J. R. KONING TUINEN EN BUITENPLAATSEN LANGS DE VECHT Op 1 April 1954 werd dc nieuwe rijksweg nr. 2, die Amsterdam en Utrecht verbindt, geopend. Behalve het Gemeentebestuur van de Domstad, waren ter begroeting aanwezig enige oudste in woners van Trajcctum", te weten een aantal Batavieren en Romeinen. Dit is niet zo verwonder lijk als we bedenken, dat de nieuwe weg dwars door de Vechtstreek gaat. En bij het woordje Vecht zullen de gedachten van alle oudheidkundigen van zelf uitgaan naar Drusus en zijn krijgstochten ter pacificatie van het land der woeste Germanen. De Burgemeester van Utrecht, Jhr. Mr. C. J. A. dc Ranitz, constateerde in zijn begroetingsredc, nog nooit zo lang gedaan te hebben over het traject van Amsterdam naar Utrecht als juist op de openingsdag van de nieuwe weg. En dat niet, om dat bij tijd en wijle van paarden moest worden ver wisseld, zoals dit in oude tijden het geval zou ge weest zijn, neen, het oponthoud werd veroorzaakt omdat onderweg de nieuwe viaducten werden be wonderd en de technisch bijzonder knap opgeloste verkeersproblemen bij kruispunten in ogenschouw werden genomen. Ook dc beplanting langs deze nieuwe weg vroeg de aandacht. Een beplanting, die op den duur het landschappelijk schoon van deze weg, zo hier al sprake van is, moet bepalen. Helaas moet geconstateerd worden, dat de kwali teit van bomen en heesters nu niet bepaald eerste klas is. Men kon aan de indruk niet ontkomen, dat er klaarblijkelijk voor de weg zelf zoveel geld was uitgegeven, dat er voor de beplanting niet veel meer was overgebleven. Hoe het zij, het is te hopen, dat in het aanstaande plantseizoen, nog enkele honderden goed gevormde bomen zullen worden bijgeplant, opdat in de toekomst deze uiteraard toch al eentonige weg landschappelijk een niet al te grote dissonant wordt juist in deze lommerrijke Vechtstreek, die niet voor niets de naam van Stichtse tuin ontving. Onze voorouders hadden wel gevoel voor de schoonheid van het landschap, want rijdende langs de oude weg, ziet men nog op vele plaatsen prachtige oude bomen hun kruinen ten hemel heffen. De oude weg langs de Vecht met zijn 99 bochten gaf inderdaad voor het moderne ver keer veel aanleiding tot verkeersopstoppingen en oponthoud. De aanleg van de nieuwe weg heeft hierin veel verbetering gebracht, maar dc moderne ontwerpers zijn verplicht om nieuwe schoonheid terug te geven. Zin voor dc historie voor stad en land is daarbij een onmisbare factor. Wil men van dc historie en haar blijvende tekens, juist in dc Vechtstreek, volop genieten, dan volge men nog de oude bochtige weg; nog beter is het een V.' 46 Ter Meer bij Maarssen aan het be gin van de 18de eeuw

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1954 | | pagina 22