TON KOOT
OP HEEMWAGHT
De wallen van Sittard
De plannen tot sloping van een gedeelte der stads
wallen in Sittard heeft de Bond Heemschut her
haaldelijk in contact gebracht met deze Limburgse
stad. Publicaties zijn hieraan gewijd en adressen
zijn gevolgd. Thans bericht de Staatssecretaris
van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen ons,
dat hij zich tot Burgemeester en Wethouders van
Sittard heeft gewend en kenbaar heeft gemaakt,
dat de overgelegde plannen en gevoerde bespre
kingen hem niet de overtuiging hebben geschonken,
dat er, naast de voor de toekomst geprojecteerde
Noord-Zuid verbinding langs de Geleenbeek, nog
behoefte zou bestaan aan een tweede daarmee
ongeveer evenwijdig lopende verkeersweg, die een
verbinding zou moeten vormen tussen de Brand
straat en de Deken Thyssenstraat. Op grond van
hernieuwde ernstige overweging vindt de Staats
secretaris voorshands geen vrijheid af te wijken
van het advies der Rijkscommissie voor de Monu
mentenzorg en toestemming te geven tot sloping
van het gedeelte der wallen, als in het plan voor
laatstbedoelde verbindingsweg is voorzien.
De Staatssecretaris is tot deze beslissing gekomen,
omdat het zijns inziens noodzakelijk is het onder
havige probleem in een ruimer verband te bezien.
Z.Exc. is nl. van mening, dat de voorgenomen uit
breiding van Sittard, waarmee de geprojecteerde
verbindingswegen in de richting Noord-Zuid ten
nauwste samen hangen, in haar geheel bezien
zal dienen te worden, met name voor wat betreft
de consequenties, die deze uitbreiding in het al
gemeen zal hebben met betrekking tot de oude
binnenstad van Sittard.
Het behoeft geen betoog, dat de Bond Heemschut
zich zeer voldaan voelt over dit besluit. Wie het
Oct.-nummer 1951 en het Febr.-no van 1952 van
ons orgaan aandachtig gelezen heeft, zal zich daar
over niet verbazen.
De Kalmthoutse heide
Naar aanleiding van het verzoek van het bestuur
van de Bond Heemschut aan de Minister van Oor
log tot intrekking van zijn beslissing inzake de
voorgenomen bestemming van de Kalmthoutse
Heide, bericht Z.Exc. ons, dat het hem niet moge
lijk is, deze beslissing in te trekken.
Het onderwerpelijke terrein, aldus de Minister,
is voor militaire oefeningen bestemd, nadat na
uitgebreide verkenningen en overleg met pro
vinciale en nationale planologische organen was
gebleken, dat dit terrein zich voor het voorge
nomen doel leende en hierdoor op de minst be
zwarende wijze andere dan militaire belangen in
de provincie Noord-Brabant zouden worden ge
schaad.
Ter geruststelling voert de Minister aan, dat het
Goois Natuurreservaat voor een groot deel door
zijn Ministerie wordt gebruikt als militair oefen
terrein, zonder dat dit in de afgelopen jaren aan
leiding heeft gegeven tot klachten.
De Bakenessergracht-in Haarlem
De Bakenessergracht in Haarlem is de enige gracht
in de middeleeuwse stadskern, die voor demping
behoed is gebleven, al is dit gepaard gegaan met
een jarenlange strijd, waaraan Heemschut uiter
aard zijn deel heeft gehad, zoals onze leden wel
bekend is. Wijlen onze oud-secretaris de architect
A. A. Kok heeft daar in het bijzonder belangstel
ling voor en bemoeiing mee gehad. Deze was het
ook, die een ontwerp had gemaakt voor de uit
breiding van de drukkerij der firma Joh. Enschedé
en Zn., welk complex daarmee aan de Bake
nessergracht zou komen te liggen. Dit ontwerp is
afgewezen, een nieuw ontwerp, dat voorziet in
de bouw van een gebouw van vier verdiepingen
aan deze gracht is in behandeling. In dit verband
zouden wij nog eens de aandacht willen vestigen
op de toestand van de Bakenessergracht als geheel.
Deze is nl. weinig eervol voor Haarlem. De elemen
ten van oude schoonheid langs de Bakenesser
gracht zijn zo vele, dat kundig herstel en restaura
tie niet alleen een aangenamer en waardiger be
woning zou mogelijk maken, maar ook een be
koorlijke stadsgracht zou doen herleven. Wij bren
gen in herinnering de schets, welke architect A. A.
Kok destijds maakte van de Bakenessergracht
tussen de Appelaarsteeg en de Korte Begijne
straat, zoals die toen was en zoals die zou kunnen
worden (Heemschutserie dl. 25, blz. 68).
Haven van 'ierikzec
De haven van Zierikzee, welke destijds aan ge-
49