Leiden bekeken 82 Zoals men zich zal herinneren, had de toenmaals nog betrekkelijk jonge stedebouwkundige dienst van Lei den in 1959 een zeer ingrijpend wegenschema ont worpen, een wegenschema, waarvan het principe neerkwam op drie concentrische cirkels. De stad moest tot in de binnenste kern voor het verkeer bereikbaar blijven. Die binnenstad mocht niet dood worden. Enkele van de meest ingrijpende maatregelen ten aan zien van de oude binnenstad waren een verbreding van de parallel met de Breestraat lopende Langebrug en een doorbraak van Langebrug naar Korenbeurs- steeg over de te verbreden Korenbeurs naar de Burg- steeg. Het verdere traject zou, zij het dan slechts voor voetgangers en fietsers over het Burgterrein gaan. De minnaars van het oude stedenschoon moesten echter toegeven, dat afgezien van dergelijke wel wat wilde ideeën, opmetkelijk veel rekening was gehouden met de nog zo talrijke monumenten en dat in tegenstelling tot een door een architectenbureau van buiten de stad destijds gemaakt plan, waarbij men het Rapenburg had willen dempen, deze onvergelijkelijke gracht met zorg gespaard was. Gelukkig bleek de gemeenteraad voor reden vatbaar en hoewel het plan in principe werd aanvaard, was men van oordeel, dat de mensen nog wel een paar honderd meter konden lopen en dat de binnenste ring diende te worden herzien. (Leiden binnen de singels Dat demping van het Rapenburg in alle ernst overwogen is, klinkt onge looflijk. De demping van het Levendaal hield evenwel verband mei dit onzalige plan. meet 1500 x 1130 meter, de Breestraat 725 meter, de afstand van Breestraat tot Haarlemmerstraat 150 tot 300 meter). De stedebouwkundige dienst is weer aan het werk ge togen met veel begrip niet alleen voor de wensen van de raad maar blijkbaar ook voor de ideeën van de gemeentelijke monumentencommissie en van Oud- Leiden. We zeiden het overigens reeds, dat het plan veel begrip voor deze zaken toonde. Kort vóór het nieuwe plan in de raad zou komen, werden enige commissies, die met de Leidse oudheden te maken hebben (monumentencommissie en hofjescommissie) en ook het bestuur van Oud-Leiden uitgenodigd voor een uiteenzetting over deze plannen, die thans ook de sanering van een deel van de stad omvatten, door de wethouder A. J. Jongeleen en het hoofd van de stede bouwkundige dienst, ir. J. H. G. Drost. Waarom die termijn zo kort was, lag waarschijnlijk aan de wens de zaak nog vóór de zomer rond te hebben en dat is ge lukt. Eerlijk gezegd ook dit plan viel mee. Onder meer verviel de doorbraak over het Burgterrein, het gevaar van een doortrekken van de Langebrug naar het Rapenbuig was door een misschien wel wat gewaagd Verbreding van de Langebrug zou een karakteristieke Leidse straal ernstig verminken. Bij restauratie zouden vele huizen tol studentenwoningen ingericht kunnen worden.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1962 | | pagina 12