maken. In 1930 werd een noodgemaal geplaatst ter hoogte van de westelijke doorgang van de zee sluizen aan de mond van de Vecht, dat na het ge reedkomen van de Afsluitdijk weer kon worden af gebroken. In deze periode had het gemaal tot taak het overvloedige toegevoerde Vechtwater op de Zuiderzee uit te malen. In de toekomst zal een nieuwe taak aan het Sluizen- complcx beschoren zijn namelijk de Vecht te be hoeden voor tc lage waterstanden. Sinds de af sluiting van de Zuiderzee is het peil van de Vecht zeer laag, waarvan o.m. de beschoeiingen veel te lijden hebben. Hier ligt nog een taak voor de overheid. Stappen we van Muiden naar Weesp Het inwonertal van deze stad werd van 1869 tot 1899 meer dan verdubbeld, namelijk van 3061 tot 6683. Volgens ec. drs. J. Kwantes in zijn nota over een saneringsplan voor Weesp „onthield de over heid zich zoveel mogelijk van inmenging in de particuliere sfeer, hetgeen op korte termijn belang rijke voordelen afwierp, doch waarvan de nadelen op langere termijn blijken"; van 19001945 was de vooruitgang niet zo groot en zweefde het in wonertal om de 7500 zielen. De uitbreiding van deze stad aan het einde van dc vorige eeuw is op weinig aesthetischc wijze geschiedt, integendeel mede van maatschappelijk standpunt bezien is deze verre van aanlokkelijk. Gelukkig is de ligging aan de Vecht daardoor weinig verstoord. Vooral dc Hoogstraat met de Lange Vechtbrug en de Sluisbrug vormen thans nog een prachtig geheel. Weesp maakte na de bevrijding een ongekende bloei mede. De industrie heeft expansie nodig en veroorzaakt bouw-bedrijvigheid op industrieel en woningbouw-gebied. Men rekent in 1960 op 12/13000 inwoners, welk aantal vermoedelijk zal stijgen tot 15/20.000 zielen in 1970. De uitbreiding gaat hoofdzakelijk in oostelijke richting doch ook in Westelijke richting is daarmede een aanvang ge maakt. De nieuwe stadsdelen zien er verzorgd uit. Vermelding verdient hier het nieuwe tehuis voor bejaarden, dat de naam „Niftarlake" heeft ge kregen. Een der beide molens aan de Vecht is on langs op fraaie wijze gerestaureerd. De omgeving van de molen heeft zich hierbij aangepast. Te betreuren valt, dat de nieuwe woonwijk zo nabij de molen is gebouwd. Een tweede molen wacht op restauratic, terwijl tot grote ergernis van iedereen en Weesp volkomen onwaardig aan de Stammerdijk de oude molen nog slechts met één roede prijkt. Er bestaan grootse plannen voor de stad Weesp. Een sa neringsplan voor de oude stad is in be handeling, waarbij naast het brengen van verbeteringen in het weinig aan trekkelijke Oostelijke stadsdeel o.m. be oogd wordt een verkeersweg door de binnenstad tc voeren, die de verbinding moet vormen tussen de provinciale Gooi- landse weg en de Rijksweg naar het Gooi bij Muiden. De doorbraak welke hier voor nodig is gaat vanaf het Grote Plein langs het prachtige stadhuis naar de Hoogstraat, terwijl de verkeersweg zelf zich langs de Hoogstraat en over een nieuwe Sluisbrug en via de Stationsweg in de richting van Muiden voortzet. Saneren, het maken van een doorbraak en het leiden van een verkeersweg dóór, in plaats van om de kern van een stadje, vormen moeilijke pro blemen, waarbij de vraag gesteld mag worden ol tegenover het oude stadsschoon dat wordt opge offerd nieuwe objecten van waarde verkregen zullen worden. Hier geldt het parool „Weesp past op Uw saeck". De aaneengesloten bebouwing langs dc Hoogstraat met zijn aantrekkelijke gevels en zijn ligging langs de Vecht met z'n zó buitengewone, voor de Vecht streek zó karakteristieke houten bruggen, zijn ob jecten van grote schoonheid, die moeilijk te ver vangen zijn. Weesp met zijn monumentale Gothische St. Laurentiuskerk en het deftige stadhuis met zijn 52 Wccsp. De lange Vechtbrug, zoals deze het stadsbeeld beheerst

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1954 | | pagina 28