der 19e eeuw heeft zich ook doen gevoelen in het
leven op de buitenplaatsen m de Vechtstreek. De
tijd van weelde was voorbij, maar gebleven waren
de landelijke schoonheid en de weidse monumenten
van bouw- en kleinkunst, welke zulk een bijzonder
stempel drukken op het Vechtgebied.
Vooral in de laatste dccennien is veel schade toe
gebracht aan de tere schoonheid dezer streek, in
't bijzonder door industriële bedrijven in de om
geving van Maarsscn en door een lichtmasten-
fabriek bij Breukelen, maar des te meer is de actie
toegenomen om te beschermen wat nog behouden
kan worden. Met voldoening moet vermeld worden
de voortdurende oplettendheid van de Commissie
voor de Vecht en het Oostelijk en Westelijk
Plassengebied, die steeds klaar is om „voor de
Vecht te vechten", en de zorg van het Provinciaal
Bestuur, niet alleen getoond door de aanstelling
van een commissie, die plannen heeft te ontwerpen
ter opheffing van het verontreinigen van het water
der Vecht door de stad Utrecht en fabrieken, maar
ook door het ontwerpen van een streekplan, want
het geldt hier niet slechts het belang van gemeenten
op zichzelve, zodat een gemeentelijk uitbreidings
plan voldoende zou zijn, maar het behoud van het
uniek karakter van de gehele Vechtstreek.
Gunstig zal te dezen opzichte ook werken de ver
plaatsing van het snelverkeer van de oude straat
weg naar de nieuwe snelweg Amsterdam-Utrecht;
hierdoor is een recreatieweg bij uitnemendheid
verkregen.
Attracticvol blijft steeds de Vecht!
Neem ter kennismaking de „Gezigten aan de rivier
de Vecht" met 86 lithographieen naar P. J. Lutgers
ter hand en gij zult komen onder haar bekoring.
Bezie de schilderijen van N. Bastert, welke niet
weinig bijgedragen hebben tot de bekendheid der
42
Rupelmonde thans