J. R. KONING
TUINEN EN BUITENPLAATSEN LANGS DE VECHT
Op 1 April 1954 werd dc nieuwe rijksweg nr. 2,
die Amsterdam en Utrecht verbindt, geopend.
Behalve het Gemeentebestuur van de Domstad,
waren ter begroeting aanwezig enige oudste in
woners van Trajcctum", te weten een aantal
Batavieren en Romeinen. Dit is niet zo verwonder
lijk als we bedenken, dat de nieuwe weg dwars door
de Vechtstreek gaat. En bij het woordje Vecht
zullen de gedachten van alle oudheidkundigen van
zelf uitgaan naar Drusus en zijn krijgstochten ter
pacificatie van het land der woeste Germanen.
De Burgemeester van Utrecht, Jhr. Mr. C. J. A.
dc Ranitz, constateerde in zijn begroetingsredc,
nog nooit zo lang gedaan te hebben over het traject
van Amsterdam naar Utrecht als juist op de
openingsdag van de nieuwe weg. En dat niet, om
dat bij tijd en wijle van paarden moest worden ver
wisseld, zoals dit in oude tijden het geval zou ge
weest zijn, neen, het oponthoud werd veroorzaakt
omdat onderweg de nieuwe viaducten werden be
wonderd en de technisch bijzonder knap opgeloste
verkeersproblemen bij kruispunten in ogenschouw
werden genomen. Ook dc beplanting langs deze
nieuwe weg vroeg de aandacht. Een beplanting,
die op den duur het landschappelijk schoon van
deze weg, zo hier al sprake van is, moet bepalen.
Helaas moet geconstateerd worden, dat de kwali
teit van bomen en heesters nu niet bepaald eerste
klas is. Men kon aan de indruk niet ontkomen, dat
er klaarblijkelijk voor de weg zelf zoveel geld was
uitgegeven, dat er voor de beplanting niet veel
meer was overgebleven. Hoe het zij, het is te
hopen, dat in het aanstaande plantseizoen, nog
enkele honderden goed gevormde bomen zullen
worden bijgeplant, opdat in de toekomst deze
uiteraard toch al eentonige weg landschappelijk
een niet al te grote dissonant wordt juist in deze
lommerrijke Vechtstreek, die niet voor niets de
naam van Stichtse tuin ontving.
Onze voorouders hadden wel gevoel voor de
schoonheid van het landschap, want rijdende langs
de oude weg, ziet men nog op vele plaatsen
prachtige oude bomen hun kruinen ten hemel
heffen. De oude weg langs de Vecht met zijn
99 bochten gaf inderdaad voor het moderne ver
keer veel aanleiding tot verkeersopstoppingen en
oponthoud. De aanleg van de nieuwe weg heeft
hierin veel verbetering gebracht, maar dc moderne
ontwerpers zijn verplicht om nieuwe schoonheid
terug te geven. Zin voor dc historie voor stad
en land is daarbij een onmisbare factor. Wil men
van dc historie en haar blijvende tekens, juist
in dc Vechtstreek, volop genieten, dan volge men
nog de oude bochtige weg; nog beter is het een
V.'
46
Ter Meer bij Maarssen aan het be
gin van de 18de eeuw