Bram Soffree WOONSCHEPEN Het woonschip, dat voor zovelen uitkomst beteken de in de moeilijkheden, ontstaan door de na-oor- logse woningschaarste, vormt door de sterke toe neming van het aantal „bouwsels" dat vanwege hunvermogenom tedrijventot deze categorie gere kend moet worden, een ernstig probleem. Het ontwerpen van woonschepen is een jong vak. In vroeger jaren was het aantal woonschepen ge ring. Veelal waren de bewoners oud-varensgasten, die hun schuit zodanig inrichtten, dat het mogelijk bleef er mee te varen, zij voldeden merendeels aan de aesthetische eisen. Een andere groep werd gevormd door a-sociale gezinnen, op wier aanwezigheid men als regel niet gesteld was en voor wie een ligplaats gevonden werd, liefst zo ver van dorp of stad verwijderd, dat zij niet werden opgemerkt. De oorlog bracht verandering, woninggebrek deed velen hun intrek nemen op inderhaast gebouwde woonschepen. Het A.N.P. meldde laatst, dat er in Den Haag al meer dan 170 woonschepen lagen! Helaas bestaan er op dit gebied bijna geen voor schriften. Inrichting en gebruik der woonschepen is geregeld in het Reglement op Woonwagens en Woonschepen bij K.B. van 28.7.1919. Andere be palingen, dan die, welke voorschrijven dat het schip in goed onderhouden, bruikbare en solide staat moet zijn en enkele voorschriften ten aanzien van de veiligheid zijn er niet. 4. Slechts bij uitzondering, goed te keuren door of namens ons College, mogen gevels geheel of ge deeltelijk worden bepleisterd. 5. De dakbedekking moet bestaan uit doffe gegolf de pannen, Holland model. Leien en leipannen zijn eveneens toegestaan. 6. Terreinafscheidingen langs openbare wegen be hoeven de goedkeuring van of namens ons College. Betonschuttingen en ijzeren stijlen met gaas zijn verboden. 7. Het buitenschilderwerk van hout- en muurwerk moet geschieden in door of namens ons College aan te geven kleuren. Eigenaars dienen zich vóór de aanvang van uitvoering terzake te verstaan met de Centrale Dienst Noord-Zeeland, die een schrifte lijke vergunning inhoudende een opgaaf van kleu ren verstrekt namens ons College. 8. Bouwwerken of onderdelen van bouwwerken, Het is duidelijk dat de na-oorlogse behoefte aan woonruimte een hausse deed ontstaan op de vei lingen en verkopen van woonschepen, die er toe leidde, dat allerlei drijvende objecten werden in gericht tot woonschip. Zolderschuiten, betonnen bakken en sloepen werden voorzien van een op bouw en tegen goede prijzen van de hand gedaan als „huis-boot". Gegadigden, die over ruimer middelen beschikten stelden hoger eisen, welke daarop neer kwamen, dat het comfort van een woning aan de wal zoveel mogelijk benaderd moest worden. Deze verlangens en het gebrek aan materiaal dat naar nieuwe op- welke vóór de inwerkingtreding van deze aanvul ling van art. 82 der Bouwverordening zijn gebouwd en/of geverfd zijn op een wijze strijdig met deze re geling, moeten op de eerste aanzegging van ons College, op door ons aan te geven wijze in overeen stemming met deze regeling worden gemaakt." Het verslag voegt hier aan toe „Hoewel wij betreuren, dat deze vrijheidsbeper king moest worden toegepast, juichen wij toch deze bepalingen toe, die ons in de toekomst zullen be hoeden voor bedroevende uitwassen als wij thans hier zien. Toen onze vereniging 10 jaren geleden werd opgericht, leek een dergelijke regeling nog een vrome wens." Het zou aanbeveling verdienen, als meer oude stad jes zo'n goed voorbeeld van B. W. van Zieriksee volgden. J. A. B. de H. 45 „Drijvende landhuisjes" foto B.S.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1949 | | pagina 17