STADSSCHOON EN STADSSANERING Bij het ter perse gaan van dit nummer waren er bij de Bond Heemschut acht gevallen gemeld of in be handeling van demping van stadsgrachten of dorpsvaarten. Het argument dat hierin wordt aangevoerd be treft vrijwel altijd de noodzaak om snelverkeers- wegen rond dan wel door de steden te leggen. De zer dagen heeft de gemeenteraad van Amersfoort het voorstel tot voorlopige vaststelling van het uit breidingsplan voor de stadskern goedgekeurd. Niemand zal Amersfoort's wens naar een recht op vooruitgang betwisten, maar velen zullen ernstig betreuren, dat juist Amersfoort, dat zoveel schoons wist te behouden in dit uitbreidingsplan een groot deel van de I4de-eeuwse vestinggracht wil opoffe ren, omdat dit de gemakkelijkste manier is om de zo gewenste snelverkeersweg te krijgen. De nieuwe weg zal dè singel aan de Wijerstraat volgen, langs de buitenzijde van de oude omwal ling, zodat ook de juist gerestaureerde waterpoort, de Monnikendam aan de weg komt te liggen, om tenslotte aan te sluiten op de Hogeweg. De vele dempingen uit de vorige eeuw hebben wel deze les geleerd dat men thans, nu men afstand kan nemen en een meer objectieve kijk op deze dingen kan hebben, in het algemeen die dempingen be treurt en kwalificeert als onherstelbare schendin gen van het eens zo fraaie en soms nog zo gave stadsschoon. Wij menen dat nu dezelfde fout staat te gebeuren in Amersfoort. Binnenkort na bestudering der plannen hopen wij hierop nader terug te komen. Ook voor Gouda blijken ernstige plannen te bestaan een deel van de grachten op te offeren. Hier spelen nog andere dan verkeersfactoren een rol. De bin nenstad van Gouda bezit nog steeds geen riolering, zodat de grachten in deze behoefte moeten voor zien. Door een vernuftig stelsel van spuien, het z.g. „schuren", waarbij gebruik gemaakt wordt van een verschil in waterstand tussen de onderscheidene grachten en de IJssel werd het water van de bin nenstad ververst. Vroeger was dit water zo zuiver, dat er in de grachten "gevist werd. Wie nu in Gouda komt, wordt getroffen door de ernstige vervuiling van het grachtenwater. Hoewel in de oude stad een veel geringer aantal personen woont, dan vroeger, is de verontreiniging van het grachtenwater toege nomen door het verhoogde watergebruik, dat lo gisch gevolg is van het aanleggen van de water leiding. Daarnaast dragen vele industrieën, waar onder wasserijen en ververijen, met hun afvalwater het hunne tot de vervuiling bij. Hier dienen dus nodig voorzieningen getroffen te worden door de aanleg van een riolering. Maar ook leeft in Gouda de wens tot het aanleggen van brede verkeerswegen, aansluitend op de be staande grote wegen, en het tot standbrengen van een verbetering van de verbinding met de markt, daar de bestaande straten te smal zijn en het ver keer niet kunnen verwerken. De oplossing zoekt men ook hier weer in de demping van de grachten, immers op deze wijze is de aanleg van een riolering het goedkoopste en wordt ruimte gewonnen voor het verkeer. Men spreekt over demping van de Raam en het zo schil derachtige Achter de Vismarkt en de Naaierstraat. Wij zijn van oordeel, dat men onze oude steden, veelal omsloten door vestingwallen, niet straffeloos kan doorsnijden met asfaltbanen voor het autover keer, zij verliezen daardoor het intieme karakter dat het kenmerk van deze plaatsen is, terwijl op grove wijze gezondigd wordt tegen de schaal der aanliggende bebouwing. Een afschrikwekkend voorbeeld heeft Gouda zelf, in de vorm van de ge dempte Nieuwe Haven. Bovendien zal ondanks deze autowegen verkeers technisch lang niet altijd een bevredigend resul taat bereikt worden. Het profiel van de wegen zal in vele gevallen te gering blijken tenzij men op rigoureuze wijze gehele straatwanden gaat slopen terwijl tal van ongewenste maar nu eenmaal be staande kruisingen verkeersmoeilijkheden zullen blijven opleveren, omdat onze oude steden niet gebouwd zijn voor het autoverkeer dat men thans daar doorheen wenst te voeren. Wil men het karakter van onze oude steden bewa ren, en op deze wijze rustplaatsen van stedebouw- kundige schoonheid in óns land behouden, dan zal men een grens moeten stellen aan het autoverkeer, en de industrievestiging in de binnenstad zoals men die in Gouda nog veelvuldig aantreft moeten be perken, opdat het transport probleem niet zonder noodzaak vergroot wordt. De Bond Heemschut werd van verschillende zijden uitgenodigd om over beide kwesties advies uit te brengen. Onze Commissies Stad en Dorp zijn inmiddels aan het werk getogen om de vele kanten die beide vraagstukken hebben te bestuderen en rapport uit te brengen. 48 In de vacantie zult ge in andere omgeving komen. Dat is bij uitstek de gelegenheid om met anderen van gedachten te wisselen over het behoud van schoonheid, over heem- schutwerk. Al ge dit overtuigend doet, moet het resultaat zijn: een nieuw lid gewonnen.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1949 | | pagina 20