Heerenveen de vorm van het kruisdorp aan. Een korte „bajonet" in deze weg werd de oorzaak van een kleine afwijking van het type, wat in dit geval tot een verrijking leidde en er toe heeft bijgedragen om Heerenveen het enigszins „steeds karakter" te geven. Over de Compagnonsvaart werd nog een tweede ophaalbrug gelegd, het stuk daartussen werd „De Kolk" genoemd, de noordelijke - kade Lindengracht, de zuidelijke Haringpad, waaraan hetgemeentehuis-het oude Oenemastate-igelegen is. Deze beschrijving, ondersteund door de hierbij afgedrukte schetskaart, moge voldoende zijn om zich een indruk te vormen van de situatie ter plaatse. Tussen het centrum van het dorp en het omgeven de landschap, bestaat een visueel contact geleid door het water der drie vaarten, die zich aan weerszijden beplant met rijen bomen, in de verte verliezen. Duidelijk demonstreert Heerenveen tot op heden zijn afkomst, welke het dankt aan de bedrijvigheid in de vroegere verveningen. Hét dorp bezit in de oudere delen nog steeds een organische bouw van grote waarde, waarin het vaartenstelsel als grootste waardebepalende factor moet worden, gezien. Thans blijkt bij het gemeentebestuur van Heeren veen het voornemen te bestaan „de Kolk" te dem pen. Het verkrijgen van een betere verkeerssituatie, de behoefte aan meer parkeerruimte en de noodzaak een plaats te vinden voor de zich uitbreidende win kelstand, zijn de oorzaken die Burgemeester en Wethouders tot het doen van dit voorstel hebben geleid. Daar van verschillende kanten bezwaren gerezen zijn tegen deze plannen werd besloten een Com missie van Advies voor de demping te stellen, die zich zo breed mogelijk zou oriënteren om daarna een rapport op te stellen. Ook de Bond Heemschut heeft in overleg met zijn Provinciale Commissie Stad en Dorp zijn mening aan deze Commissie kenbaar gemaakt. In het rapport hiertoe opgesteld, werd opgemerkt, dat: 39 Heerenveen luchtfoto K.L.M.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1949 | | pagina 11