B. van der Veen Czn. MOET DE WESTERHAVEN TE GRONINGEN GEDEMPT WORDEN? Nu er plannen bestaan tot demping van de Westerhaven in Groningen, lijkt het ons niet ondienstig hieraan een beschouwing te wijden, daar met deze demping voor de zoveelste keer weer een prachtig stuk stadsschoon zal verdwijnen. Een overzicht van alle dempingen hier ter stede sinds de opheffing van de vesting Groningen is hier o.i. wel op zijn plaats. Als wij een plattegrond van de stad Groningen voor ons nemen van vóór de opheffing der Vesting wet en wij vergelijken deze met de tegenwoordige toestand, dan valt ons direct op hoeveel minder waterwegen wij thans hebben, vergeleken met toen. Sinds 1874 is er namelijk veel water ver dwenen en daarmede veel schoonheid. Om te beginnen in het zuiden; daar verdwenen met de wallen alle stadsgrachten, van het oosten af de gracht rond de Rondeelsdwinger, de grach ten rond de Oosterdwinger en Heeredwinger, de grachten rond de oude Röndeelsdwinger en de Marwiksdwinger. Al deze grachten werden ver graven tot het Verbindingskanaal, een werk dat destijds door de provincie Groningen werd uit gevoerd, en dat tot 1949 haar eigendom is ge bleven. Hier is dus wel nieuwe schoonheid ont staan, maar een die niet kan halen bij de schoon heid van de oude bochtige grachten rond de wallen van de dwingers. Dit Verbindingskanaal begon bij de nieuwe Oosterhaven, zijnde het zuidelijkste gedeelte van de gracht rond de Steentildwinger, en eindigde in de Zuiderhaven, tegen de nieuwe Westerhaven- sluis, die toegang gaf tot de gracht rond de A- dwinger, sindsdien Westerhaven genaamd. Het gedeelte Stadsgracht rond de Kranedwinger, van de Apoortenbrug tot het Reitdiep, werd ge dempt (aan de buitenkant loopt nog de Melkweg), terwijl het gedeelte der grachten rond de Reit- diepsdwinger (de zgn. Spinhuisgracht), de Kruiddwinger, de Jatsdwinger en de Boteringe- dwinger veranderd werd in een aantal vijvers, en met een gedeelte van de vervormde of ver graven wallen tot het Noorderplantsoen gemaakt. Alleen tussen Ebbingepoort en Steentilpoort bleven de grachten in hoofdzaak bestaan. In het noorden werd hierin gebouwd de sluis achter het Jodenkerkhof in de Ebbingedwinger, die de schei ding werd tussen Hunsingo- en Fivelingopeil, terwijl in het noordelijkste deel van de Steentil- dwingergracht de Oosterhavensluis werd ge bouwd, als verbinding tussen Damsterdiep (Five lingopeil) en Oosterhaven (Winschoterpeil). Van de diepen die toegang gaven tot de stad was er in het noorden het Boterdiep, in het oosten het Damsterdiep, in het zuidoosten het Winschoter- diep of Schuitendiep, in het zuidwesten het Hoorn- se diep of Drentse A, en in het westen het Reitdiep en het Hoendiep. Het Hoendiep liep dood tegen de Stadsgracht, maar de andere vijf diepen passeerden tussen EEN GOED HART Tal van leden hebben getoond onze administratie een goed hart toe te dragen: zij gireerden spontaan hun contributie over 1956. De leden die hiertoe nog geen gelegenheid vonden, verzoeken wij vriendelijk dit thans onverwijld te doen. zij besparen ons daarmee kosten en energie, die dan beide kunnen worden besteed aan ons aller streven: te waken voor de schoonheid van Nederland! 15 W'wtil -A?"' WÉ5T6RHAVeM - j A ■^^^B N. ZUtOERHAVEN Groningen. Plattegrond Westerhaven en omgeving

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1956 | | pagina 23