scheepvaartkanaal ook dienstbaar gemaakt is aan de afwatering van de streek, welke tevoren te lijden had van overstromingen van de Regge, de Schip beek en de Berkel, wanneer deze het water niet konden verwerken. Wanneer men bedenkt dat naast deze sluizen met gernaal en dienstwoningen, over het hoofdkanaal £3 vaste hooggelegen bruggen gebouwd werden en over het zijkanaal 10 vaste en 2 beweegbare, dan was het gevaar van een ernstige verstoring Van het landschapsbeeld niet denkbeeldig. Bij de aanleg van een kunstwerk van dit formaat moet onvermijdelijk fors worden ingegrepen in het bestaande landschap. Er is veel vakmanschap en inzicht nodig om een dergelijke opdracht tot een goed resultaat te brengen in een kwetsbare streek als die van de Gelderse Achterhoek en Twenthe. In de eerste plaats is de keuze van het tracé aan de orde. Dit tracé werd in eerste instantie bepaald door de ligging van de steden, welke met de bestaande waterwegen zouden worden verbonden. Afgezien van financiële, economische en tech nische redenen voor het vaststellen van het tracé, is een gebied met geringe hoogteverschillen, ook uit landschappelijk oogpunt, van fundamenteel belang voor de aanpassing van het kanaal aan de omgeving. Het is duidelijk dat een kanaal, dat nu eens diep uitgegraven moet' worden, dan weer tussen hoge dijken boven het maaiveld komt te liggen, en waarin vele sluizen gebouwd moeten worden, een meer ingrijpende wijziging in het landschap brengt dan een kanaal met lage panden, vrijwel overal even hoge oevers en weinig kunst werken. Het gekozen tracé van de Twenthe- kanalen is over het algemeen wel gunstig te noe- 90 Tekening J. A. ten Hoopen 1956

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1956 | | pagina 14