Ook is het zeer de vraag, of de gehouden verkeers tellingen voldoende zijn om een goede indruk te geven van de wisselwerking tussen wonen, werken en recreatie op gewone en op spitsuren, niet alleen nu, maar ook in de toekomst. Immers de spitsuren zijn niet voor alle telpunten inbegrepen, zodat de omrekening tot een periode van 12 uur tot onver gelijkbare verkeerscijfers leidt en kans geeft op onjuiste conclusies, te meer omdat door het ont breken van een algemene structuur geen verband kon worden gelegd met een toekomstige distributie van woon-, werk- en recreatiegebieden. Ook de tekeningen geven te dien aanzien geen goed en duidelijk beeld. De in de toelichting gegeven beschouwingen over beroeps- en bedrijfsbevolking maken, oppervlakkig gezien, de indruk, alsof er een grondige studie van de samenstelling van de bevolking en de invloed daarvan op het verkeer aan het plan Feuchtinger ten grondslag ligt. Het blijkt echter, dat geen scherp onderscheid is gemaakt tussen de beroepsbevolking volgens de beroepstelling, waarbij de werkforensen zijn meegeteld en volgens de bedrijfstelling, waarbij de woonforensen zijn inbegrepen. Er blijkt niet voldoende, waar de bewoners van de verschillende woonwijken werken en in de toekomst zullen wer ken, noch waar de werkers op de industrieterreinen wonen en in de toekomst zullen wonen (beide thans 10% van de beroepsbevolking). Het verkeer op de spitsuren zal hierdoor sterk beïnvloed worden. Alles bijeengenomen is het zeer de vraag, of de ver keersweg ter plaatse van de singelgracht in dit op zicht een belangrijke ontlasting van de verkeers drukte zal geven. Ondanks het van gemeentewege verstrekte „be langrijke documentatiemateriaal" en het nut, dat dit ongetwijfeld voor Feuchtinger heeft gehad, heeft hij toch op tal van belangrijke punten in het duister moeten tasten ten aanzien van de oorzaken van de tegenwoordige en in de toekomst te ver wachten verkeersmoeilijkheden en erger van het effect van de ontworpen verkeersverbeteringen. Even belangrijk is echter, dat Feuchtinger op zijn, vóór hij begon, aan het gemeentebestuur gestelde vraag, of het een voor het verkeer open of gesloten binnenstad wenste, ten antwoord heeft gekregen, dat Utrecht een open binnenstad moest blijven.Een dergelijk antwoord mag alleen worden gegeven en als basis voor het plan worden gebruikt, na het ver richten van een grondig, algemeen stedebouw kundig onderzoek en het opstellen van een alge meen stedebouwkundig structuurplan, waarvan het verkeersplan een onderdeel vormt. Voor Utrecht is het opstellen van een dergelijk structuurplan en dus ook het beantwoorden van de gestelde vraag uitermate moeilijk, veel moeilijker dan b.v. voor Alkmaar, waarvan de stadskern nauwelijks de helft van de oppervlakte van die van Utrecht heeft, zodat het gemakkelijker is het door gaand verkeer langs een ringweg buiten de stads kern om te leiden en tevens die stadskern beter vol doende toegankelijk is te maken zonder drastische maatregelen. Erkend moet worden, dat, indien men in Utrecht inderdaad zou staan voor de keuze om of de stads grachten óf de singelgracht te dempen en in ver keersstraten om te zetten, in Utrecht demping van de singelgracht te verkiezen is. Hoe aantrekkelijk de singelgracht met zijn groene oevers en de hoog teverschillen van de oude vestingwallen ook is als groene recreatiestrook in de overwegend stenen stad, de stadsgrachten zijn karakteristieker en demping daarvan zou een nog veel groter verlies betekenen voor het Utrechtse stadsschoon. Utrecht zou er zijn eigen gezicht geheel door verliezen en een even banaal aanzien krijgen als zoveel andere steden na geheel of gedeeltelijk dempen van hun grachten, terwijl er bovendien nog grote kans zou zijn, dat het dan door de stad gaande, steeds druk ker wordende verkeer (waarschijnlijk in 1970 2 a 3 maal en in 1980 5 a 6 maal zo druk als thans) na verloop van tijd zou noodzaken toch ook nog de singelgracht in een verkeersweg te veranderen ten einde te voorkomen, dat de stad totaal ongeschikt zou worden om in te wonen en te werken. Eerst dient echter te worden aangetoond, dat men inderdaad voor deze keuze staat en dat er geen betere oplossingen van de verkeersmoeilijkheden zonder demping van de singelgracht bestaan. Dit is in het rapport van het plan Feuchtinger niet ge schied. Nodig zijn, in een moeilijk geval als het onderhavige, goed doorgewerkte alternatief-plan nen, waarin de singelgracht gehandhaafd blijft. Het door Feuchtinger ontworpen en verworpen globale plan met verkeerswegen ter weerszijden van de singelgracht en een aantal bruggen ter verbinding van die wegen kan niet als een zodanig plan met voldoende overtuigingskracht worden beschouwd. Nodig zijn meer alternatiefplannen en dan zowel voor de structuur van de stad, dus voor alle stede- bouwkundige bestemmingen met inbegrip van die voor verkeersdoeleinden, als voor de verder uitge werkte verkeersverbeteringen. Nodig is inzicht in de consequenties van deze plannen voor de ont wikkeling van Utrecht, zowel van de gehele stad als van de stadskern. Nodig is zekerheid, dat met het plan inderdaad oplossing van de verkeers moeilijkheden wordt bereikt. Het spreekt blijkens het vorenstaande vanzelf, dat het niet mogelijk is 77

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1959 | | pagina 11