de eerste plaats hebben die hoge gebouwen zelden een bestemming van zo „edele" aard dat zij op grond daarvan een dominerende plaats in het stads- of dorpsbeeld zouden mogen innemen. Hun bouwers zouden de bescheidenheid moeten hebben slechts zo hoog te willen gaan dat gebouwen van belangrijker aard altijd nog met „hoofd en schouders" boven het omringende kunnen uitsteken en blijven domineren. Een volgend punt is het volume. De hedendaagse hoge gebouwen overtreffen in breedte en diepte bijna altijd de overeenkomstige maten der oude torens. Inplaats van de verjonging der stedelijke- of kerktorens gaan zij in één volume omhoog, waardoor de invloed op het stadssilhouet nog veel ongunstiger is dan de hoogte op zichzelf zou doen vermoeden. De be ëindiging van de bovenzijde is veelal niet opgelost en laat dan een weinig gave afwerking zien: rook- en ventilatiekanalen, liftkokers en wat dies meer zij scha den de contour. Deze elementen zijn immers vast geklonken aan de plattegrond en laten geen vrijheid tot een speelse bekroning. Hoe deerlijk delft het spitse kantwerk der torens het onderspit tegen deze massaalheid! Een derde bezwaar vloeit voort uit de omstandigheid dat de hoge gebouwen gewoonlijk op relatief te kleine bouwterreinen worden opgericht. Het vloeroppervlak ondergaat immers een aanzienlijke vergroting door het hogere bouwen, hetgeen een toename van de be zetting meebrengt en dus ook van ruimtebehoefte voor berging der transportmiddelen van de gaande en komende man. Hierdoor wordt de overheid ge noodzaakt, zo niet direct, dan toch in de nabije,toe komst, kostbare parkeerterreinen aan te leggen om te voorkomen dat de toeleidende wegen worden ver sperd. In Duitsland heeft men de wettelijke maatregelen getroffen, welke zeer terecht eisen dat de belangheb benden zelf voor de berging van vervoersmiddelen moeten zorgen, enwel binnen de grenzen van het bouwterrein. Zo dat niet mogelijk of gewenst is, dient de belanghebbende de kosten van deze berging in de omgeving te dragen. Met het toenemen van het aantal auto's naar schatting in 20 jaar het 4-voudige van thans raken" de wegen verstopt, de parkeerterreinen vol en de be reikbaarheid van het gebouw wordt het zorgenkind. In New York zijn nu reeds daardoor vele ondernemers gedwongen hun bedrijven te verplaatsen. Over parkeerruimte dient nog het volgende te worden opgemerkt. Een plein in een dorp of stad heeft - be halve de ruimte die voor verschillende tijdelijke func ties beschikbaar is - op zichzelf nog een andere bete kenis. Het plein is ideaal als het nog „forum" kan zijn. Onze parkeerpleinen en bergruimten voor auto's zijn van dit ideaal ver verwijderd. Vol zijn zij ongeniet baar en leeg zijn zij zinloos. Wanneer de hoge gebouwen in een groene omgeving worden geplaatst, bij stadsparken, singels e.d., dan rijzen weer geheel andere moeilijkheden. Meestal is de gang van zaken zo dat enkele bestaande gebou wen met enig terrein aan de randen van een fraaie omgeving worden aangekocht. Deze gebouwen wor den gesloopt en de nieuwe constructie gaat omhoog, ver uitzicht gevend over de boomtoppen. Deze mo gelijkheid tot uitkijken over een groene omgeving doet natuurlijk de huurwaarde of koopsom van de flats stijgen. Voor de mensen die in het gebouw wonen of werken is het uitzicht natuurlijk veel waard. Minder prettig is het voor degenen die in de natuur, door het park of langs de singels gaande, gedwongen zijn van

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1962 | | pagina 33