maken. In 1930 werd een noodgemaal geplaatst ter
hoogte van de westelijke doorgang van de zee
sluizen aan de mond van de Vecht, dat na het ge
reedkomen van de Afsluitdijk weer kon worden af
gebroken. In deze periode had het gemaal tot taak
het overvloedige toegevoerde Vechtwater op de
Zuiderzee uit te malen.
In de toekomst zal een nieuwe taak aan het Sluizen-
complcx beschoren zijn namelijk de Vecht te be
hoeden voor tc lage waterstanden. Sinds de af
sluiting van de Zuiderzee is het peil van de Vecht
zeer laag, waarvan o.m. de beschoeiingen veel te
lijden hebben.
Hier ligt nog een taak voor de overheid.
Stappen we van Muiden naar Weesp
Het inwonertal van deze stad werd van 1869 tot
1899 meer dan verdubbeld, namelijk van 3061 tot
6683. Volgens ec. drs. J. Kwantes in zijn nota over
een saneringsplan voor Weesp „onthield de over
heid zich zoveel mogelijk van inmenging in de
particuliere sfeer, hetgeen op korte termijn belang
rijke voordelen afwierp, doch waarvan de nadelen
op langere termijn blijken"; van 19001945 was
de vooruitgang niet zo groot en zweefde het in
wonertal om de 7500 zielen. De uitbreiding van
deze stad aan het einde van dc vorige eeuw is op
weinig aesthetischc wijze geschiedt, integendeel
mede van maatschappelijk standpunt bezien is
deze verre van aanlokkelijk. Gelukkig is de ligging
aan de Vecht daardoor weinig verstoord. Vooral
dc Hoogstraat met de Lange Vechtbrug en de
Sluisbrug vormen thans nog een prachtig geheel.
Weesp maakte na de bevrijding een ongekende
bloei mede. De industrie heeft expansie nodig en
veroorzaakt bouw-bedrijvigheid op industrieel en
woningbouw-gebied. Men rekent in 1960 op
12/13000 inwoners, welk aantal vermoedelijk zal
stijgen tot 15/20.000 zielen in 1970. De uitbreiding
gaat hoofdzakelijk in oostelijke richting doch ook
in Westelijke richting is daarmede een aanvang ge
maakt. De nieuwe stadsdelen zien er verzorgd uit.
Vermelding verdient hier het nieuwe tehuis voor
bejaarden, dat de naam „Niftarlake" heeft ge
kregen. Een der beide molens aan de Vecht is on
langs op fraaie wijze gerestaureerd. De omgeving
van de molen heeft zich hierbij aangepast. Te
betreuren valt, dat de nieuwe woonwijk
zo nabij de molen is gebouwd. Een
tweede molen wacht op restauratic,
terwijl tot grote ergernis van iedereen
en Weesp volkomen onwaardig aan de
Stammerdijk de oude molen nog slechts
met één roede prijkt. Er bestaan grootse
plannen voor de stad Weesp. Een sa
neringsplan voor de oude stad is in be
handeling, waarbij naast het brengen
van verbeteringen in het weinig aan
trekkelijke Oostelijke stadsdeel o.m. be
oogd wordt een verkeersweg door de
binnenstad tc voeren, die de verbinding
moet vormen tussen de provinciale Gooi-
landse weg en de Rijksweg naar het Gooi
bij Muiden. De doorbraak welke hier
voor nodig is gaat vanaf het Grote Plein
langs het prachtige stadhuis naar de
Hoogstraat, terwijl de verkeersweg zelf
zich langs de Hoogstraat en over een
nieuwe Sluisbrug en via de Stationsweg
in de richting van Muiden voortzet.
Saneren, het maken van een doorbraak en het
leiden van een verkeersweg dóór, in plaats van om
de kern van een stadje, vormen moeilijke pro
blemen, waarbij de vraag gesteld mag worden ol
tegenover het oude stadsschoon dat wordt opge
offerd nieuwe objecten van waarde verkregen zullen
worden.
Hier geldt het parool „Weesp past op Uw saeck".
De aaneengesloten bebouwing langs dc Hoogstraat
met zijn aantrekkelijke gevels en zijn ligging langs
de Vecht met z'n zó buitengewone, voor de Vecht
streek zó karakteristieke houten bruggen, zijn ob
jecten van grote schoonheid, die moeilijk te ver
vangen zijn.
Weesp met zijn monumentale Gothische St.
Laurentiuskerk en het deftige stadhuis met zijn
52
Wccsp. De lange Vechtbrug, zoals deze het stadsbeeld beheerst