bekkens. De Rijnschepen krijgen steeds meer de
beschikking over eigen voortstuwingsmiddelen en
ook deze levensader wordt geleidelijk afgeknepen.
Geen wonder, dat men in Dordrecht de ontwikke
ling met zorg gadesloeg en tenslotte besloot tot de
opstelling van een groot saneringsplan. Het is dit
plan, hoe goed ook bedoeld, dat aan de Dordtse
binnenstad de genadeslag zal geven. Wij zullen, in
het kort, de belangrijkste elementen van dit plan
beschrijven.
De Spuihaven zal, wat de Westelijke helft betréft
worden gedempt om plaats te maken voor een
brede boulevard.
Er is geen verkeer, dat tot de aanleg van deze
„grootse" weg op die plaats noopt, en hij is der
halve alleen te verklaren uit een niet bijzonder ge
motiveerde zucht naar representatie, die in wezen
19de-eeuws aandoet. Het „gebied der kleine
luyden" zal over de volle lengte worden door
sneden door een zeer brede, geheel nieuwe weg,
die beginnen zal bij de Grote Spuistraat, en van
daar zal verlopen naar het Nieuwkerksplein.
Bij de Spuistraat is er sprake van (voor Dordtse
begrippen) druk verkeer, dat zich echter aller
minst in deze richting stuwt; de buurt rondom de
Nieuwkerk is een rustige, thans tamelijk vervallen
wijk; men vraagt zich met verbazing af wat deze,
zich op dit punt onbestemd beëindigende verkeers-
baan in zulk een omgeving voor zin heeft.
Dordls sledeschoon voor afbraak
Hiernaast boven: Nieuwstraat nr. 18;
onderde onlangs gerestaureerde brouwerij De Sleutel" aan
de Varkensmarkt.
Volgende bladzijde links boven gevelrij in de Kolfstraat;
rechts boven: Nieuwstraat nr. gy, een pas hersteld huis, dat de
mogelijkheden van stadsherstel demonstreert, doch tezamen met
nog vele anderen voor hel saneringsplan zou moeten wijken.
Links onderde Wijnstraat, waar ter plaatse van het statige
18e eeuwse huis een doorbraak zou moeten komen
rechts ondergevelrij in de Kolfstraat.
58