die via het Binnen Damsterdiep in open verbinding zou komen te staan met het Schuitendiep. Ook natuurlijk door de Ooster- havcn. Daar in deze nieuwe binneriha- ven en het stuk Binnen Damster- d iep nu echter het Winscho terpeil zou komen te staan, zou het nodig zijn aan de Zuidzijde van het Binnen Damsterdiep de kade muur overeen kleine afstand te verhogen. Het door de gemeente herbouw de poortershuisje op zijn oude plaats, zoals de sloopvergunning voorschrijft, zou het geheel weer die prachtige sfeer geven, die eenmaal Prof. van der Steur en Dr Kalf verrukt deden staan, en die gewaardeerd zou worden door ieder die nog oog heeft voor een combinatie van architectuur en water, zoals onze voorouders in de zeventiende eeuw deze, misschien onbewust, hebben geschapen. Naschnjt In de laatste weken zijn er in de plaatselijke Gro ninger dagbladen herhaaldelijk berichten versche nen waaruit blijkt, dat men het Binnen Damster diep niet geschikt acht voor een „centraal" auto busstation. De meningen over deze kwestie zijn zeer verdeeld, de een wil parkeerplaatsen in het Westen, Noorden en Oosten, de ander wil één plaats voor alle autobusdiensten, maar dat zal dan niet het Binnen Damsterdiep moeten zijn Uit een bericht in het „Nieuwsblad van het Nooi- den" van 13 December j.1. blijkt een groot gebrek aan havenruimte, speciaal wanneer de Groninger coasters tegen de Kerstdagen en later in hun stad ligplaats willen nemen. Men wil nu toestemming geven deze kustvaarders behalve in Ooster- en Noorderhaven ook in het Verbindingskanaal en Oosterhamrikkanaal op te leggen. Uitbreiding van de havenruimte door het aanleg gen van een nieuwe haven bij de Oosterhaven, zoals wij hierboven reeds aangaven en hetwelk zeer eenvoudig is, zou dus reeds direct practisch nut hebben. JAN DE MEYERf Ontroerd namen wij bij de jaarswisseling kennis van het verscheiden van de vurige schoonheids minnaar, architect Jan de Meyer. Van meet af aan stond hij in de eerste rijen van Heemschut. In woord, geschrift en met der daad getuigde hij met meeslepende geestdrift, en tot zijn laatste ogenblik onvermoeid, hoe noodzakelijk en hoe opvoedend het was, te waken en strijden voor het behouden en scheppen van schoonheid. Heemschut verloor een trouwe, toegewijde vriend, Nederland een van zijn beste zonen. Hij ruste in vrede. 27 Het Buiten Damsterdiep thans. De demping nadert uit het Oosten. Het Buiten Damsterdiep m 1904 met resp. oliemolen „Concordia" (f,1904) en de olie- en pelmolen „De Meeuw" (f 1909) en de zaagmolen (f 1920).

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1951 | | pagina 35