zich tot het College van Gedeputeerde Staten van Friesland heeft gewend, met het verzoek om het betrokken uitbreidingsplan niet goed te keuren. Demping Kollumervaart Nu de demping van de Kollumervaart ook door Gedeputeerde Staten van Friesland is goedgekeurd, heeft het bestuur van de Bond Heemschut zich gewend tot de Kroon. Het blijft van mening, dat demping van de gracht om stedebouwkundige redenen onverantwoord is. Een juistere oplossing moet naar het oordeel van het bestuur gezocht worden in de aanleg van de volgens het vigerende uitbreidingsplan in onderdelen nagenoeg even wijdig met de dorpsstraat geprojecteerde weg, die het plaatselijke verkeer buiten het bedreigde gebied zal voeren. Wat de parkeergelegenheid betreft, deze zou kunnen worden verkregen door amoveren van krot woningen aan een op de dorpsstraat uitkomende steeg de zgn. Brede Reed alsmede elders op daarvoor na sanering in aanmerking komende plaatsen. Voorts merkte ons bestuur op, dat het onderhavige besluit in strijd is met de Woningwet. Immers, een belangrijk deel van de thans te dem pen gracht valt binnen het vigerende, in october 1945 herziene, uitbreidingsplan voor Kollum, waarop het water is gehandhaafd. De esthetische gevolgen van de demping kunnen slechts ramp zalig worden genoemd. De bebouwing waarvan het aspect door de aanwezigheid van het water op een hoger plan geheven wordt, zal aan de zeer brede en kale straat die zal ontstaan, al haar gebreken gaan vertonen; het enige stedebouwkundig aantrekkelijke monument van Kollum zou daarbij verdwijnen, waardoor het plaatsje zou degraderen tot een karakterloos dorp. Ook het bestuur van de Kring Friesland van de B.N.A. verzette zich te gen deze demping, wel ke het esthetisch noch verkeerstechnisch verant woord acht. Demping te Kockengen De Raad van de gemeente Kockengen (U.) heeft ƒ15.000.gevoteerd voor een vooronderzoek naar de mogelijkheden van demping van de Bijleveld aldaar. Dit vooronderzoek zou omvatten bodemonderzoek en onderzoek naar het grond water, het opmaken van een plan voor een riole ringsinstallatie, het maken van een plan voor een zuiveringsinstallatie en een plan tot demping. Uitvoering van deze plannen zou ƒ350.000. kosten. Het voornaamste argument voor derriping zou zijn gelegen in een gewenste verkeersverbete- ring. De schoonheid van Kockengen, dat thans een karakteristiek en aantrekkelijk dorp is, zal daarbij grotendeels verloren gaan. Wij herinneren ons nog goed, hoe in 1950 op alle minnaars van de Nederlandse monumenten een beroep werd gedaan, toen de restauratie van de Ned. Herv. kerk te Kockengen in het geding was en voor Kockengen zelf het benodigde bedrag van 100.000.te hoog was. Het verbaast ons daarom zo, dat voor afbraak van de schoonheid van Kockengen een veelvoud van dat bedrag wel beschikbaar wordt geacht. Het bestuur van dé Bond Heemschut heeft zich tot Gedeputeerde Staten gewend en zijn oordeel uitgesproken, dat geenszins vast staat,- dat in het betrokken verkeersbelang niet op andere wijze kan worden voorzien, terwijl het zijn mening uit spreekt, dat de kosten van deze ingreep in de structuur van Kockengen voor deze kleine ge meente wel uitzonderlijk hoog zijn. Gracht in Kollum met demping bedreigd Fotc Ir. D. A. Arkenbout

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1956 | | pagina 13