scheepvaartkanaal ook dienstbaar gemaakt is aan
de afwatering van de streek, welke tevoren te lijden
had van overstromingen van de Regge, de Schip
beek en de Berkel, wanneer deze het water niet
konden verwerken.
Wanneer men bedenkt dat naast deze sluizen met
gernaal en dienstwoningen, over het hoofdkanaal
£3 vaste hooggelegen bruggen gebouwd werden
en over het zijkanaal 10 vaste en 2 beweegbare,
dan was het gevaar van een ernstige verstoring
Van het landschapsbeeld niet denkbeeldig.
Bij de aanleg van een kunstwerk van dit formaat
moet onvermijdelijk fors worden ingegrepen in het
bestaande landschap. Er is veel vakmanschap
en inzicht nodig om een dergelijke opdracht tot
een goed resultaat te brengen in een kwetsbare
streek als die van de Gelderse Achterhoek en
Twenthe.
In de eerste plaats is de keuze van het tracé aan
de orde. Dit tracé werd in eerste instantie bepaald
door de ligging van de steden, welke met de
bestaande waterwegen zouden worden verbonden.
Afgezien van financiële, economische en tech
nische redenen voor het vaststellen van het tracé,
is een gebied met geringe hoogteverschillen, ook
uit landschappelijk oogpunt, van fundamenteel
belang voor de aanpassing van het kanaal aan
de omgeving. Het is duidelijk dat een kanaal,
dat nu eens diep uitgegraven moet' worden, dan
weer tussen hoge dijken boven het maaiveld komt
te liggen, en waarin vele sluizen gebouwd moeten
worden, een meer ingrijpende wijziging in het
landschap brengt dan een kanaal met lage panden,
vrijwel overal even hoge oevers en weinig kunst
werken. Het gekozen tracé van de Twenthe-
kanalen is over het algemeen wel gunstig te noe-
90
Tekening J. A. ten Hoopen 1956