deling van de hulpvaardige secretaris van het Rijksmuseum, de heer Ton Koot, ontvingen wij reeds een paar dagen na de aanvrage een foto- copie van de tekening. De heer Koot, die Amers foort goed kent, had op de achterzijde aangegeven, welk stadsbeeld Rembrandt had geschetst: het is de plaats waar de Westsingel onder de Lange straat heen duikt, „het Sprengel" gezien vanaf de singelzijde. We hebben dezelfde situatie, zoals die nu is, gefotografeerd en het is opvallend hoe weinig er in drie eeuwen veranderd is. Ter weers zijden van het heultje onder de Langestraat is aan de bebouwing wat bij geplakt, maar de hoofd vormen der behuizingen, de beplanting, en de weerspiegelingen in de gracht zijn ongeveer ge bleven als zij waren. Rembrandt gegrepen door het stedeschoon van Amersfoort! Het heeft ons hart goed gedaan. De tweede tekening was niet op de tentoonstelling aanwezig en bevindt zich in het Museum te Rennes. Zij is waarschijn lijk gemaakt na de torenbrand van 1651. Toen is volgens Van Bemmel de torenspits voor de vierde maal door de bliksem vernield, „die hetzelve over de veertig voeten afbrandde, en het overige ten eenemale ruineerde, 't welk een deerlijke en schrik barende vertooning voor de Stad was". (A. van Bemmel Beschrijving der stad Amersfoort, pag. 144). Dit tafereel moet Rembrandt hebben geboeid. We geven de reproductie van het gezicht op Amersfoort er volledigheidshalve bij. 94 Gezicht op de Singel te Amersfoort. In de verte de huizen aan de Langestraat, links de tuinen van de huizen aan de Lieve Vrouwestraat. Gracht te Amersfoort, (foto)

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1956 | | pagina 18