Bram Soffree
WOONSCHEPEN
Het woonschip, dat voor zovelen uitkomst beteken
de in de moeilijkheden, ontstaan door de na-oor-
logse woningschaarste, vormt door de sterke toe
neming van het aantal „bouwsels" dat vanwege
hunvermogenom tedrijventot deze categorie gere
kend moet worden, een ernstig probleem.
Het ontwerpen van woonschepen is een jong vak.
In vroeger jaren was het aantal woonschepen ge
ring. Veelal waren de bewoners oud-varensgasten,
die hun schuit zodanig inrichtten, dat het mogelijk
bleef er mee te varen, zij voldeden merendeels aan
de aesthetische eisen.
Een andere groep werd gevormd door a-sociale
gezinnen, op wier aanwezigheid men als regel niet
gesteld was en voor wie een ligplaats gevonden
werd, liefst zo ver van dorp of stad verwijderd, dat
zij niet werden opgemerkt.
De oorlog bracht verandering, woninggebrek deed
velen hun intrek nemen op inderhaast gebouwde
woonschepen. Het A.N.P. meldde laatst, dat er in
Den Haag al meer dan 170 woonschepen lagen!
Helaas bestaan er op dit gebied bijna geen voor
schriften. Inrichting en gebruik der woonschepen
is geregeld in het Reglement op Woonwagens en
Woonschepen bij K.B. van 28.7.1919. Andere be
palingen, dan die, welke voorschrijven dat het schip
in goed onderhouden, bruikbare en solide staat
moet zijn en enkele voorschriften ten aanzien van
de veiligheid zijn er niet.
4. Slechts bij uitzondering, goed te keuren door of
namens ons College, mogen gevels geheel of ge
deeltelijk worden bepleisterd.
5. De dakbedekking moet bestaan uit doffe gegolf
de pannen, Holland model. Leien en leipannen
zijn eveneens toegestaan.
6. Terreinafscheidingen langs openbare wegen be
hoeven de goedkeuring van of namens ons College.
Betonschuttingen en ijzeren stijlen met gaas zijn
verboden.
7. Het buitenschilderwerk van hout- en muurwerk
moet geschieden in door of namens ons College aan
te geven kleuren. Eigenaars dienen zich vóór de
aanvang van uitvoering terzake te verstaan met de
Centrale Dienst Noord-Zeeland, die een schrifte
lijke vergunning inhoudende een opgaaf van kleu
ren verstrekt namens ons College.
8. Bouwwerken of onderdelen van bouwwerken,
Het is duidelijk dat de na-oorlogse behoefte aan
woonruimte een hausse deed ontstaan op de vei
lingen en verkopen van woonschepen, die er toe
leidde, dat allerlei drijvende objecten werden in
gericht tot woonschip. Zolderschuiten, betonnen
bakken en sloepen werden voorzien van een op
bouw en tegen goede prijzen van de hand gedaan
als „huis-boot".
Gegadigden, die over ruimer middelen beschikten
stelden hoger eisen, welke daarop neer kwamen,
dat het comfort van een woning aan de wal zoveel
mogelijk benaderd moest worden. Deze verlangens
en het gebrek aan materiaal dat naar nieuwe op-
welke vóór de inwerkingtreding van deze aanvul
ling van art. 82 der Bouwverordening zijn gebouwd
en/of geverfd zijn op een wijze strijdig met deze re
geling, moeten op de eerste aanzegging van ons
College, op door ons aan te geven wijze in overeen
stemming met deze regeling worden gemaakt."
Het verslag voegt hier aan toe
„Hoewel wij betreuren, dat deze vrijheidsbeper
king moest worden toegepast, juichen wij toch deze
bepalingen toe, die ons in de toekomst zullen be
hoeden voor bedroevende uitwassen als wij thans
hier zien. Toen onze vereniging 10 jaren geleden
werd opgericht, leek een dergelijke regeling nog een
vrome wens."
Het zou aanbeveling verdienen, als meer oude stad
jes zo'n goed voorbeeld van B. W. van Zieriksee
volgden.
J. A. B. de H.
45
„Drijvende landhuisjes" foto B.S.