1
BEVREDIGENDE DEMPING TE OOSTZAAN
*y
Hoe vaak is in ons orgaan al gewezen op ondoor
dachte dempingen; daarom is het verheugend ook
eens een ander geluid te laten horen.
In de Zaanse dorpen pleitte het toenemende ver
keer voor de noodzakelijkheid de dorpswegen voor
dat verkeer geschikt te maken. Maar al te goed
is bekend, hoe
vaak dat ge
schiedt op een
zodanige wijze,
dat een typisch
dorpselement
verloren gaat,
waarna daar
voor iets ba
naals in de
plaats komt.
Op uitnodiging
van het Ge
meentebestuur
van Oostzaan
heeft onze
Commissie
Stad en Dorp
Noordholland
onlangs een be
zoek gebracht
aan die ge
meente, waar
geruime tijd ge
leden slootdemping op de hiervoor gewraakte wijze
heeft plaats gehad, waarna kort geleden een ver-
dere slootdemping op geheel andere wijze plaats
vond.
Bij de eerste slootdemping in Oostzaan werd een
brede rijweg aangebracht, waarlangs een verhoogd
tegeltrottoir, in navolging van stedelijke gewoonten.
De praktijk leerde echter, dat de rijweg veel te
breed was en
het verhoogde
voetpad door
het publiek
nooit werd ge
bruikt. Ook zag
men wel in, dat
die ouderwetse
slootdemping
een verarming
van het dorps
karakter bete
kende.
Toen onaf
wendbare ver-
keerseisen tot
verdere sloot
demping noop
ten, heeft men
het anders aan
gepakt. Na het
dempen van de
wegsloot is een
rijweg i aange
legd van beperkte zij het voor het verkeer ter
plaatse ruim voldoende breedte en tussen de
6
Oostzaan, dc oorspronkelijke toestand met de wegsloot Fraai profiel.
VV.v>V> 4
*j*r /j*
Oostzaan, lecentc demping met luime weg en groenstrook met
boombeplanting. Aanvaardbaar profiel
Oostzaan, gedempt gedeelte met te biede weg en ongebruikt
trottoir. Slecht profiel