Bevordert het verkeer te water
Meermalen hebben wij gewezen op de veel te
weinig gebruikte mogelijkheid die een waterstad als
Amsterdam biedt, om het verkeer te water krachtig
te bevorderen. Het verdient de aandacht, dat wij
dezer dagen in twee dagbladen onafhankelijk van
elkaar deze mening terugvonden.
Op 13 juni schreef het dagblad Trouw, Amster
dam: ,,In Parijs, slechts spaarzaam voorzien van
waterwegen, heeft een groot dagblad kleine, snelle
motorbootjes aangeschaft voor het transport van de
edities naar de verschillende distributiepunten in
en ook buiten de stad. Het schijnt uitstekend
te voldoen: iedereen ontvangt nu zijn krant op
tijd, verkeersknopen ten spijt.
Weer rijst de vraag: waarom zoiets hier niet?
We hebben het idee, dat men van hogerhand
eigenlijk een beetje gekant is tegen verkeer-te-
water te Amsterdam. Het is slechts een vermoeden,
en we zouden niets liever willen, dan zien dat we
ongelijk hebben." Aldus Trouw.
In het dagblad Het Vrije Volk, Amsterdam, van
12 juli wordt gewag gemaakt van een moeizame
tocht met autobussen. Het blad schreef: „Men on
dervond namelijk hoe lastig hetismeteen2,5meter
brede bus door de oude stad te manoeuvreren.
Het bleek bijna onmogelijk te zijn.
Hulde daarom aan chauffeurs van bussen en
vrachtwagens, die dagelijks deze moeilijkheden
blijken te kunnen overwinnen. Maar niettemin
vragen wij ons af, of het geen tijd wordt maximum-
eisen te gaan stellen aan de formaten van door de
binnenstad rijdende vervoermiddelen
.En is het heus zo'n dwaas idee om in Amsterdam
wat meer van het alom aanwezige water gebruik
te gaan maken voor het vervoer van goederen?"
Neen zo dwaas is dat niet. Wij hebben daar meer
malen op gewezen. Maar dan moet men het heil
loze plan ter zijde leggen om een doorbraak door
de oude stad te forceren over de Elandsgracht,
maar deze en enkele andere grachten weer open
leggen om goede dwarsverbindingen te verkrijgen,
die men destijds zo kortzichtig verstopt heeft. Is
het eigenlijk niet onbegrijpelijk, dat men de prach
tige kans die Amsterdam biedt om het verkeer te
land te ontlasten en over te brengen op het water,
maar rustig ongebruikt laat?
Het Wederopbouwplan-Nieuwmarkt afgewezen
De Regering heeft haar goedkeuring onthouden
aan het zg. wederopbouwplan Nieuwmarkt. Met
het Ministerie van Wederopbouw
Volkshuisvesting en dat van Onderwijs, Kunsten
en Wetenschappen hebben een stokje gestoken
voor de uitvoering van dit plan, waartegen door
onze Bond in samenwerking met de drie oudheid
kundige verenigingen in Amsterdam met klem is
gewaarschuwd.
Het moge tot voldoening stemmen dat deze waar
schuwing gegeven is, wij zijn nog niet overtuigd,
dat dit bij de ontwerpers ook leiden zal tot het in
zicht, dat ter rehabilitatie van de Amsterdamse
binnenstad een andere weg bewandeld moet wór
den dan die achter de sloophamers en bulldozers
aan. Wanneer men niet eerst het principiële stand
punt inneemt, dat het zware en het onnodige land-
verkeer uit de binnenstad geweerd moeten worden,
zal er een nieuw wanproduct voor Amsterdam uit
de bus komen. Het Algemeen Handelsblad, dat in
zijn nummer van 1 juni de afkeuring door de
Regering het resultaat noemt van het advies van
de vier oudheidkundige verenigingen kwam daar
op terug in een artikel van 2 juni. Het blad wijst
name
en
55
Een van de huizen, die door het Wederopbouwplan Nieuwmarkt
werden bedreigdDijkstraat 21Foto: W. MZilver Hupe
r.