respect voor de schoonheid 51 Zonder de affiche plakkerij zou dit schuurtje bij Midden Beemster nie mand hinderen. Foto: PhWessels, Schellingwoude Een fraai oud huis te Noordeloos, Alblasserwaard, waarvan het uiterlijk door reclame wordt bedorven. Foto: C. Slobbe, Rotterdam met de strijd tegen de ontsierende reclame. Mede aan de activiteit van onze voorgangers is het te danken dat Nederland in dit opzicht geen al te slecht figuur slaat. De vele vierkante meters grote borden die als mis plaatste stukjes schutting in de velden staan en de reizigers met een hamerende herhaling de naam van een bepaald produkt in het hoofd prenten, zijn in vele landen een gebruikelijke „randversiering" van de wegen. Dat het hier niet zó erg is danken wij aan vele provinciale en gemeentelijke verordeningen. In 1912 werd in Noordholland al bepaald dat het, behoudens ontheffing, de gebruiker van een onroerend goed ver boden was daarop te hebben muren of borden of andere voorwerpen dienende tot reclame. Deze verordening, weldra door andere provincies nagevolgd, gold aan vankelijk niet voor produkten die werden vervaardigd of verhandeld op dit onroerend goed, en was beperkt tot het landelijke gebied. 'De gemeentebesturen moesten ervoor zorgen dat de reclame in de bebouwde kom binnen zekere grenzen bleef. Allengs is het stelsel van verordeningen ver anderd en aangepast, maar desondanks moet er telkens opnieuw gewezen worden op nieuwe voorbeelden van storende en opzichtige reclame. Zodra de waakzaam heid even verslapt begint de narigheid opnieuw. Die waakzaamheid is niet een zaak van de controlerende ambtenaren alleen. Als het gevoel voor de sfeer en de kleur van een landschap of een stadsbeeld dat door de reclame-excessen wordt aangetast, niet in brede kringen leeft, verliest ook de scherpste verbodsbepaling zijn uit werking.-Het grote gevaar is immers dat het publiek afgestompt wordt door de luidruchtige opdringerigheid en het storende niet meer ziet omdat men onverschillig is geworden voor de harmonie en de schoonheid. Het was daarom een uitstekende gedachte van de Neder landse Jeugdherberg Centrale om dit onderwerp te kiezen voor een fotowedstrijd. Vele jeugdige vakantie gangers hebben op hun trektochten het vorige jaar de velden afgespeurd naar misdrijven der reclame en hebben daardoor hun oog gescherpt voor de schoon heid van het landschap. Enkele bekroonde foto's worden hierboven gereproduceerd. Het volplakken van schuren e.d. met affiches is echter maar een enkel aspect van het vraagstuk der welvoeg lij kheidsgrenzen die ook het reclamebedrijf in acht dient te nemen. Uiteindelijk gaat het erom dat wij in Europa geestelijk nog niet zo volledig zijn uitgedroogd dat wij de omzetcijfers als de enige c.q. de hoogste maat staf erkennen. Zeker zijn er altijd en overal lieden geweest voor wie het gewin boven alles ging. De vrek is een klassieke figuur maar geen heldenrol; hij is of verachtelijk of een door zijn hartstocht verblinde stakker. De keiharde zakenman die uit elke zwakheid van zijn medemensen voordeel weet te slaan neemt tegenwoordig de plaats in van de woekeraar uit vroeger tijden. Het schijnt echter dat hij inplaats van weerzin allengs bewondering gaat wekken. Men kent hem in allerlei gedaanten: de „revolverjournalist", voor wie geen respect bestaat jegens de persoonlijkste gevoelens van vreugde of verdriet van anderen als hij op jacht is naar sensationele kopy is er één van, de reclameman die zich door niets laat weerhouden om een „stunt" te organiseren is een andere. Hij voelt het als een be lemmering van zijn vrijheid als hij ergens een kans op succes moet laten schieten terwille van een „ouder wets" idee van respect voor de onrendabele waarden van de geest. Hij zal altijd proberen die vage grenzen te negeren en dus te overschrijden, als het op de ene

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1960 | | pagina 21