Ds. A. L. BROER GEUREN EN GELUIDEN Tot dusverre heeft Heemschut daar misschien nooit zo bij stilgestaan. Onbewust echter zal het wel in ons geleefd hebben. Altijd wel, en de laatste jaren steeds meer, dit, dat wij niet alleen tegen afbraak en demping, tegen schennis en verminking van na tuur en landschap hebben te strijden in de gewone zin van deze woorden, maar dat wij dat in de aller ruimste zin moeten doen. Tot de bedreigingen van de rust, de harmonie, de zuiverheid, de schoonheid van natuur en landschap behoren steeds meer ook de geluiden en de geuren. Een zeer belangrijk element van ons natuurgenot is het geluid of de afwezigheid daarvande stilte. Het geluid. Het geneur van een koe in het avond land. De roep van kievit en grutto over de voor jaarsvelden, van de houtduif in het lentebos. Het geluid van de haarhamer op de zeis op het boeren erf in de zomeravond. De klokken van Hemony over Amsterdam. Al deze en zovele andere gelui den. En de stilte, daartussen door, daarachter, door deze geluiden verdeeld en geaccentueerd. De ver rukkelijke, de troostende, de heilige stilte. Een ander belangrijk element in de natuur is de geur. Van het pas gemaaide gras en het rijpende hooi. Van munt en kalmoes aan de waterkant. Van herfstblad en dennelucht. De specifieke geur van vriezend weer en van dooitijd. De geur, die er ook zo volkomen bij behoort, van de mestkar over de velden. De geur van bos en heide, van het aard appelland en het bollenveld. Het is met deze geuren en geluiden, deze oer-geu- ren en oer-geluiden als met al het andere dat door de eeuwen heen zuiver gebleven is. Boerenhoeve en landhek. Hark en schop en kruiwagen. Zeis en sik kel en molen. Het is schoon en goed en vol harmo nie. Eeuwenlang is dat zo gebleven tot het bederf der laatste decennia kwam. Nu moeten wij strijden voor moerassen en heiden en tegen (sommige) ont ginningen. Vóór molens en tégen windmotoren. Voor daken van riet en pannen en tegen asbest en golfijzeren platen. Vóór stijl en tégen kitsch. Voor oude grachten en tegen demping. Nu moeten wij strijden, dat behoort er ook bij, tegen alles wat ook met geur en geluid de sfeer van stad en land, van natuur en landschap steeds meer dreigt te verpes ten. Hilversum, gezocht als tuinstad, werd bij bepaalde weersverschijnselen, doordat het behalve tuin- en radiostad, gedeeltelijk ook fabrieksstad is (gelukkig, dat geeft er leven aan), bedorven door de akelige lucht, vooral van een essencefabriek en een koffie branderij. De gemeenteraad en B. W. hebben zich er mee bemoeid en er zijn thans (dat blijkt dus te kunnen!) maatregelen genomen, om, naar het heet en naar wij hopen, deze verderfelijke en hin derlijke geuren weg te werken. Een soortgelijke hinder veroorzaken nog altijd in de pittoreske Gooise omgeving van Wasmeer en Anna's hoeve de rioolluchtjes van de vuilverwerking in de nabijheid. Dit zijn een paar voorbeelden van wat ook elders voorkomt en intense bestrijding verdient. Grote hinder veroorzaken ook de geluiden van sportvliegtuigen en bromfietsen, deze beide de laat ste tijd steeds meer. In de omgeving van Hilversum alweer is het lawaai van de vliegtuigen van het na bije sportvliegveld over bos, heide en waterland uiterst hinderlijk. Zij vliegen niet als gewone vlieg machines en straaljagers zeer vlug voorbij, maar cirkelen in een betrekkelijk langzaam tempo over een tamelijk beperkt gebied voortdurend in het rond, en maken vaak de indruk meer lawaai te pro duceren dan strikt noodzakelijk is. Zou hun be- s stuurders of de directie van deze sportvliegvelden niet de wenk kunnen worden gegeven hun geluid tot het minimum te beperken en zich bij voorkeur boven het IJselmeer een behoorlijk eind uit de kust te willen begeven? Boven bromfietsen hebben auto's en gewone motor fietsen (wee de open knalpotten overigens!) vóór: ten eerste dat ze met hun lawaai en stank vlugger weer verdwenen zijn, en ten tweede dat ze meest rijden op toch al drukke en aan het snelverkeer vol ledig prijsgegeven wegen, die de natuurliefhebber niet bij voorkeur zoekt. De bromfietser, langzamer en dus langer in je buurt, heeft bovendien een voor keur voor fietspaden en vaak voor stillere wegen. Bromfietsen op de toeristenrijwielpaden door bos en heide zijn fataal. Deze rijwielpaden hebben juist ten doel de toerist door stilte en eenzaamheid, door ongerepte natuur met zijn stilte en zijn onbe dorven geuren en geluiden te voeren. Mogen wij in „Heemschut" een open oog (in dit ge val een open neus en oorhouden voor de gevaren, die ook hier het genot en de schoonheid der Schep ping bedreigen en intensief zinnen op middelen om ook hier ongerepte schoonheid te behoeden 23

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1952 | | pagina 13