SIERSMEEDKUNST Reeds in de prae-historie leerde de mens het bak ken van klei en het smelten van ertsen, door toe passing van vuur, waardoor voorwerpen van terra cotta, brons en ijzer zijn ontstaan. Omstreeks 1500 vóór Chr. was de kennis in het vervaardigen van bronzen voorwerpen, naar Oos terse techniek, in geheel Europa reeds bekend. Het oudste ijzertijdperk wordt de Hallstadt-periode genoemd, naar belangrijke vondsten van ijzeren voorwerpen te Hallstadt (bij Hallstadter meer in Oostenrijk), die waarschijnlijk tussen 800400 vóór Chr. vervaardigd zijn. Voornamelijk werden wapenen en werktuigen van ijzer vervaardigd, en vondt het brons meer in 't bijzonder toepassing voor vaatwerk en sieraden van kunstiger vorm. Het jongere ijzeren tijdperk wordt Latène-periode genoemd en eindigt ongeveer bij het begin onzer jaartelling. Dan wil ik hier de op een volgende perioden en stijlen laten volgen waarin wij iedere keer weer op nieuw het siersmeden terug zien, in prachtige sta tuten, ornamenten, en gebruiksvoorwerpen. Het bestuderen van zulke toonbeelden van schoonheid op kunstgebied verleent opvoedende kracht aan het kunstonderwijs: het begrijpen er van verschaft het aesthetisch genieten. Een en an der is noodzakelijk, niet alleen voor de beeldende kunstenaar en de beoefenaars van enig kunstvak, maar ook tot vooruitgang van beschaving en ont wikkeling der edelste hoedanigheden van de mens heid in het algemeen. In de volgende stijlen vinden wij dan ook op aller lei gebied dc meest uiteenlopende voorwerpen van gegoten brons, ijzer en gesmeed ijzer. De Egyp tische, Babylonische, Assyrische, Perzische, de Griekse en Romeinse kunst. De Germaanse, oud- Christelijke en de Byzantijnse kunst. De Romaanse kunst waarin wij in het exterieur en interieur de meest uitzonderlijke kunstvoorwerpen aantreffen. Hier zien wij dan ook het begin van de bloeitijd van de siersmeedkunst. Dan volgt hierop de vroeg- Gothiek van ongeveer 12231314 en de laat- Gothiek 14251455. In deze laatste periode verbasterde deze kunst. Zij ontaarde in vormen-variatie waardoor het con structieve kunstbeginsel, de basis van de gotische stijl in het vergeetboek geraakte, met het gevolg dat tenslotte de gotische vormen door klassieke werden Vervangen en de renaissance-stijl voor dc gotische in de plaats kwam. Het middeleeuws tijdperk, met zijn kruistochten en ridderwezen, hield op te bestaan. Kunst en kunst zin waren in de 15e eeuw, nu tot het gehele volks leven doorgedrongen, zodat deze zich niet alleen uitten in alle takken van bouwkunst, beeldhouw kunst en schilderkunst, maar ook in eenvoudige technieken en ambachten. Het spreekt vanzelf dat daarbij de geest van het volk ook in hoge mate vatbaar was voor de waar neming van het schone in zijn naaste omgeving en de natuur. Na de renaissance ontstond het barock-ornament en vervolgens al spoedig de Rokoko-stijl. Het Louis XVI ornament klassiekachtig en Empire ornament Heleensachtig ornament en tenslotte de moderne stijl. In de 19e eeuw werden vroegere kunsthistorische stijlen nagebootst, meestal op de meest onkundige en smaakloze manier. De poging, aansluiting te zoeken bij een of andere stijf en deze tot ontwikkeling te brengen, mislukte telkens. Het bracht de kunst slechts tot dieper verval, om dat alle waarden gezocht werden in de uiterlijke vorm der dingen, en niet in hun wezen. Bij zo danige machteloosheid van kunst, oppervlakkig heid in kunstbeoefening, en heerschappij van wan smaak en kunstverval als de 19e eeuw toen bijna overal vertoonde, was het heel natuurlijk dat oude monumenten van vroegere kunst cn nationale kunstzin de aandacht trokken. Wij mogen dan ook zeer dankbaar zijn, voor dat vele dat behouden bleef, zoveel schoons uit het verleden dat diene kan tot opwekking en voorbeeld. Het is dan ook zaak dat de kunstenaar van heden bij eventuele restauraties van oude monumenten, de nieuwe vormen harmonisch met de stijl van het aanwezig bouwwerk en smeedwerk in overeenstemming brengt. Dit geldt ook wanneer men in een modern ge bouw, monumentale versieringen of gebruiksvoor werpen wil aanbrengen of plaatsen. Ook de siersmeedkunst is een, bij voorkeur, deco-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1951 | | pagina 37