bekkens. De Rijnschepen krijgen steeds meer de beschikking over eigen voortstuwingsmiddelen en ook deze levensader wordt geleidelijk afgeknepen. Geen wonder, dat men in Dordrecht de ontwikke ling met zorg gadesloeg en tenslotte besloot tot de opstelling van een groot saneringsplan. Het is dit plan, hoe goed ook bedoeld, dat aan de Dordtse binnenstad de genadeslag zal geven. Wij zullen, in het kort, de belangrijkste elementen van dit plan beschrijven. De Spuihaven zal, wat de Westelijke helft betréft worden gedempt om plaats te maken voor een brede boulevard. Er is geen verkeer, dat tot de aanleg van deze „grootse" weg op die plaats noopt, en hij is der halve alleen te verklaren uit een niet bijzonder ge motiveerde zucht naar representatie, die in wezen 19de-eeuws aandoet. Het „gebied der kleine luyden" zal over de volle lengte worden door sneden door een zeer brede, geheel nieuwe weg, die beginnen zal bij de Grote Spuistraat, en van daar zal verlopen naar het Nieuwkerksplein. Bij de Spuistraat is er sprake van (voor Dordtse begrippen) druk verkeer, dat zich echter aller minst in deze richting stuwt; de buurt rondom de Nieuwkerk is een rustige, thans tamelijk vervallen wijk; men vraagt zich met verbazing af wat deze, zich op dit punt onbestemd beëindigende verkeers- baan in zulk een omgeving voor zin heeft. Dordls sledeschoon voor afbraak Hiernaast boven: Nieuwstraat nr. 18; onderde onlangs gerestaureerde brouwerij De Sleutel" aan de Varkensmarkt. Volgende bladzijde links boven gevelrij in de Kolfstraat; rechts boven: Nieuwstraat nr. gy, een pas hersteld huis, dat de mogelijkheden van stadsherstel demonstreert, doch tezamen met nog vele anderen voor hel saneringsplan zou moeten wijken. Links onderde Wijnstraat, waar ter plaatse van het statige 18e eeuwse huis een doorbraak zou moeten komen rechts ondergevelrij in de Kolfstraat. 58

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1958 | | pagina 12