ratieve kunst en daardoor zeer nauw verbonden met de bouwkunst. Want als wij de oude monumenten bestuderen dan zien wij hoe de bouwmeesters uit die tijd en de genen die het versierende element hebben aange bracht, hetzij de beeldhouwkunst, frescoschilde ringen, gebrandschilderde ramen of smeedkunst in grote harmonie hebben samengewerkt. Daarom is het zo belangrijk dat de beoefenaars van de decoratieve kunst zich gebonden weten aan de architectuur. Harmonische samenwerking betekentgezamenlijk streven van architect en sierkunstenaar tot het scheppen van kunstzinnige werken. Op deze wijze ontstaat de juiste samenwerking tussen de opdrachtgever, architect en de beeldende kunstenaar. Na de goedkeuring van de principaal of een even tuele commissie kan begonnen worden met de op metingen en verdelingen van de architectuur, die dan in bouwkundige tekeningen worden vastge legd. Deze zijn beslist nodig voor de juiste inde lingen en verhoudingen voor het nieuw te maken siersmeedwerk. Hieruit groeien dan de werkteke ningen, die nodig zijn voor de practische uitvoering van de smeedwerken. De kunstsmid zorgt er voor dat hij het juiste smeedijzer hiervoor gebruikt. Bij voorkeur het Zweedse ijzer, dat zeer zacht en taai is, dat daar door bijzonder geschikt is voor plastische en ge compliceerde vormen. De voornaamste arbeid van de kunstsmid is het smeden en wellen. Smeden is vormen aan het ijzer geven, die later op de een of andere wijze afgewerkt moeten worden of weinig of geen afwerking meer nodig hebben. Het wellen is het aan elkaar lassen in het smidsvuur van verschillende details. De bewerking geschiedt op het aambeeld met de smeedhamer, nadat het stuk ijzer eerst roodgloeiend gemaakt is. Dit ge schiedt zo dikwijls totdat de gewenste vorm ver kregen is. Zo wordt dan detail na detail vervaar digd en uiteindelijk tot een geheel gebracht. Daarna wordt het werkstuk blank gemaakt en op de gewenste kleur gebracht. Het ligt voor de hand dat een grondige kennis van het materiaal de mo gelijkheden van het ijzer, en een goed aesthetische ontwikkeling nodig zijn, om een persoonlijk en volwaardig werkstuk te geven. Het aesthetische en het technische, de Kunst en het Ambacht worden hierdoor in gelijke tred be oefend. Een kunstenaar die de techniek en het materiaal niet beheerst, kan nooit tot volle ont plooiing komen en zijn werk een opwaartse lijn blijven geven. Gelukkig is er een kentering te constateren, ook op het gebied van de siersmeedkunst. Er zijn weer jongeren, die met grote toewijding en vakkundig heid, dit bij uitstek prachtige ambacht aan het beoefenen zijn. Zo wordt een einde gemaakt aan de aanbieding van wangedrochten, die niets met kunstsmeedwerk te maken hebben. Wij krijgen dan weer artistieke gebruiksvoorwerpen, die een voort durend kunstgenot zullen verzekeren. Het atelier van Kees van der Horst, Bern. Weerd O.Z. 5959bis Utrecht. Tel. K 340013284, biedt U de gelegenheid de vervaardiging van ar tistiek kunstsmeedwerk bij te wonen en het nodigt ieder lid van de Bond Heemschut uit om geheel vrijblijvend een bezoek te brengen. [Adv.] Electnsche klok in gesmeed blank ijzer voor de grote zittings zaal van de Hoge Raad der Nederlanden te 's-Gravenhage. Atelier Kees van der Horst, Utrecht.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1951 | | pagina 38