foto B.S. lossingen deed zoeken, voerden tot het ontstaan van de bonte verscheidenheid in drijvende wonin gen langs onze kanalen en rivieren die we thans kennen, die merendeels niet aan welstandsbepalin gen gebonden zijn en waarop generlei of zeer weinig toezicht wordt uitgeoefend. Het resultaat is de vorming van een aantal rom melige uitwassen aan de buitenzijde van vele ste den, van drijvende landhuisjes met rieten daken tot „schepen" met daktuin en terras. Meestal vor men zij een zodanig contrast met dé omgeving, dat zij stads- en landschapsbeeld ernstig storen. Vaak volgt er een reeks bouwsels aan de wal zoals kolen hokken, fietsenbergplaatsen, ja soms zelfs konijnen hokken etc., die de rommelige indruk van het ge heel nog versterken. Een strenger toezicht op dè vormgeving der woon schepen is wel zeer gewenst. Het Hollandse water landschap is juist door zijn vlakke karakter zo kwetsbaar. De bepalingen van het welstandstoe zicht, van toepassing op de bebouwing in de dor pen en steden, zijn meestal niet van kracht voor de woonschepen. In Amsterdam wordt b.v. alleen gelet op de kleur van de woonschepen. Controle daarop wordt uitgeoefend door de afdeling Gebouwen, die zo nodig in overleg een kleur vaststelt. Inde tweede plaats is er de kwestie van het toezicht op en het aanwijzen van de. ligplaatsen. Behalve aan de rand der stad vindt men de woon schepen in grachten en vaarten in de stadjes en dor pen, waar zij veelal een schrille tegenstelling vor men met de bebouwing op de wal en het geheel ernstig afbreuk doen. Slechts wanneer het karakter van schip bewaard is gebleven, kan een harmonisch beeld gevormd worden. Ook ten aanzien van de ligplaatsen bestaan weinig voorschriften. Voor het kiezen van een plaats moet schriftelijk toestemming gevraagd worden aan het gemeentebestuur. In Amsterdam worden deze aan vragen behandeld door de politie, die hiertoe over leg pleegt met de Handelsinrichtingen en Pu blieke Werken. Deze gang van zaken maakt een goed toezicht mogelijk. Op de provinciale wateren worden woonschuiten als regel geweerd. Ondanks dit, zal hij, die zijn ogen de kost geeft in ons land helaas getroffen worden door het romme lige beeld van woonschepen op de mooiste plaatsen in ons natuurschoon. Tot slot nog een bijkomend gevaar. Van de woon schepen, welke nu in gebruik zijn, zullen vele in de toekomst niet als zodanig geschikt blijken te zijn, doordat zij lekken enz. Wat zal er dan mee gebeu ren Zal men het voorbeeld volgen,dat wij in een plaatsje in Noord-Holland zagen Daar was onder aan de voet van de dijk een woon schuit geplaatst, die nu als woning gebruikt werd. Als dit in de toekomst wordt toegestaan, moet het ergste gevreesd worden. Weliswaar bestaat er krachtens verordeningen een mogelijkheid hierte gen op te treden, maar de woningschaarste maakt dit vaak wel zeer moeilijk. Ook moet nog ge wezen worden op de financieel ongunstige verhou ding tussen het bouwen van woonschepen en de woningbouw. De bouwprijs van woonschepen, wei- 46 Moderne vormgeving? Vergane glorie foto B.S.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1949 | | pagina 18