86 De markante entree van het Herenlogement kan beter niet ,)vrijgelegd,> worden. kerk, eertijds Saaihal, gemist zal moeten worden. Maar laten we tot het grote plan terugkeren. Het gemeentebestuur heeft het prijzenswaardige idee gehad de Leidenaren (en ook anderen) door middel van een tentoonstelling „Leiden bekeken", welke is ingericht in de Boterhal, achter de Waag, vertrouwd te maken met dit plan of beter de plannen, want het geheel omvat behalve het verkeer èn het parkeren, ook het saneren van de oude binnenstad. De woningtoe standen en ook de kwaliteit van de huizen zijn daar namelijk verre van rooskleurig. Het feit dat de ar beiderswoningen veelal beleggingsobjecten zijn ge weest van de kleine man, heeft tot gevolg gehad, dat aan onderhoud, laat staan verbetering meestal niet meer dan het minimum is gedaan. Ook de aard, de mentaliteit van de bewoners bracht dit misschien mee. Hele wijken, meer typisch dan mooi, zullen worden opgeruimd. Er zal daar o.m. open flatbouw, ten dele voor kleine bedrijven en kantoren komen. Het ligt vrij ver weg van de stadskern. De er voor gelegen Herengracht blijft grotendeels gespaard. Tussen haak jes: de oude stedebouwkundige plannen voor die wij ken, ontstaan bij de stadsuitbreidingen van de 17e eeuw, zijn aus einem Guss en vormen een hoogst be langwekkend studiemateriaal. Er is bij deze tentoonstelling gestreefd een licht ver teerbare kost te bieden. De grote technische platte gronden van het officiële plan zijn tot een minimum gereduceerd. Een aantrekkelijke maquette tracht de bezoeker duidelijk te maken, wat er allemaal aan de hand is. Rondom zijn suggestieve foto's met dito bij schriften aangebracht. Ook enkele grote schetsteke- ningen, die een idee willen geven wat er nu gaat ge beuren. Er wordt ons verteld, welke van de 32 hofjes binnen de singels voor restauratie en sanering in aan merking komen, namelijk 14 historisch en architec tonisch belangrijke hofjes, terwijl van de overige 18 hofjes 11 dusdanig vervallen zijn, dat zij niet ge schikt voor behoud zijn. Het wachten is thans op het rapport over de financiering van het hofjesplan, welke ondanks de zeer aanzienlijke daarmee gemoeide be dragen in het niet verzinkt bij de kosten voor het over 40 jaar uit te smeren grote plan. Met voorbijgaan van de zeker belangwekkende op lossingen betreffende buitenring en de aansluitingen op de verdere agglomeratie rond Leiden, maken we nog enkele verdere kanttekeningen, welke speciaal voor Heemschut van belang kunnen zijn. We vermeldden reeds, dat het plan Langebrug gewijzigd werd. De gehele Langegracht (tussen Oude Singel en Maresin- gel, dus bij de Lichtfabrieken) zal overeenkomstig een plan uit de dertiger jaren worden gedempt:, waar mee niets verloren is. Het gevaar van de onbevredi gende verhouding van het profiel, zoals bij het Leven daal, wordt ondervangen door groen en ten dele tun neltraverse ter kruising van noord-zuid verbindingen, waaronder ook (en dat is ernstiger) de nog resterende Korte Mare, tussen Oude Singel en Maresingel, welk water voor het allerg; ootste deel gedempt zal worden. Ook voor de watersportliefhebbers is dit een bittere pil. Het Galgewater zal worden verbreed. Ja, dat wil zeggen, ter ontlasting van het er parallel mee lopende Noordeinde, de aan de zuidkant van het Galgewater gelegen straat, die ten koste van het prachtige brede water zal worden aangeplempt. Een brede brug ter hoogte van de Morspoort en de v.m. Zeevaartschool (thans Marineëtablissement) zal het gezicht van de Bostelbrug, langs de zo belangwekkende gevel van de Stadstimmerwerf couperen. Eertijds was daar, iets meer stadinwaarts een ijle brug, de IJzerebrug. De aanblik van het Galgewater is trouwens in de loop der jaren reeds zeer sterk gewijzigd: op de hoek van het Kort Rapenburg de Nederlandsche Bank (thans Nederlandsche Handelmaatschappij), daarnaast de r.k. vakschool voor meisjes, twee tamelijk hoge bouw werken, vervolgens is er nog een aantal lagere huizen bewaard en dan ten slotte de vanwege de reeds ge- investeerde kapitalen niet meer te verplaatsen Roto gravure maatschappij, die zelfs hele stegen in beslag gaat nemen. De Universiteit stelt ook haar eisen. Het stadsgedeelte tussen Rapenburg en Wittesingel, d.w.z. achter de statige Rapenburggevels zal (zeer schematisch uitgedrukt) tei hoogte van de te dempen Doelengracht een nieuwe verkeersader en parkeer ruimte krijgen, waarmee ook een deel van de hortus gemoeid is, welk stuk groen door het verdere beloop van deze weg tevens ernstig in zijn intieme besloten heid en rust bedreigd wordt. De Sterrewacht, welke geen zwaar verkeer duldt, en de logge torenflat van het Zoölogisch laboratorium aan de Kaiserstraat hebben verhinderd, dat daar langs en achter het gemeentearchief dwars over de Vliet een west-oost-doorbraak zou lopen. Dit traject

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1962 | | pagina 16