deling van de hulpvaardige secretaris van het
Rijksmuseum, de heer Ton Koot, ontvingen wij
reeds een paar dagen na de aanvrage een foto-
copie van de tekening. De heer Koot, die Amers
foort goed kent, had op de achterzijde aangegeven,
welk stadsbeeld Rembrandt had geschetst: het
is de plaats waar de Westsingel onder de Lange
straat heen duikt, „het Sprengel" gezien vanaf
de singelzijde. We hebben dezelfde situatie, zoals
die nu is, gefotografeerd en het is opvallend hoe
weinig er in drie eeuwen veranderd is. Ter weers
zijden van het heultje onder de Langestraat is aan
de bebouwing wat bij geplakt, maar de hoofd
vormen der behuizingen, de beplanting, en de
weerspiegelingen in de gracht zijn ongeveer ge
bleven als zij waren. Rembrandt gegrepen door
het stedeschoon van Amersfoort!
Het heeft ons hart goed gedaan. De tweede tekening
was niet op de tentoonstelling aanwezig en bevindt
zich in het Museum te Rennes. Zij is waarschijn
lijk gemaakt na de torenbrand van 1651. Toen is
volgens Van Bemmel de torenspits voor de vierde
maal door de bliksem vernield, „die hetzelve over
de veertig voeten afbrandde, en het overige ten
eenemale ruineerde, 't welk een deerlijke en schrik
barende vertooning voor de Stad was". (A. van
Bemmel Beschrijving der stad Amersfoort,
pag. 144). Dit tafereel moet Rembrandt hebben
geboeid. We geven de reproductie van het gezicht
op Amersfoort er volledigheidshalve bij.
94
Gezicht op de Singel te Amersfoort.
In de verte de huizen aan de Langestraat,
links de tuinen van de huizen aan de
Lieve Vrouwestraat.
Gracht te Amersfoort, (foto)