40
karakter van onze om zijn schoonheid terécht zo
befaamde en gezochte hoofdstad is behalve voor het
stadsbestuur ook voor talloos velen die deze stad als
een nationaal cultureel bezit liefhebben, een niet
aflatende zorg. Met gerechtvaardigde trots berichtte
ons het gemeentebestuur dat, dank zij de opgedane
goede ervaringen bij de restauratie van de brug over
de Leidsegracht bij de Herengracht, thans ook de
Torensluis over het Singel in zijn oude vorm. zal
kunnen worden hersteld, voor het behoud waarvan
de Bond indertijd heeft gepleit. Tegenover winst
punten als deze en gelukkig talrijke andere geslaagde
restauraties, waaronder die van drie torencarillons,
staat het afwijzende antwoord van het gemeente
bestuur op het bezwaarschrift van Heemschut, tegen
de geprojecteerde doorbraak dwars door de gave
oude stadsrand langs de Nieuwe Herengracht bij de
Latjesbrug naar de Rapenburgerstraat, waarvoor
naar de mening van het Bondsbestuur een andere op
lossing mogelijk zou zijn. Een bedenkelijk symptoom
van ondermijning van fraaie oude woningen is bijvoor
beeld de als „restauratie" aangekondigde verbouwing
van de „vijf werelddelen", Prinsengracht 747-753,
welke geheel gesloopt werden en waar achter weliswaar
te herbouwen gevels een bedrijf zal worden gevestigd.
De Bond is opnieuw verontrust door deze en dergelijke
recente voorbeelden van steeds verdergaande bedrijfs
vestigingen in waardevolle oude woningen en misbruik
van binnenterreinen door deze o.m. te bestemmen
tot parkeerterrein, in strijd met de nota binnenstad,
garagebesluit e.d., terwijl in het onderhavige geval
een sloopvergunning werd verleend zonder dat de
mogelijkheid van restauratie diepgaand onderzocht
schijnt te zijn. Hier gaat door velen bij voorkeur
gezochte woonruimte in grachtenhuizen verloren,
en het gaat bovendien zeer ten nadele van de bewoon
baarheid van de omliggende woningen. Een beleid
dat beslist niet meer de hand licht met de toch al
zwakke beschermende bepalingen in de binnenstad,
vervat in de bouwverordening, het garagebesluit en de
nota binnenstad, is een dringende wens waarop Heem
schut de nadruk blijft leggern Het streven zal moeten
blijven: het versterken van de woonfunctie van de
binnenstad en het niet uitbreiden van het gezamenlijke
vloeroppervlak van de bedrijfsruimte. Het beleid moét
erop gericht zijn deze richtlijnen ook daadwerkelijk
uit te voeren en dient het verlenen van vrijstellingen
niet tot regel te maken. Voor het enorme probleem
van het zich onstuitbaar uitbreidende verkeer blijkt
ernstig te worden gestreefd naar voorzieningen
(zonder verdere dempingen) die het stadsbeeld zoveel
mogelijk sparen. De Bond heeft zich dan ook niet a
priori verzet tegen het denkbeeld van parkeermeters
en/of schijven ter verlichting van de situatie in het
centrum, al zal hij wanneer het tot definitiever voor
stellen komt, stellig bepleiten dat alle mogelijkheden
worden onderzocht om tenminste langs de grachten
geen meters te plaatsen en elders in elk geval op een
esthetisch zo aanvaardbaar mogelijke vorm aan
dringen. Behalve het ontsierende argument is er nog