I 52 geen barok of renaissance geeu neo-kJassicisme of empire inaur eert niéuwe bonw-styi: de Mexagon atijl k plaats niet lukt dan ergens anders. Maar hier in Europa bestaan die grenzen nog en het is zaak daarvoor het besef wakker te houden in de publieke opinie. Neonreclames die de sfeer van een kost baar historisch stadsbeeld brutaal kapot scheuren en schreeuwende borden in een mooi landschap kunnen door de overheid geweerd worden omdat daar een algemeen belang,hamelijk het aspect van de ruimte waarin wij allen leven, geschaad wordt terwille van een parti culiere winstmogelijkheid. Belangrijker is echter dat het publiek alge meen het gevoel krijgt: zoiets komt toch niet te pas. Want dan gaat de reclame averechts werken, dan wekt zij ergernis en geen kooplust. De reclamemensen zijn intelligent genoeg om daarvan de betekenis te vatten en hun methoden dienovereenkomstig te veranderen. Een ander gebied waarop de reclame de grenzen van het behoorlijke overschrijdt is het gebruik, of liever het misbruik, dat men maakt van reproducties van grote kunstwerken, die hetzij verknipt worden voor een fotomontage, hetzij voorzien worden van een tekst die niets te maken heeft met het onderwerp maar bepaalde gevoelens van zelfvoldane vooruitstrevendheid en minachting voor culturele waarden tracht te wekken. Een zeldzaam smakeloos voorbeeld hiervan geeft een advertentie in „Ladies Home Journal" ,,I dreamed I was a medieval maiden in my maidenform bra. The past was never quite this perfect! Tm a legendary figure in Star Flower, Maidenform's newest work of art! In een kleurenreproductie van het gobelin ,,la Dame a la Licorne", een der nobelste werken der middeleeuwse tapisserie, is het portret van een soort filmjuffrouw gemonteerd, met het bovenlichaam gekleed in het bewuste stuk ondergoed. De reproductie is goed, de montage werd zeer bekwaam uitgevoerd en het effect bewijst hoe met een ogenschijnlijk kleine verandering een weergaloos kunstwerk gedegradeerd kon wor den tot wansmakelijke kitsch. Zeker hebben de ontwerpers dit .niet be doeld. Het ontbrak hun alleen aan het elementairste respect voor culturele waarden; zij wisten niet beter. Een opzettelijke grofheid is immers geen reclame. Ook de opzettelijke grofheid door middel van verminkte reproducties komt echter voor, maar dan als demonstra tie en niet als reclame. In 1948 debuteerde in het Stedelijk Museum te Amsterdam de groep Cobra, waarvan o.m. de schilders Karei Appel, Corneille en Wolvecamp deel uitmaakten. Bij die gelegenheid werd in het museum een blad verkocht waarin men de liggende Venus van Titiaan (Uffizi) kon vinden, verknipt tot een obscene montage door een ander hoofd (en wat voor een!) en een drietal mannen op de achtergrond, het geheel onder het opschrift,,1a putain de classe." Een dergelijke daad tekent een mentaliteit die wij niet nader behoeven te omschrijven maar bewijst ook dat de hierbij betrokkenen wel degelijk de grenzen in het oog hadden die het respect voor een groot kunst werk stelt. Zoiets doet men niet uit gebrek aan inzicht, maar met de duidelijke opzet de grens te overschrijden, en het door anderen be wonderde te profaneren. Dit laatste is bepaald niet de opzet geweest bij het samenstellen van de onlangs verschenen prospectus „Ahrend facetten". Het is een gangbare reclamemethode een aankondiging, in dit geval van kantoormeubelen, meetinstrumenten e.d., wat te verlevendigen met een luchtige tekst, geïllustreerd door foto's die met de artikelen zelf alleen via de tekst in een nogal willekeurig verband worden gebracht. Maar is het dan nodig om profielstalen balken aan te prijzen door er een plaatje bij te zetten van het v.m. zeemagazijn van de West Indische Compagnie, een der fraaiste pakhuizen van Amsterdam, begeleid door de tekst „Geen barok of renaissance, geen neo-klassi- cisme of empire maar een nieuwe bouwstijl: de Hexagonstijl" Elders in het boekje vindt men een prachtig fragment van een romaanse kerk deur afgebeeld naast een stalen kastdeur, waarbij staat „wij draaien er niet omheen: een katedraaldeur past niet in een stalen kast en een hele rij katedraaldeuren nog minder in een hele rij stalen kasten. Waar monnikenwerk tot het verleden hoort en efficiency hoogtij viert zijn volkomen strakke deuren op hun plaats." De moderne reclame wij wezen er onlangs op naar aanleiding van Vance Packard's boek „the hidden persuaders" werkt indirect, door middel van associaties en suggesties die uitgaan van de weten-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1960 | | pagina 22